Avatar billede marvel Praktikant
28. februar 2001 - 11:05 Der er 20 kommentarer og
3 løsninger

Ændring af fontsize

Er det muligt at ændre fontsize på et helt site dvs. uden at skulle åbne og redigere i alle siderne?? Evt. med brug ad CSS?
Avatar billede htx98i17 Professor
28. februar 2001 - 11:09 #1
ja

<head>
<style>

.body {
font-size : 12pt;
}
</style>
</head>

<body class=\"body\" >

eller definer en new style i DW og hæft den style på body

ellers kan du også define sites og definere hvor din hjemmeside er og så kan du trykke F8 for at få dit sitemap frem og der kan du søge og erstatte i dine dokumenter.
Avatar billede kmal Nybegynder
28. februar 2001 - 11:09 #2
Hvis du i <head></head> sektionen i dit HTML-dokument indsætter noget der ligner:

<link rel=\"stylesheet\" href=\"filnavn.css\">

kan du i dit eksterne stylesheet have:

p {font-size: 12px}

Dette kan du ændre som du har lyst og alle de sider der kalder stylesheetet vil med det samme få ændret fontstørrelsen.

I Dreamwaever kan du i din navigator et sted finde stylesheet og her rette alt hvad du har lyst. Igen skal du sikre dig at alle de dokumenter der skal bruge samme indstillinger bruger det samme stylesheet.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
28. februar 2001 - 11:12 #3
Ja, du opretter en CSS fil, og derefter laver du et link i dit head tag:

<LINK REL=\"stylesheet\" HREF=\"style.css\" TYPE=\"text/css\">

derefter skriver du kalder du tekstypen i CSS dokumentet via følgende HTML:

<FONT ID=\"XXXXX\">

XXXXX angiver CSS navnet

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
28. februar 2001 - 11:14 #4
Din CSS fil kunne f. eks. se således ud:

#font1 {font-size: 12px;
        font-family: Arial, Verdana, sans-serif;
        color: #66CCFF;}

/per
Avatar billede htx98i17 Professor
28. februar 2001 - 11:17 #5
->hoejrup, hvis han/hun ville have ren html hvade hun nok stilt det i kategorien (d)html :o)
Avatar billede htx98i17 Professor
28. februar 2001 - 11:17 #6
hun = han/hun
Avatar billede marvel Praktikant
28. februar 2001 - 11:18 #7
han :)
Avatar billede htx98i17 Professor
28. februar 2001 - 11:20 #8
hehe ok, :-)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
28. februar 2001 - 11:23 #9
htx98i17> Det har du sikkert ret i. men DW har ikke nogen god løsning på det problem.

/per
Avatar billede htx98i17 Professor
28. februar 2001 - 11:31 #10
hoejrup -> jo da , det vil jeg da mene
især mit det sidste foreslag er dejligt.. :o)

for hvis man har defineret al tekst med <font face> osv...  så er det bedst at rette i dem fremfor at lave en css. For hvis man laver en css bliver <font face> og css rodet sammen og man har ikke styr på sin kode, for ikke at snakke om netscape...

så i tilfælde af at han har definere tekst med <font face> vil jeg råde ham til at bruge søg/erstat funktionen...
Avatar billede hoejrup Nybegynder
28. februar 2001 - 11:46 #11
htx98i17> Det er en ret primitiv løsning, men ikke alle på nettet optimere deres sider på en fornuftigt måde. <font face> var noget du anvendte i gamle dage, det er meget nemmere at søge og erstatte <font face=..... size=..... mv.....> med <font ID=\"font1\">. Samtidig skal du kun rette i CSS filen i fremtiden!

/per
Avatar billede htx98i17 Professor
28. februar 2001 - 11:49 #12
jaja jeg ved godt hvordan css fungere , jeg bruger det selv

men hvis han har brugt DW og defineret hver enkel tekst så vil dreamweaver skrive <font face> i html\'en...
og derfor vil det være nemmere for ham at søge/erstatte ,

for han vil jo ikke åbne hvert dokument og slette alle de der font face og lave css samt sætte class, det var jo det han ville undgå
Avatar billede ragout.dk Nybegynder
28. februar 2001 - 14:36 #13
Brug søg/erstat;
Åben én af siderne. Vælg \"Edit\", \"Replace\" (Ctrl+H). Vælg \"Current Site\", og \"HTML Source\". Skriv den HTML-kode du gerne vil have skiftet ud, og skriv det du gerne vil skifte til i \"Replace what\".

Med venlig hilsen i øvrigt
Avatar billede htx98i17 Professor
28. februar 2001 - 14:39 #14
ragout.dk -> ja det er flot at svare det samme som allerede er svaret, her 4 timer efter!
Avatar billede ragout.dk Nybegynder
28. februar 2001 - 14:51 #15
htx98i17 > jeg havde ved min \"skimming\" overset at du øverst har skrevet at han kan søge erstat. Min uopmærksomhed gjorde at jeg mest så CSS! Og det har da intet med F8, at gøre. Derudover er jeres CSS løsninger da ikke gode(uden søg/erstat) da man jo så netop skal åbne alle sider for at lægge et link!
Men du må da indrømme at man ikke kommer langt uden henvisning til hvordan man søger/erstatter. De færreste kender Ctrl+H. Og kendte marvel denne feature, så havde han jo nok ikke spurgt...

Med venlig hilsen i øvrigt
Avatar billede htx98i17 Professor
28. februar 2001 - 14:54 #16
prøv at læs hele strengen i dette spm, så vil du læse at jeg har nøjagtig samme mening som dig :o)

F8 åbner \"sites\" og der kan man søg/erstat

Avatar billede ragout.dk Nybegynder
28. februar 2001 - 14:58 #17
htx98i17 > F8 åbner \"Behaviors\" hos mig, og her kan du ikke søge/erstatte! Hvilken version bruger du?! Selv bruger jeg 3.0!

Med venlig hilsen i øvrigt
Avatar billede htx98i17 Professor
28. februar 2001 - 15:00 #18
jeg bruger 4.0 , så er det derfor :o)
Avatar billede chono Nybegynder
01. marts 2001 - 01:04 #19
ok.. hvor fucking lame ass, kan man muligvis svare..
hvis man har dreamweaver er det sq bare at \"create new style sheet\", og derefer linke til body eller definerede tekster... DOOOOOOHH, FUCKING LAME ASS :)
Avatar billede htx98i17 Professor
01. marts 2001 - 07:29 #20
chono , vil du godt tale ordenligt!

Hvis du nu havde læst hele denne tråd, så ville også du have erfaret/lært, hvilket du tydeligvis ikke har lært endnu, at f.eks. NS fucker det hele op hvis man bruger begge dele.. og.... og...
læs da hele tråden inden du kommer med spydige bemærkninger.
Avatar billede sigski Nybegynder
01. marts 2001 - 09:54 #21
Chono kan bare ikke gøre for, at han ikke har tid til andet end at rakke folk ned på her på eksperten.dk

http://www.eksperten.dk/spm/53469

mvh
Sigski
Avatar billede ragout.dk Nybegynder
09. marts 2001 - 02:02 #22
Er det lykkedes at få det ændret?!

Med venlig hilsen i øvrigt
Avatar billede marvel Praktikant
09. marts 2001 - 15:32 #23
ja, det lykkedes. Søg/erstat + de andre forslag :) Tak for hjælpen