Avatar billede petras Nybegynder
24. august 2004 - 22:17 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Kun 2. og 3. nyeste artikel skal vises

Hvordan får jeg vist 2. og 3 nyeste artikel fra min db vha. SQL? Hvordan ser "udtrækket" ud?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. august 2004 - 22:19 #1
MySQL:

SELECT ... ORDER BY tidsfelt DESC LIMIT 1,2

MS SQL:

SELECT TOP 3 ... ORDER BY tidsfelt DESC

og smid første række væk
24. august 2004 - 22:21 #2
SELECT TOP 2 *
FROM [SELECT TOP 3 *
FROM DINTABEL
ORDER BY ID asc]. AS [%$##@_Alias]
ORDER BY [%$##@_Alias].ID desc;
Avatar billede petras Nybegynder
24. august 2004 - 22:23 #3
thomasjepsen skriver:
ORDER BY ID asc]. AS [%$##@_Alias]
ORDER BY [%$##@_Alias].ID desc;

Det er du altså nødt til at forklare mig. [hvad betyder det du har her imellem?]
Avatar billede petras Nybegynder
24. august 2004 - 22:25 #4
Jeg har et felt som hedder "created". Heri bliver indskrevet d.d. og tid. Dette sorteres der efter
24. august 2004 - 22:25 #5
ID kan erstattes med et datofelt eller andet.

Det med [%$##...] var vist noget Access selv satte ind??

Du kan bare skrive:
SELECT TOP 2 *
FROM [SELECT TOP 3 *
FROM DINTABEL
ORDER BY Created asc]. AS X
ORDER BY X.Created desc;
Avatar billede arne_v Ekspert
24. august 2004 - 22:27 #6
thomas>

Vil du ikke have byttet om på ASC og DESC ?
24. august 2004 - 22:31 #7
Jo, nu du siger det :o)

Jeg sad og tænkte på, at den skulle finde 2. og 3. mindste værdie. Det var jo ikke rigtigt:
SELECT TOP 2 *
FROM [SELECT TOP 3 *
FROM DINTABEL
ORDER BY Created DESC]. AS X
ORDER BY X.Created ASC;
24. august 2004 - 22:53 #8
har jeg lige gjort noget forkert siden én eller anden lige har givet mig en 0% karma? (og dette er det eneste spm, jeg har svaret på i et par dage)

Hvis det er takken for at hjælpe, såå... :o(
Avatar billede arne_v Ekspert
24. august 2004 - 22:55 #9
Check min karma. Jeg fik en i formiddags og en anden i eftermiddags.
24. august 2004 - 22:56 #10
Sjovt nok kom den lige efter at jeg gav Arne_v ret i, at ASC og DESC skulle byttes om...hvis man får 0% karma for sådan en fejl, så er folk da virkelig oppe på mærkerne.
24. august 2004 - 22:58 #11
Arne->ja, der kan man jo også undre sig. Nu er du måske ekstra udsat, da der altid er nogle som sværger til janteloven :o(
24. august 2004 - 23:02 #12
Petras->forstod du princippet?
Avatar billede petras Nybegynder
24. august 2004 - 23:07 #13
Thomasjepsen->

Jeg tror jeg er skyld i din karmasituation. Jeg ville kopiere dit navn hertil venstre og kom vistnok, uforvaret, til at gøre et og andet. Absolut ikke tilsigtet. Er det ikke noget man kan gøre tilbage igen?

Mht. princippet vil jeg lige prøve og vende tilbage.

Endnu engang sorry.
Avatar billede petras Nybegynder
24. august 2004 - 23:09 #14
AS X
ORDER BY X.Created ASC;

Hvad er X?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. august 2004 - 23:09 #15
Hvis du klikker på hans karma bjælke kan du ændre den igen.
24. august 2004 - 23:10 #16
ok, så kan jeg bedre forstå det :o)

His du bare klikker på den blå bar, så kommer du over på et nyt billede, hvor du kan vælge "Ingen Karma" (eller hvad du nu har lyst til) og derefter klikke på Send, så skulle den være i orden :o)
24. august 2004 - 23:12 #17
X er et såkaldt Alias eller kaldenavn, da [SELECT TOP 3 * FROM DINTABEL ORDER BY Created DESC] er en subquery (dvs en forespørgsel inde i forespørgslen).

Denne metode gør, at man i denne subquery først tager de 3 sidste poster.
Ud af disse udtrækker man så 2 første (i den yderste query).

Det ER snørklet, men man vender sig til det :o)
Avatar billede petras Nybegynder
24. august 2004 - 23:22 #18
SELECT *
FROM articles
ORDER BY created DESC LIMIT 1,2

Virker faktisk i testen i Dreamweaver, men når jeg har uploadet det virker det ikke. Så siger websitet at der er en syntaksfejl
24. august 2004 - 23:24 #19
Hvilken database arbejder du på?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. august 2004 - 23:24 #20
Hvad database har du på serveren.

TOP er MS

LIMIT er MySQL
Avatar billede petras Nybegynder
24. august 2004 - 23:44 #21
Fik det til at virke vha. Thomas´ svar. Havde lidt tastefejl hist og her.
24. august 2004 - 23:47 #22
Perfekt :o) Og tak for point :o)

Bare af interesse: Var det dig, som gav mig fuld karma kl. 23:13?
I så fald var der åbentbart en anden, som synes, at mit svar var 0% værd. Og så var du helt uforskyldt fra starten ;o)
Avatar billede petras Nybegynder
25. august 2004 - 08:49 #23
Jeg gav fuld karma på det tidspunkt for dit store engagement. :-)
25. august 2004 - 10:15 #24
ok, mange tak da :o)

Der var åbenbart så nogle andre, som syntes noget andet....folk er af og til lidt underlige!

Men endnu engang tak :o)