Avatar billede ppstyle Nybegynder
27. august 2004 - 15:02 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Erfaringer med FreeBSD 5.x og java 1.4.X eller 1.5.X efterlyses

Er der nogle der har prøvet at installere og køre java programmer på FreeBSD 5.x.x. Jeg har læst diverse links, men det eneste jeg har fundet ud af pt. er en ældre side, der fraråder java på FreeBSD 5.x.x.

Hvad siger I derude. Alle erfaringer modtages med kyshånd, da jeg overvejer, at give min suse server(de er lidt for kommercielle efterhånden) et nakkeskud til fordel for FreeBSD.

På forhånd tak, mvh. Daniel
Avatar billede simonvalter Praktikant
27. august 2004 - 16:06 #1
er det ikke bare at hoppe i /usr/ports/java/jdk14 og make install clean

der er det ihvertfald under fbsd 4.x
Avatar billede simonvalter Praktikant
27. august 2004 - 16:07 #2
så kommer den selvfølgelig og siger at nu skal du hente nogen filer manuelt pga suns licence .. og gør du det og ligger dem i /usr/ports/distfiles som den siger.
Avatar billede ppstyle Nybegynder
27. august 2004 - 17:18 #3
En ting er installation, men jeg har også hørt rygter om at FBSD og java generelt er en dårlig kombination, når man ser på ydelsen. Ingen steder er jeg stødt på erfaringer med java på FBSD 5.x, hvilket får mig til at spekulere på om der en grund til det.

mvh. Daniel
Avatar billede simonvalter Praktikant
27. august 2004 - 17:25 #4
jeg har også hørt det samme.. men jeg har ikke haft nogen muligheder for at teste det. Du kunne jo prøve med en gang micro benchmarks eller teste de programmer du har kørende i forvejen på din suse og så køre det på fbsd bagefter..
men det kommer jo helt an på hvad du skal bruge det til om performance betyder noget.

Freebsd er helt klart nice at arbejde med men hvis du kun skal bruge den til java er det ikke sikkert det er en fordel at skifte. sun = solaris .. man skulle tro at det ville køre godt derpå ? men ok solaris er ikke så nice som linux/fbsd hvis du spørger mig :)
Avatar billede ppstyle Nybegynder
27. august 2004 - 21:24 #5
Jeg har noget erfaring med sun solaris. Deres servere kan mange sjove ting, men er noget "tunge i røven". Mit firma drifter og hoster større online applikationer i form J2EE, og jeg har altid været facineret af FBSD og Debian. Men Debain kan være lidt bøvlet indimellem med apt get osv, hvor jeg finder FSBD værende af simpel opbygning, men alligevel kvalitativt.

Jeg kan poste nogle benchmarks, hvis du vil vide mere (Når jeg når dertil). Men nu kaster jeg mig sku ud i det, så må vi se hvor jeg ender :)

Hilsen D
Avatar billede simonvalter Praktikant
27. august 2004 - 21:32 #6
ok dem ser jeg frem til at se.

og fbsd er også helt klar min favorit og hvis det skal være linux holder jeg mig også til debian.
Avatar billede medions Nybegynder
08. september 2004 - 13:41 #7
Hmm jeg skrev en lille artikel engang, prøv at se her:

Installation af Java - JDK 1.4
1) FreeBSD skal installeres med LINUX Compability, dette er en god ide at gøre fra starten under installationen af FreeBSD.

2) Patchsettet skal hentes fra Eyesbeyound, og placeres i /usr/ports/distfiles/

www.eyesbeyond.com/freebsddom/java/JDK14SCSLConfirm.html

3) Herefter skal j2sdk-1_4_2-bin-scsl.zip og j2sdk-1_4_2-src-scsl.zip også placeres i /usr/ports/distfiles/

Flg. Filer skal ligges i /usr/ports/distfiles/ :

j2sdk-1_4_2-bin-scsl.zip

j2sdk-1_4_2-src-scsl.zip

bsd-jdk14-pathces-6.tar

4) linux_base emulateren skal installeres, og det gør den gennem ports sådan her:

#cd /usr/ports/emulators/linux_base

#make install distclean

5) j2dk 1.4 skal installers

Dette gøres som flg.:

#cd /usr/ports/java/jdk14

#make install

Når den så fejler første gang gør man flg.: og laver så en ”make install” igen

#ee /usr/ports/java/jdk14/work/control/build/bsd-i586/gensrc/java/util/CurrencyData.java

og fjern eller udkommenter linjen : Java HotSpot(TM) Client VM warning: Can't detect initial thread stack location

#cd /usr/ports/java/jdk14

#make install

Herefter skal flg. Tilføjes til /etc/fstab

Kode:
--------------------------------------------------------------------------------

linproc        /compat/linux/proc      linprocfs      rw      0      0
--------------------------------------------------------------------------------

//>Rune
Avatar billede ppstyle Nybegynder
17. september 2004 - 09:20 #8
Jeg har prøvet dit forslag, dog kun med følgende fejl som resultat...

