Avatar billede janegil Nybegynder
28. februar 2001 - 14:54 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

DOM i JSP ?

Med org.w3c.dom.Document,
http://developer.java.sun.com/developer/earlyAccess/xml/docs/api/org/w3c/dom/Document.html
kan jeg få meg et HTML-dokument som Java-objekt.

Men hvordan får jeg skrevet et Document ut i en JSP-side? Ser ut til at den normale metoden er out.writeln(). Så jeg skal ha en streng. Men Document.getNodeValue skal returnere null, og Document.innerHtml finnes ikke. (innerHtml er ikke W3C-DOM, men fantes i IE og Netscapes private javascript DOM.)
Avatar billede desp Nybegynder
28. februar 2001 - 15:13 #1
du skal trykke f10 efter
Avatar billede janegil Nybegynder
28. februar 2001 - 15:22 #2
F10? Hvor? I JRun Studio?
Avatar billede monz Nybegynder
03. marts 2001 - 18:43 #3
Kan du ikke bruge .toString() metoden på Document objektet ?

<%
  out.println( doc.toString() );
%>

Avatar billede janegil Nybegynder
05. marts 2001 - 11:18 #4
Lyder som et rimelig, men ikke skuddsikkert forslag. Vi risikerer nok å få en beskrivelse av dokumentet, heller enn innholdet.

Jer har prøvd noe lignende på http://heima.olivant.fo/~styrheim/test/csi/ramme.html , nederste linja i den sida er er forsøk på å bruke toString() på en HTTPConnection, det returnerer navnet på klassen, ikke strengen som HTTP har hentet...

Dessuten tror jeg at jeg kommer til å bruke JRun til å generere XML-fragmeter fra databaser, og style dem til HTML med jrun:xslt. Så jeg kommer nok ikke til å så mye bruk for direkte DOM-manipulasjoner. Faktisk tror jeg at jeg kan slippe unna uten å skrive en eneste linje Java.

I jrun:Query2Xml kan jeg visst velge om den skal generere DOM-objekt eller tekst. jrun:xslt har ikke noe slikt valg, det betyr nok at output alltid er tekst.
Avatar billede monz Nybegynder
05. marts 2001 - 12:51 #5
toString() er nedarvet fra Object, og implementeret i henhold til hvad der giver mening for en konkret klasse. Jeg vil mene at toString på et DOM Document burde returnerer XML teksten.

Prøv at kigge på http://www.jdom.org/

Det er et API der wrapper eks. DOM og SAX, og gør det utroligt let og behageligt at arbejde med XML i Java.

/Anders
Avatar billede janegil Nybegynder
05. marts 2001 - 14:43 #6
Jeg har nok oversett et eller annet helt fundamentalt om hvordan et DOM XML-dokument går hen og blir sendt som bytes fra en HTTP-server.

http://developer.java.sun.com/developer/earlyAccess/xml/docs/api/org/w3c/dom/Document.html redefinerer slett ikke toString(). JDOM gjør, men sier samtidig at den er ment for debugging. Altså er jeg på villspor. Jeg blir nødt til å sette meg inn i hvordan en servlet fungerer.
Avatar billede aksel_schmidt Nybegynder
03. april 2001 - 14:11 #7
<%
String domString = new String();
    // Format the document for string
        // representation
        // Serialize DOM
    OutputFormat format = new OutputFormat(domObject, \"ISO-8859-1\", true);

        //Writer will be a String
    StringWriter stringOut = new StringWriter();
    XMLSerializer serial = new XMLSerializer(stringOut, format);
    try {
            // As a DOM Serializer
        serial.asDOMSerializer();
        serial.serialize( domObject.getDocumentElement() );
    }
        catch (Exception ex) {
            aLog.error(ex.toString());
    }

    return stringOut.toString();
    }
Avatar billede aksel_schmidt Nybegynder
03. april 2001 - 14:17 #8
sorry - trykkede list for hurtigt:
Følgende burde kunne skrive dit document ud fra
din jsp-fil. \'domObject\' er dit DOM-object!
\'ISO-8859-1\' er det karaktersæt, du vil udskrive med. Desværre kommer også xml-descriptor tagget med ud (alt kommer med ud her), selvom du har lavet et html-xml-document.
Måske burde du se mere på xslt?
<%
  // Format the document for string
  // representation
  // Serialize DOM
  OutputFormat format = new OutputFormat(domObject, \"ISO-8859-1\", true);

  //Writer will be a String
  StringWriter stringOut = new StringWriter();
  XMLSerializer serial = new XMLSerializer(stringOut, format);
  try {
    // As a DOM Serializer
    serial.asDOMSerializer();
    serial.serialize(domObject.getDocumentElement() );
    }
    catch (Exception ex) {
      // log?
    }
%>
<%=stringOut.toString%>
Avatar billede janegil Nybegynder
03. april 2001 - 14:29 #9
To sjeler – én tanke.
Ja, jeg ser XSL/T som fundamentet for XML-håndtering. JSP, servlet, DOM og parsing er saker jeg bare vil forstå, for å forsikre meg om at XSL/T er rett satset.

Har ikke tid til å teste koden nå, men det ser fornuftig ut. (\"Hvis ikke det er sant, er det godt løyet\")