Avatar billede albani Nybegynder
24. august 2004 - 13:21 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

tagwall PHP fejl i line 16, hvorfor ?

jeg får en fejl i linie 16, hvorfor ?
Denne linie: function link($var) {

Kilden er her:

<?php
// Definer navn på txt-fil og tjek at den findes, og hvis ikke, så lav den.
$filnavn = "gaestebog.txt";

if(!file_exists($filnavn)) {

$fp = fopen($filnavn, 'w+');
if ($fp) {
fputs($fp, "");
fclose($fp);
    }
chmod($filnavn, 0777);
}
clearstatcache();

function link($var) {
// LJweb's tagster, som kan findes på "http://ljweb.biz" eller "http://lars.jensen.name"
// Spørg mig IKKE om hvordan den virker, men den virker! :O) (steffen)
  $var = " ".$var;
  $var = eregi_replace("([[:space:]{()\"'\[~#=;\&?\_-])((ftp|http|https|telnet|news|nttp|nntp|file):\/\/[a-z0-9~#%@\&\(\):;=\?\/\.,_-]+(\\[|\\]|[a-z0-9~#%@\&:;,=\?\/_\+-])+)", "\\1<A HREF=\"\\2\" TARGET=\"_blank\">\\2</A>", $var);
  $var = eregi_replace("([[:space:]{()\"'\[~#=;\&?\_-])(www\.[a-z0-9~#%@\&\(\):;=\?\/\.,_-]+[a-z0-9~#%@\&:;,=\?\/_\+-]+)", "\\1<A HREF=\"http://\\2\" TARGET=\"_blank\">\\2</A>", $var);

  $var = eregi_replace("([_\.0-9a-z-]+@([0-9a-z-]+)+\.[a-z]{2,4})","<A HREF=\"mailto:\\1\">\\1</A>", $var);

    return $var;

// Slut på tagster

}

// Er der klikket på submitknappen?
if (isset($_POST['navn'], $_POST['email'], $_POST['homepage'], $_POST['besked'])) {

//hvis textarea-feltet er tomt, er der ingen grund til at skrive noget i textfilen
    if(empty($_POST['besked'])) {
header("Location:". $_SERVER['PHP_SELF'] ."");
exit;
    }

//definerer $felter som et array, for nemmere at kunne "bearbejde" input
$felter = array();

// en foreach til at bearbejde inputs
// 1. Fjerne html tags
// 2. Fjerne alle | tegn da de bruges til at holde info adskilt
foreach($_POST as $value) {
$value = strip_tags($value);
$value = ereg_replace("(\|)", "", $value);

//Undgå at \ bliver sat før ' og " når der skrives til filen
$value = stripslashes($value);

// Bruger array'et $felter
// $felter[0] starter med første input felt, $_POST['navn'], o.s.v.
$felter[] = $value;
    }

//Omdan f.eks. æ til htmlkode, og gør brug af lj_web's tagster, function link()
$felter[0] = htmlentities($felter[0]);
$felter[1] = link(htmlentities($felter[1]));
$felter[2] = link(htmlentities($felter[2]));
$felter[3] = link(htmlentities($felter[3]));

// Erstatter entertryk fra textarea'et med en enkelt <br>-tag så linieskift osse vil blive vist
$felter[3] = ereg_replace("(\r\n|\n\r|\n|\r)+", "<br>", $felter[3]);

// Hvis navn $felter[0] ikke er indtastet, skriver vi anonym i stedet
    if(empty($felter[0])) {
$felter[0] = "Anonym";
    }

// finder tidspunkt
$tid=date("d-m-Y : H:i:s",time());

// Den streng som skal skrives til textfilen, startende med tidspunkt og afluttet med en ny linie
$str = $tid ."|". $felter[0] ."|". $felter[1] ."|". $felter[2] ."|". $felter[3] ."\n";

// Åben txt-filen for skrivning
$fp = fopen($filnavn, 'a+');
if ($fp) {
fputs($fp, $str);
fclose($fp);

