Avatar billede mkth Nybegynder
25. august 2004 - 21:29 Der er 11 kommentarer

Matematik 9. klasse niveu

Birgit har en hest som skal tage på i vægt, for at tage 200 g på pr dag skal hestenes have mere mad, som kan beregnæs sådan:

Y= -1,5x2² +66x + 275

Y = Er dagelige ekstra foder mængade i G

X = Er hestens alder i måneder

Tegn grafen for denne funktion i intervallet 4-30 måneder, i et koordintasystem hvor 1 cm på x-akssen svare til 2 måneder, og 1 cm på y-aksen svare til 100 g

Følgende svar skal udover besvares

I hvilken alder vil hesten have det største forderforbrug

Kan træffes på morten@mkth.dk ( MSN )

300 point
Avatar billede mkth Nybegynder
25. august 2004 - 21:29 #1
200 point
Avatar billede mkth Nybegynder
25. august 2004 - 21:32 #2
DEt skal laves i koordinatsystem i excel
Avatar billede klojs Nybegynder
25. august 2004 - 21:52 #3
Du skal tegne grafen i et koordinatsystem hvor du på y-aksen laver punkter med 1 cm immel, og mellem hver streg er der 100 imellem dvs 100 200 300 osv.

På x-aksen skal du lave punkter med 1 cm mellem hver og hver punkt skal stige med 2 måneder dvs. 2 4 6 8 måneder osv. Derefter laver du nogle støttepunkter som feks. når y er 0 og når x er 0. Tegn grafen og beregen toppunktet, så får den størst mulige  X værdi hvor hesten vil have det største forbrug i foder.
Avatar billede klojs Nybegynder
25. august 2004 - 21:53 #4
Du har vel fomlerne til at analysere en 2. grads ligning ?
Avatar billede hubs Nybegynder
26. august 2004 - 08:18 #5
Har du fået den lavet, eller skal jeg kigge lidt på den? c",)
Avatar billede stefmeister Nybegynder
26. august 2004 - 08:21 #6
klojs -> det er ikke en 2.gradsligning. 2^2 er jo bare 4.
I 9. har man jo ikke 2.gradsligninger.
Avatar billede stefmeister Nybegynder
26. august 2004 - 08:29 #7
med mindre han selvfølgelig har tastet forkert så der står -1,5x^2.

Så er maximum = 22,000007

altså hesten får mest mad når den er 22 måneder.
Avatar billede hubs Nybegynder
26. august 2004 - 08:31 #8
stefmeister >> Sådan var det engang, men i dag kan man nu godt ha' andengradsligninger i 9. Klasse, de har godt at få lidt udfordringer c",)
Avatar billede hubs Nybegynder
26. august 2004 - 08:32 #9
ja jeg tror også han har tastet lidt forkert, det giver noget mere mening hvis det er en andengradsligning, hvor man som du har gjort skal finde toppunktet c",)
Avatar billede klojs Nybegynder
26. august 2004 - 11:28 #10
Stef....du har ret, jeg læste forskriften for hurtigt, men med de oplysninger han skal finde, så tænkte jeg kun på en 2. grads ligning da løsningen jo ellers vil være uendelig med en lineær funktion.

Vil faktisk også gætte på der skulle stå Y= -1,5x² +66x + 275
Avatar billede stefmeister Nybegynder
26. august 2004 - 17:10 #11
Det er også det jeg er kommet frem til at der nok burde stå. For ellers er det jo at den får mere og mere efterhånden som den bliver ældre, og ærgo kan han jo ikke finde ud af hvornår den får mest.