Avatar billede christina3018 Nybegynder
23. august 2004 - 21:52 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Adgangskode til windows

Hej!

Vi har lige installeret trådløst netværk hjemme, men efter installationen kræver windows 2000 prof. en adgangskode til at logge på computeren (ikke bare netværket!) - men vi har ikke bedt den om at lægge kode på!? Kan man selv fjerne denne eller skal den til forhandler? Hvordan kan det også være, at den påfører en kode til selve styresystemet, da vi aldrig har haft kode til denne eller til netværket?

Mvh. Christina
Avatar billede svart Nybegynder
23. august 2004 - 21:59 #1
Avatar billede kenp Novice
23. august 2004 - 21:59 #2
Er du sikker på at det ikke er dit trådløse netværk som beder dig om at logge på! for koden gå ikke bare på af sig selv på win2k. Jeg ville mene at det er rent logon til trådløst netværk.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. august 2004 - 22:12 #3
Hvis det blot er en guide til at sætte automatisk logon på igen du ønsker så er der en her:

Her er hvorledes man sætter automatisk logon op i windows 2000:
http://www.winguides.com/registry/display.php/13/

Alternativt kan du bruge tweakui:
http://www.microsoft.com/ntworkstation/downloads/PowerToys/Networking/NTTweakUI.asp
Her er en guide:
http://www.wown.com/j_helmig/wtweakui.htm
Avatar billede christina3018 Nybegynder
23. august 2004 - 22:31 #4
Altså vi kan slet ikke komme "ind" i computeren! Der kommer bare det normale loginboks i opstarten af windows. Og er sikker på at det ikke er koden til netværket for der har vi ikke tilføjet nogen! Brugernavnet står som "Administrator" og password plejer bare at skulle være blankt. (førhen kunne man også altid se en nedtonet login-boks i opstarten af windows - som den bare selv "sprang hen over")

--> Svart: hvordan skal jeg kunne bruge den diskette der, hvis jeg nu downlader det til en diskette på en anden pc - skal den bare sættes i ved opstart så?? :S
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. august 2004 - 22:45 #5
Du downloader zip-filen, udpakker den, sætter en diskette i floppydrevet og dobbeltklikker på install.bat.
Den skriver så din diskette og denne sætter du i "problem-pc'en" og booter på den.
Det er en linux disk, men du skal typisk blot trykke enter indtil du når ind til hvor du skal skrive passwordet og efter du har skrevet passwordet skal du sige ja til at gemme "hive".

Ovenstående er efter hukommelsen, så bær over med mig hvis det ikke er 100% korrekt.
Avatar billede christina3018 Nybegynder
23. august 2004 - 23:46 #6
Okay :)

øhmn... booter? Hvad betyder det? :S Er ikke særligt meget inde i pc-sprog...

Hvad så der når man skal skrive password; skal man bare angive en helt nyt der? Altså ved jo ikke hvad den hedder den der åbenbart er kommet på pcen?! :S

Det password der angives her - kan det ændres på normal vis inde fra windows, når der igen bliver adgang til denne?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
24. august 2004 - 00:04 #7
Sorry, jeg er nok lidt pc-skadet.

Du sætter disketten i floppy-drevet på maskinen og starter den.
Normalt er alle computere sat op til at starte på diskettedrevet hvis der er en bootbar diskette i, så den burde starte op på disketten (og det er at boote) *s*

Under afviklingen vil du få flere spørgsmål, og såvidt jeg husker er "standard-svaret" markeret i [<svar>]bokse, så det er det der vælges når du trykker enter.
Når du har trykket enter tilstrækkeligt mange gange vil du blive spurgt om brugernavnet, som du vil ændre password på og også her vil der stå en boks: [Administrator]. Tryk enter og skriv så det nye password ind.
Efter du har gjort det skal du lige læse på skærmen hvordan du afslutter (det kan jeg ikke huske) og sige ja til at gemme Hive.

