Avatar billede jepjo Nybegynder
23. august 2004 - 16:09 Der er 6 kommentarer

Databind DropdownList og SelectedItem

Hej alle i kloge hoveder!
Jeg sidder og prøver på at Binde nogel data fra en database til en DropdownList. Ummiddelbart ser det også ud til at virke, men jeg er alligevel bange for at jeg har gjort noget forkert, da når jeg submitter den form jeg bruger Dropdownlisten i, så returneres altid index[0], altid det første element i listem.

Det jeg har gjort er følgende
getTask(){
forbindelse til db + select + return af DataSet
}
DropDownListTask.DataSource = getTask();
DropDownListTask.DataTextField = "taskName";

DropDownListTask.DataBind();

OnButtonClicked(){
int i = DropDownListTask.SelectedIndex;
        task = DropDownListTask.Items[i];
}
Avatar billede anhansen Nybegynder
23. august 2004 - 17:06 #1
Du mangler at angive DataValueField - som er den værdi de skal have i dropdownen.

jeg tror den anden du mangler er:
task = DropDownListTask.SelectedItem.Value - eller .Text
Avatar billede snepnet Nybegynder
23. august 2004 - 21:47 #2
jeg tror det er fordi du databinder din dropdownboks ved hvert postback - må jeg se din page_load (eller hvor du nu har kaldet DropDownListTask.DataBind(); stående) ?
Avatar billede snepnet Nybegynder
23. august 2004 - 21:50 #3
men det er helt rigtig hvad anhansen siger... du kan bare bruge :

DropDownList().SelectedItem.Text;
DropDownList().SelectedValue; // en lille shortcut her :o)
Avatar billede jepjo Nybegynder
24. august 2004 - 09:08 #4
Tak i to!
I var begge på rette vej, men snepnet havde nok det nærmeste svar på mit spørgsmål. Det viste sig at jeg havde glemt en !IsPostBack, så det hele blev databound hver gang. Så hvis du vil have point snepet prøv lige at poste et svar.

Tak for hjælpen
Avatar billede snepnet Nybegynder
24. august 2004 - 09:41 #5
et svar her :o)
Avatar billede snepnet Nybegynder
02. oktober 2004 - 03:10 #6
hej jepjo... kan vi lukker her ?
mvh :o)