Avatar billede klaf Nybegynder
24. august 2004 - 00:32 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

bergene længden af en truetype tekst

Jeg skal beregne længden af en trutype tekst fra et input felt i en formular.Beregningen skal foretages i mm afhænging af skrifthøjden. Der er jo en forskel på om der står "AVIS" eller "ijij". begge dele er 4 bogstaver, men den samlede bredde er forskellig.
Findes der en fuktion til at udføre denne beregning?
Avatar billede roenving Novice
24. august 2004 - 00:50 #1
Nej, men du kan sætte din tekst ind i en span, og derefter aflæse den spans længde !-)
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2004 - 01:01 #2
En sådan løsning har jeg faktisk også ledt efter.
Hvordan vil du aflæse længden på <span> roenving ?
Avatar billede roenving Novice
24. august 2004 - 01:11 #3
<script type="text/javascript">
function findTextLength(text){
  sp = document.getElementById('minSpan');
  sp.innerHTML = text;
  return sp.offsetWidth;
}
</script>
<span id="minSpan" style="font-family:verdana,arial,sans-serif;font-size=x-large;visibility:hidden;"></span>
Avatar billede roenving Novice
24. august 2004 - 01:13 #4
Det hører selvfølgelig med i historien, at der opstår specielle problemer, hvis teksten begynder at wrappe, fordi den er bredere end det omgivende element !-)
Avatar billede alvion Nybegynder
24. august 2004 - 10:27 #5
roenving => Du tager noget for givet...

klaf => Hvilket programmeringssprog taler du om? Er det i HTML/Javascript? Windows-programmering i C++/Delphi/etc.? Java?
Avatar billede klaf Nybegynder
24. august 2004 - 11:48 #6
Det var lige det jeg havde brug for. Jeg skal bruge det til en hjemmeside, så javaScript er helt fint. Tak for det :O)
giver du lige et svar, så du kan få dine piont?
Avatar billede roenving Novice
24. august 2004 - 11:59 #7
Velbekomme '-)
Avatar billede roenving Novice
24. august 2004 - 13:20 #8
-- og tak for point ;~}
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2004 - 13:27 #9
alvion ->
Nu er det jo ikke mit spørgsmål. Men jeg vil skam gerne oprette et nyt, hvis du har en løsning der kan gøres via serverside, med enten PHP eller Perl ?
Avatar billede alvion Nybegynder
24. august 2004 - 17:35 #10
Mnjaaaa.... Den er værre, for:
1) Skrifttypen du vil bruge til beregningen SKAL findes på serveren
2) Du skal bruge en eller anden 3.parts extension til det. Jeg tror du måske kan gøre det med GD funktionerne (dvs. image-extension) eller måske PDFLib.
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2004 - 17:44 #11
1) Ingen problem at skrifttypen forfindes på serveren.
2) Det er her jeg ikke kan finde en mulig løsning, i det at størrelsen på skrifttypen kan være alt fra 10px til 40px, samt selvfølgelig flere forskellige skrifttyper.
Avatar billede alvion Nybegynder
24. august 2004 - 21:22 #12
Tja du skal jo beregne hver tekst-stump i de forskellige fontstørrelser og -typer hver for sig. Og så bagefter lægge disse resultater sammen.