Passwordet du angiver kan bagefter ændres i Windows på helt normal vis.
Avatar billede christina3018 Nybegynder
24. august 2004 - 00:15 #8
Hehe helt oki ;)

Okay, tror da jeg vil prøve det så :) Håber det virker, for det er da såen lidt træls ikke og kunne få sine data frem igen :S
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
24. august 2004 - 00:31 #9
Ja, det er rigtigt. Men ideerne er ikke udtømt endnu, og dine data er ikke mistet. Der er stadig muligheden for en repair, som også vil resette dit password, og det vil du heller ikke miste data eller programmer ved.
Avatar billede bumble Praktikant
24. august 2004 - 04:20 #10
Det lyder ret absurd, i det du installerer windows 2000 SKAL du angive en kode. Hvis det er en preinstallation, der lå på da du købte den, kan jeg ikke forestille mig andet end at du kan ringe til forhandlerens support og få koden leveret. (Eller evt. forsøge at finde den i din manual)
Avatar billede christina3018 Nybegynder
24. august 2004 - 19:34 #11
Hej igen :)

Nu har jeg prøvet det med den diskette der. Men kan ikke få det til at virke :(

Undervejs står der:

RIP: 01f4, username: <Administrator>, *disabled or locked*

Når jeg så har ændret adgangskode ordet på Administrator til at være blank og jeg gemmer indstillingerne skriver den tilsidst:

sh: can't access t ty; job control turned off

Betyder dette at det ikke er muligt at ændre koden på denne vis? :S

Jeg kan se at der er 2 andre brugernavne koblet på computeren, som jeg heller ikke kan logge på fra.
Avatar billede christina3018 Nybegynder
24. august 2004 - 19:35 #12
...forsættelse (hov) : de ender også begge på *disabled or locked*

*pivs* :'(
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
24. august 2004 - 19:47 #13
Hmm.. på denne side står der at du skulle kunne låse dem op, men jeg er usikker på hvordan man gør det ud fra siden.
http://www.grape-info.com/doc/win2000srv/security/ntpasswd.html

Men det er ihvertfald det du skal have gjort. Altså fjerne *disablet or locked*.
Avatar billede christina3018 Nybegynder
27. august 2004 - 16:42 #14
Hej igen:)

Så har jeg fået det til at virke! 1000 tak for hjælpen alle sammen!!! :D

Mvh. Christina
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
27. august 2004 - 20:40 #15
Velbekomme :)
Hvordan fik du det til at lykkes ?
Avatar billede christina3018 Nybegynder
27. august 2004 - 21:51 #16
Hmm godt spørgsmål!!

http://www.riversen.dk/?side=tips.php#passrecovery Den her kunne jeg ikke få til at virke. Den kom med en fejlmelding midt i det hele.

Men det kunne den du sendte godt, de ligner bare hinanden meget synes jeg :S?! Ved egenlig ikke helt hvad det var, for mener også jeg kørte den igennem et par gange før det gav bonus :)

Men mine forældre blev pænt glade for det :) hehe
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
27. august 2004 - 22:13 #17
Ok, det var sørens.

Det kan være at riversen lige skal have opdateret den som han har liggende så, for det ER den samme, men der kan jo være kommet en nyere version, siden han lagde den på hans hjemmeside.

Jeg lægger et svar hvis der skulle falde noget af.
Avatar billede christina3018 Nybegynder
28. august 2004 - 00:37 #18
Okai lyder godt :)

ehmn skal man lukke sådan et emne her - eller gør den selv det?! :S
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
28. august 2004 - 00:45 #19
Ja, det er meningen at du skal acceptere et eller flere svar for at lukke spørgsmålet.
Så hvis den eller de du vil give point, ikke har lagt et svar, beder du dem om at gøre det.
Når alle du vil give point har lagt svar, markerer du navnet/navnene nede til venstre og trykker accepter.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
28. august 2004 - 01:58 #20
Takker for point :)