    }
//redirecte til filen selv
header("Location:". $_SERVER['PHP_SELF'] ."");
exit;
}
?><html><head><title>G&aelig;stebog</title>
<style type="text/css">
body, td, th {font-family: arial; font-size: 0.8em; color: black; background-color: #F7F4E8;}
a:link {color: #4f0000; text-decoration: underline;}
a:visited {color: black; text-decoration: underline;}
a:hover {color: #4f0000; text-decoration: none;}
a.menu:hover {color: #4f0000; text-decoration: none; background-color: #cfd192;}

.big {font-size: 2.4em;}
.input {color: black; background-color: #ffffff; font-family: arial; font-size: 0.9em; border-color: black; border-width: 1px;}
.submit {font-family: arial; font-size: 0.8em; border-width: 1px; border-color: black;}
.fra {background-color: #999966; color: white;}
.besked {background-color: #eaeaea;  color: black; padding-left: 16px; padding-left: 10px;}
</style>
</head>
<body>
<center>
<form action="<?php echo $_SERVER['PHP_SELF']; ?>" method="post">
<table border="0" width="70%" cellspacing="0" cellpadding="4"><tr>
    <td class="big" align="center">G&aelig;stebog</td>
</tr><tr>
    <td align="center" style="border-bottom: solid black; border-width: 1px;"><table border="0" cellspacing="0" cellpadding="4"><tr>

<td>Dit navn:<br>
<input type="text" name="navn" size="24" class="input"></td>
<td>Din email:<br>
<input type="text" name="email" size="24" class="input"></td>
</tr><tr>
<td colspan="2">Din hjemmeside:<br>
<input type="text" name="homepage" size="52" value="http://" class="input"></td>
</tr><tr>
<td colspan="2" align="center"><textarea cols="48" rows="8" name="besked" class="input"></textarea><br>
<input type="submit" value="Tilf&oslash;j indl&aelig;g" class="submit"></td>

</tr></table></td>

</tr><?php

$indhold = file($filnavn);

// for-løkke til at hente hver linie ud af txt-filen.
// Startende med sidste linie først! Tak til jakoba og tipsen fra eksperten for hjælp
for ($i = count($indhold)-1; $i >=0; $i--) {

// Del hver linie op efter " | " og "ignorer" nylinie tegn, "chop"
$vis = split("\|", chop($indhold[$i]));

// Lav output
echo"<tr>\n";
echo"    <td class=\"fra\" style=\"border-left: solid black; border-right: solid black; border-width: 1px;\">Indl&aelig;g af ". $vis[1] ." d. ". $vis[0] ." &nbsp; &nbsp; Email: ". $vis[2] ." &nbsp; &nbsp; ". $vis[3] ."</td>\n";
echo"</tr><tr>\n";
echo"    <td class=\"besked\" style=\"border-left: solid black; border-right: solid black; border-bottom: solid black; border-width: 1px;\">". wordwrap($vis[4], 100, " ", 1) ."</td>\n";
echo"</tr>";
    }
?></table>
</form>
</center>
</body></html>
Avatar billede dennismp Nybegynder
24. august 2004 - 13:24 #1
Hvad er fejlen?
Avatar billede albani Nybegynder
24. august 2004 - 13:27 #2
Fatal error: Cannot redeclare link() in /www/allanpedersen.dk/web/gaestebog.php on line 16
Avatar billede dennismp Nybegynder
24. august 2004 - 13:35 #3
Der findes allerede en funktion i php der hedder link http://php.net/link - kald funktionen noget andet så burde det virke.
Avatar billede shodan Nybegynder
24. august 2004 - 14:04 #4
du skal da også have defineret $var inden du bruger den
Avatar billede dennismp Nybegynder
24. august 2004 - 14:07 #5
Nej fordi det er jo en funktion han definerer - hvis du ser på de steder hvor han bruger link, så kan du se at den parameter han bruger er defineret på kaldstidspunktet.
Avatar billede albani Nybegynder
24. august 2004 - 14:19 #6
noget andet ? som... ?
Avatar billede dennismp Nybegynder
24. august 2004 - 14:36 #7
mylink(), htmllink(), htmllinkify(), minlinkfunktion() .. eller hvad du kan finde på :)
Avatar billede albani Nybegynder
24. august 2004 - 14:41 #8
er meget amatør når det gælder PHP... så undskyld hvis jeg virker lidt sløv i det... prøver...
Avatar billede albani Nybegynder
25. august 2004 - 09:48 #9
jeg fandt ud af det.... brugte et andet script...