Avatar billede knutbl Nybegynder
28. august 2004 - 22:55 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Avansert uttrekk fra database med dreamweaver

Jeg har en konsertside med alle konsertene for et band. Det er både gamle og kommende konserter. Alt ligger i databasen "concerts.mdb".
Jeg vil denne gangen bruke dreamweaver mx 2004 for å lage uttrekket fra databasen.
Dette er det jeg vil:

- På samme side, concerts.asp, skal det i seksjonen "UPCOMING" listes opp KUN de konserter som har dato (database-feltet her heter WHEN) som er i dag eller senere.
- I seksjonen "PLAYED CONCERTS" skal alle bandets konserter listes, unntatt de som ikke er spilt enda.
- I seksjonen "NEXT CONCERT" skal det vises KUN den kommende konserten som har dato nærmest i dag.
- Dersom det ikke finnes listinger i databasen som matcher next concert eller upcoming, skal det istedet utskrives "Sorry, the band has no upcoming concerts."
- det er bare feltene "when", "location" og "city" som skal vises på concerts.asp. Når man så trykker på f.eks. datoen, sendes man videre til concertdetails.asp med resten av detaljene for denne konserten. (concertdetails.asp har jeg allerede laget).

Hvordan gjør jeg dette, step by step, ved å bruke Dreamweaver?

Vennlig hilsen Knut B.
Avatar billede bojohansen Nybegynder
28. august 2004 - 23:43 #1
For at liste UPCOMING.

CTRL+F10 -->
tryk + -->
Recordset Query -->
Tryk på Advanced i højre side -->
Skriv inn SQL setningen som står under her

SELECT when, location, city
FROM Tabel_Navn
WHERE When>=Now()
ORDER BY When ASC;

Seksjonen "Played Conserts"

CTRL+F10 -->
tryk + -->
Recordset Query -->
Tryk på Advanced i højre side -->
Skriv inn SQL setningen som står under her

SELECT when, location, city
FROM Tabel_Navn
WHERE When<=Now()
ORDER BY When DESC;

Seksjonen "Next Consert"

CTRL+F10 -->
tryk + -->
Recordset Query -->
Tryk på Advanced i højre side -->
Skriv inn SQL setningen som står under her

SELECT TOP 1 When, location, city FROM T_PersonInfo
WHERE When>=NOW()
Order BY When ASC;

Prøv deg litt frem med disse SQL setninger.

Når du har oprettet dine Recordsetts og sjekket at jeg ikke har byttet for mye rundt på ASC & DESC & <= & >= så kan du med :

Markere Teksten "Sorry, the band has no upcoming concerts."
CTRL+F9 -->
Tryk + -->
Show Region -->
If Recordset Is Empty -->
Velg så det rigtige Recordset

Du skal også tilføje en :
If Recordset Is Not Empty
på det som skal vises hvis der records
Avatar billede bojohansen Nybegynder
28. august 2004 - 23:49 #2
Du skulle egentligt også hive dit ID nummer ut på alle recordsettene
SELECT when, location, city, ID(Hvis det heter det)

Det skal du jo bruke til at sende videre til concertdetails.asp
Avatar billede bojohansen Nybegynder
29. august 2004 - 00:02 #3
For at lage et link til concertdetails.asp :

CTRL+F10 -->
Utvid nu feks. RsUPCOMING -->
Hiv da feks. location inn på siden -->
Marker da på siden {RsUPCOMING.location} -->
I properties Inspectoren CTRL+F3 til højre for Link boxen klikker du på mappe ikonet -->
Velg "Data Source" i toppen -->
Klik nu på dit ID feldt i RsUPCOMING -->
Nederst i "URL:" står der nu <%=(RsUPCOMING.Fields.Item("ID").Value)%> -->
Ret det til så der står concertdetails.asp?Id=<%=(RsUPCOMING.Fields.Item("ID").Value)%> -->
Klik Ok
Avatar billede bojohansen Nybegynder
29. august 2004 - 00:07 #4
Du kan også se mere om dette ved at du trykker F1 mens du har et dokument åpent i DW.
klik på SØK og skriv "master/detail" og hit Enter
Avatar billede knutbl Nybegynder
29. august 2004 - 09:35 #5
Fantastisk!
Tusen hjerterlig takk for dette, - akkurat hva jeg trengte. Nå har jeg til og med lært endel nytt også!

Knut B
Avatar billede bojohansen Nybegynder
29. august 2004 - 12:46 #6
Bare hyggelig, og tak for points