Avatar billede thehollow Nybegynder
27. august 2004 - 15:23 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

ValidationText from a MS Access database with Delphi 5

Hi there
I'm trying to display a ValidationText from a MS Access database with Delphi 5. But I don't seem to make it work.

I have a TADOConnection to the database. I also have a TADODataset which I can access my tables with. But I can only get Name, Precision, Required, Size etc from the FieldDef. I am interested in showing (and altering) the ValidationText. But that property is not there.

I tried:
  myDataSet.FieldDefs[0].Name  (no ValidationText property)

I have done it in VB, where the code is like following:
  Dim tmpTbl As TableDef
  Set tmpTbl = tmpBas.TableDefs!my_table
  tmpTbl.Fields("field1").ValidationText = "My validation text"

What do I do wrong? Is it even possible?

- Mats Magnem
Delphi...yeah! Still learning.

PS : Dere kan godt svare på dansk. Jeg er norsk, men stiller nok spørsmål bedre på engelsk enn på dansk.
Avatar billede stoney Nybegynder
27. august 2004 - 17:29 #1
Congratulation to Norway with the 4 gold medal in Ol Athen

procedure TForm1.Button3Click(Sender: TObject);
begin

// set
adotable1.FieldByName('field1').CustomConstraint := 'My validation text';

//get
showmessage(adotable1.FieldByName('field1').CustomConstraint);

end;

Stoney
Avatar billede thehollow Nybegynder
27. august 2004 - 17:36 #2
Takker! :)

Sorry, men dette er to forskjellige tekster. CustomConstraint returnerer i alle fall ikke det jeg har skrevet i Validation Text i Access. Men det har noe med ADO og DAO å gjøre. Jeg fant løsningen på experts-exchange. Ellers takk.

- Mats
Avatar billede stoney Nybegynder
27. august 2004 - 22:21 #3
Hvad er løsningen så ?

Stoney
Avatar billede thehollow Nybegynder
29. august 2004 - 17:11 #4
Løsningen ble å bruke DAO i stedet for ADO i Delphi. Fordi ValidationText er noe som er spesifikt for Access-databaser. Men det var litt mer tidkrevende enn jeg hadde tid til så jeg lagde denne lille kodesnutten i VB og ble ferdig med det.

Men løsningen jeg fikk fra experts-exchange var dette:
uses
  Windows, Messages, SysUtils, Variants, Classes, Graphics, Controls, Forms,
  Dialogs, StdCtrls,ComObj,ADODB_TLB,ADOX_TLB;

type
  TForm1 = class(TForm)
    Button1: TButton;
    Label1: TLabel;
    procedure Button1Click(Sender: TObject);
  private
    { Private-Deklarationen }
  public
    { Public-Deklarationen }
  end;

var
  Form1: TForm1;

implementation

{$R *.dfm}

procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
var
  fADOConnection: _Connection;
  fADOCatalog: _Catalog;
begin

  fADOConnection:=CreateOLEObject('ADODB.Connection') As _Connection;
  fADOCatalog:=CreateOLEObject('ADOX.Catalog') As _Catalog;

  fADOConnection.Open('Data Source = ''test.mdb''; Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;','','',0);
  fADOCatalog._Set_ActiveConnection(fADOConnection);
  Label1.Caption:=fADOCatalog.Tables.Item['Test'].Columns.Item['Test'].Properties.Item['Jet OLEDB:Column Validation Text'].Value;
end;

end.