Avatar billede pustefisken Nybegynder
25. august 2004 - 21:04 Der er 11 kommentarer

Opgave til freelancer java programmering til mobil telefon

Jeg skal have lavet en demo applikation til en mobiltelefon (siemens telefon). Den skal kunne vise noget grafik og kunne tage imod et par inputs fra stikket i bunden af telefonen. Det er ikke en stor opgave men viser demoen sig at kunne det den skal er der helt sikkert en heftig opdatering af selvsamme applikation.
Der er cash payment. Det er nok klogt at lige nævne kompetencer og erfaring fra tidligere opgaver.

mail på nb@pocket.dk
Avatar billede dsj Nybegynder
25. august 2004 - 22:28 #1
Præcis hvilket siemens-model drejer det sig om?
Avatar billede dsj Nybegynder
26. august 2004 - 00:14 #2
Og hvilken enhed er det, den skal kommunikere med gennem "stikket i bunden"?
Avatar billede pustefisken Nybegynder
26. august 2004 - 11:46 #3
Hej,

Modellen er en M55 i dette tilfælde. Dog skal programmet senere kunne bruges på en lang række andre modeller / fabrikanter.

Stikket i bunden få et signal ind fra en A/D converter. Dette signal er ikke defineret endnu - da jeg ikke ved hvad der skal til for at mobil programmet kan fungere optimalt. Derfor har jeg brug for een der kan sparrer med mig på dette og andre punkter.

Hvis du kan hjlpe mig sig endelig til!
Avatar billede dsj Nybegynder
26. august 2004 - 13:02 #4
Jeg kunne sagtens hjælpe, hvis det var muligt. Dog er jeg bange for, at dit projekt stopper her.

Med J2ME, eller nærmere MIDP 1.0 som M55 indeholder, er det absolut umuligt at kommunikere på andre medier end TCP/IP. Siemens har dog udvidet MIDP-specifikationen en del med komponenter til at kommunikere gennem den infrarøde port, afspille lydfiler mv., men så vidt jeg kan se, er der ingen funktionalitet til serial kommunikation.

Med andre ord indeholder API'erne ikke funktionalitet til at kommunikere hardware-enheder, kun software-komponenter gennem TCP/IP, det interne SMS-loopback interface, og software-komponenter på andre telefoner gennem infrarød.
Avatar billede pustefisken Nybegynder
26. august 2004 - 13:44 #5
Det lyder skidt!
Er det gældende for alle telefoner (Nokia, Motorola ...) eller er det bare Siemens der ikke kan benyttes i dette tilfælde?

Det virker lidt mystisk da man jo kan få eksterne enheder, såsom kamera'er, til Siemens telefoner. De må vel skulle kommunikere med telefonene på en eller anden måde.

Tanken er bare, at der til telefonen (mærke og fabrikat er ligegyldigt da programmet / programmerne skal kunne understøtte størsteparten) "klikkes" et eksternt modul på som skal kunne kommunikere med mobilen. Om det serielt eller TCP/IP eller hvad er nok ligegyldigt. Bare kommunikationen er rimelig hurtig.

Gav denne forklaring bedre forudsætninger for en løsningsmodel ?
Avatar billede dsj Nybegynder
26. august 2004 - 14:02 #6
Når det handler om Java, er det netop ideen, at den samme kode kan bruges på alle platforme - her alle mobilplatforme. For at opnå dette, er man nødt til at gå ud fra laveste fællesnævner, her MIDP 1.0, der er utrolig skrabet.

Enkelte fabrikanter tilbyder som Siemens ekstra funktionalitet: Vibrator-funktion, display-lys osv. Jeg mener også at Motorola tilbyder ekstra funktioner, men f.eks. Nokia tilbyder stort set ingen ekstra funktionalitet.

Selvom telefonen indeholder en masse smarte funktioner eller har tilkoblet ekstra-udstyr, er det langt fra ensbetydende med, at man kan kommunikere med det via Java. Ofte er det muligt at fange taste-tryk fra et håndfrit sæt, men længere kommer man heller ikke.

Når vi snakker TCP/IP handler det om netværksforbindelser, hvilket ikke er muligt at oprette til hardware-enheder som f.eks. et kamera eller andre telefoner i det hele taget.

På telefoner med Symbian-systemet har man langt de største funktionalitetsmuligheder, idet Symbian understøtter Personal Java, der blot består af Java J2SE 1.1, men kun de store mobiltelefoner kører med Symbian. Om J2SE 1.1, uden ekstra API-udvidelser, understøtter serial kommunikation er endog tvivlsomt - ekstra API-udvidelser fås samtidig ikke til Personal Java.
Avatar billede dsj Nybegynder
26. august 2004 - 14:06 #7
For at kunne gennemføre serial kommunikation, skal man have fat i Java Communications API, som kun fås til J2SE. I øvrigt understøtter Sun slet ikke Personal Java mere, kun J2ME-specifikationen, som dækker over MIDP 1.0 og 2.0, samt en række udvidelses-specifikationer, der ikke understøttes på almindelige mobiltelefoner.
Avatar billede pustefisken Nybegynder
26. august 2004 - 14:09 #8
Så svaret er altså, at der ikke er nogen mulighed for at kunne 'fange' signaler i mobilen fra tilkoblet enheder - i java.

ER det overhovedet muligt, at tilslutte en eksternt enhed til en mobiltelefon (fabrikant underordnet) og kommunikere med denne? Om det er jva, C, C++ eller nogent andet er underordnet.
Avatar billede dsj Nybegynder
26. august 2004 - 14:10 #9
MIDP 2.0 indeholder funktionalitet til understøttelse af serial kommunikation:

http://java.sun.com/products/midp/whatsnew.html

Pt. understøtter ingen af Siemens telefoner MIDP 2.0. Det var planlagt til Sx1, hvilket senere blev droppet.
Avatar billede dsj Nybegynder
26. august 2004 - 14:13 #10
Det ved jeg faktisk ikke, men det kræver at man kan deploye applikationer andet end Java, og det kan man kun på Symbian-systemer, hvor man deployer SIS-pakker, der også kan udvikles i C/C++. Men om man her kan kommunikere serialt, er jeg ikke klar over.
Avatar billede dsj Nybegynder
26. august 2004 - 14:17 #11
Jeg ved dog, at man kan kommunikere med mobiltelefoner fra PC'en via Serial-porten - problemet ligger i at kommunikere med en specifik applikation på mobiltelefonen.