Build Machine Information:
  build machine =

Build Directory Structure:
  CWD = /usr/ports/java/jdk14/work/control/make
  TOPDIR = ./../..
  CONTROL_TOPDIR = ./../../control
  GENERICS_TOPDIR = ./../../generics
  HOTSPOT_TOPDIR = ./../../hotspot
  J2SE_TOPDIR = ./../../j2se
  MOTIF_TOPDIR = ./../../motif

Hotspot Settings:
  HOTSPOT_BUILD_JOBS =

Bootstrap Settings:
  JAVAWS_BOOTDIR = /usr/local/linux-sun-jdk1.4.2_02
  BOOTSTRAP J2SDK VERSION:
  OUTPUTDIR = /usr/ports/java/jdk14/work/control/build/bsd-i586

Build Tool Settings:
  UNIXCOMMAND_PATH = /bin/
  COMPILER_PATH = /usr/bin/
  DEVTOOLS_PATH = /usr/local/bin/
  USRBIN_PATH = /usr/bin/
  GCC32_COMPILER_PATH = /java/devtools/bsd/gcc3.2/
  MOZILLA_PATH =
  MOZILLA_HEADERS_PATH =
  MOZILLA_LIBS_PATH =
  CC_VER = 3.3.3
  PATH = /sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/usr/games:/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/X11R6/bin:/root/bin

Build Directives:
  PEDANTIC =
  INSANE =

Build Platform Settings:
  PLATFORM = bsd
  ARCH = i586
  LIBARCH = i386
  ARCH_FAMILY = i586
  ARCH_DATA_MODEL = 32
  OS_VERSION = 5.2.1-RELEASE
  TRUE_PLATFORM = FreeBSD (5.x CURRENT way)
  FREE_SPACE = 159115828

GNU Make Settings:
  MAKE = gmake
  MAKE VERSION =
  MAKECMDGOALS = sanity
  MAKEFLAGS = w -- BUILD_NUMBER=root_16_sep_2004_20_37 MILESTONE=p5 ARCH_DATA_MODEL=32 ALT_OUTPUTDIR=/usr/ports/java/jdk14/work/control/build/bsd-i586 CONTROL_TOPDIR_NAME=control CONTROL_TOPDIR=/usr/ports/java/jdk14/work/control EXTERNALSANITYCONTROL=true
  SHELL = /bin/sh

Target Build Versions:
  JAVAWS_VERSION = 1.4.2
  MILESTONE = p5
  BUILD_NUMBER = root_16_sep_2004_20_37

Bootstrap Settings:
  BOOTDIR = /usr/local/linux-sun-jdk1.4.2_02
  BOOTSTRAP J2SDK VERSION:
  OUTPUTDIR = /usr/ports/java/jdk14/work/control/build/bsd-i586

Build Tool Settings:
  UNIXCOMMAND_PATH = /bin/
  COMPILER_PATH = /usr/bin/
  DEVTOOLS_PATH = /usr/local/bin/
  USRBIN_PATH = /usr/bin/
  MOTIF_DIR = /usr/X11R6
  CC_VER = 3.3.3
  ZIP_VER = 2.3
  PATH = /sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/usr/games:/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/X11R6/bin:/root/bin

Build Directives:
  USE_ONLY_BOOTDIR_TOOLS =
  USE_HOTSPOT_INTERPRETER_MODE =
  PEDANTIC =
  DEV_ONLY = YES
  J2RE_ONLY =
  NO_DOCS =
  NO_IMAGES =
  TOOLS_ONLY = true
  INSANE =

Build Platform Settings:
  PLATFORM = bsd
  ARCH = i586
  LIBARCH = i386
  ARCH_FAMILY = i586
  ARCH_DATA_MODEL = 32
  OS_VERSION = 5.2.1-RELEASE
  TRUE_PLATFORM = FreeBSD (5.x CURRENT way)
  FREE_SPACE = 159115812

GNU Make Settings:
  MAKE = gmake
  MAKE VERSION =
  MAKECMDGOALS = sanity
  MAKEFLAGS =
  SHELL = /bin/sh

Target Build Versions:
  JDK_VERSION = 1.4.2
  MILESTONE = p5
  BUILD_NUMBER = root_16_sep_2004_20_37

External File/Binary Locations:
  HOTSPOT_SERVER_PATH = /usr/ports/java/jdk14/work/control/build/bsd-i586/hotspot-i586/server
  HOTSPOT_CLIENT_PATH = /usr/ports/java/jdk14/work/control/build/bsd-i586/hotspot-i586/client
  MOTIF_DIR = /usr/X11R6
  CACERTS_FILE = ./../src/share/lib/security/cacerts

WARNING: Your build environment has the variable DEV_ONLY
        defined. This will result in a development-only
        build of the J2SE workspace, lacking the documentation
        build and installation bundles.

ERROR: JAVAWS_BOOTDIR does not point to a valid Java 2 SDK
      Check that you have access to
          /usr/local/linux-sun-jdk1.4.2_02/bin/java
      and/or check your value of ALT_JAVAWS_BOOTDIR.

ERROR: BOOTDIR does not point to a valid Java 2 SDK
      Check that you have access to
          /usr/local/linux-sun-jdk1.4.2_02/bin/java
      and/or check your value of ALT_BOOTDIR.

Exiting because of the above error(s).

gmake: *** [post-sanity] Error 1
*** Error code 2
Avatar billede ppstyle Nybegynder
17. september 2004 - 16:01 #9
Nu virker det sgu. Jeg skulle lige opdatere BSD patch til 6. Så Medions vejledning er iøvrigt helt korrekt.

mvh. Daniel