Avatar billede usse Nybegynder
27. august 2004 - 00:18 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

opstart af applikationer med putty

Jeg har et ret irriterende problem, når jeg vil køre applikationer på min linux debian maskine..
Det drejer sig om følgende..
Når jeg logger ind via putty og vil starte en applikation op dvs. i mit tilfælde en CS server, kører den lige så længe jeg er på med putty, men når jeg logger ud, kører CS serveren ikke mere..
Er der ikke en løsning, sådan at CS serveren stadig kan køre selvom jeg logger ud..???
Avatar billede arne_v Ekspert
27. august 2004 - 00:21 #1
Den skal vel bare startes som background job.

enellerandenkommando &
Avatar billede usse Nybegynder
27. august 2004 - 00:28 #2
ja det er jo lige det jo..
Avatar billede arne_v Ekspert
27. august 2004 - 00:34 #3
ok
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2004 - 01:17 #4
Alt efter opsætning vil baggrundsjobs dog også blive afsluttet, når man logger ud. Det kan løses med

nohup enellerandenkommando &

En anden mulighed kunne vre at bruge screen, for så kan du få programmet frem på konsollen igen næste gang, du logger ind, uden at skulle genstarte programmet. (Det er måske ikke lige så nyttigt i forbindelse med en cs-server - jeg ved det ikke.)
Avatar billede mfalck Praktikant
27. august 2004 - 09:34 #5
alternativet er at starte CS serveren i rc.d; det har de to fordele at CS serveren automatisk starter ved genstart og at den ikke stopper når du logger ud.
Avatar billede scz Nybegynder
29. august 2004 - 03:16 #6
Eller køre den i en 'screen' ?
Avatar billede skau Nybegynder
29. august 2004 - 15:02 #7
Når du benytter & kører det godt nok som et baggrundsjob - men det betyder ikke meget andet end at prompten bliver frigivet - skal noget køre efter du er logget af, kan du kalde det med nohup (no hang up) hvis du feks. vil starte programmet hansi.sh og det ikke skal dø når du logger af kan det kaldes således:
nohup ./hansi.sh

Hvis du gerne vil have frigivet prompten så brug & :

nohup ./hansi.sh &

Hvis du ikke vil have stdout og stderr til din prompt kan det redirigeres til enten el logfil eller som her til "skraldespanden"

nohup ./hansi.sh & > /dev/null 1>&2