Avatar billede hjelmb Nybegynder
23. august 2004 - 11:07 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Password på hjemmeside

Jeg har lavet en hjemmeside med nogle fortrolige oplysninger som gerne skulle beskyttes af et password. Hjemmesiden ligger i en undermappe f.eks. www.hjemmeside.dk/Oplysninger.
Jeg kan godt lave et password på index siden som gør at man ikke kan komme videre derfra, men problemet er at hvis folk kender navnet på nogle af undersiderne kan de bare indtaste f.eks www.hjemmeside/Oplysninger/side.htm og derved komme udenom koden. Hvordan får jeg sat password på alle sider, uden af man skal indtaste koden hver gang man klikker på et link?

Venlig hilsen
Hjelmb
Avatar billede jpvj Nybegynder
23. august 2004 - 11:12 #1
Det skal gøres server side. På apache/linux benyttes ofte en .htacces fil (som jeg ved meget lidt om), men svjv. skal man blot installere et modul og ændre en linie i apache config filen.

Under IIS (Windows Server) skal du sætte brugeradgang på folder niveau (hvilket kan være lidt bøvlet) ELLER bruge et 3. parts program for at slippe for dette, ex. http://www.troxo.com/products/iispassword/
Avatar billede Slettet bruger
23. august 2004 - 11:16 #2
Avatar billede jpvj Nybegynder
23. august 2004 - 11:17 #3
Avatar billede hjelmb Nybegynder
23. august 2004 - 13:03 #4
Jeg har prøvet denne guide http://www.webcafe.dk/artikler/apache/htaccessintro/ men hver gang jeg ligger htpasswd filen op på serveren bliver den lavet om til en tekstfil, hvad gør jeg galt?
Avatar billede leif Seniormester
23. august 2004 - 13:05 #5
Til en fil som bliver kaldt htpasswd.txt ?

Kan du rename den mens den ligger på serveren ?
Avatar billede hjelmb Nybegynder
23. august 2004 - 13:59 #6
nej den kommer ikke til at hedde .txt, så det kan godt være at det ikke er det der er galt, men jeg har også prøvet at ændre stien til hvor .htacces filen ligger men lige meget hjælper det :(
Avatar billede leif Seniormester
23. august 2004 - 14:15 #7
Husk at htpasswd stien skal være helt fra bunden, fx. /var/www/bruger/domæne.dk/html eller hvad det nu hedder hvor du ligger.

Hvordan kan du se at det bliver en tekstfil ?
Avatar billede leif Seniormester
23. august 2004 - 14:15 #8
Husk det er htpasswd der indeholder brugere og password.
Avatar billede hjelmb Nybegynder
24. august 2004 - 11:31 #9
Det ved jeg :)
Jeg har tjekket stien med min udbyder og den er rigtig, jeg har prøvet at rykke rundt på filerne men lige lidt hjælper det. Jeg kan sagtens få vinduet frem hvor man skal indtaste brugernavn og password, men når jeg trykker ok, sker der ikke så meget.
Avatar billede leif Seniormester
24. august 2004 - 13:44 #10
Prøv at vis os din htaccess fil ?
Avatar billede hjelmb Nybegynder
25. august 2004 - 09:37 #11
Jeg siger mange tak for hjælpen, jeg har endelig fået det til at virke. Så hvis alle som ikke har posted et svar lige gør det, så kan jeg fordele pointene.
Avatar billede leif Seniormester
25. august 2004 - 10:28 #12
Må man spørge om hvad problemet var ? Og løsningen ?
Avatar billede hjelmb Nybegynder
25. august 2004 - 11:40 #13
Lidt pinligt, men ok, jeg havde glemt at kryptere passwordet :p
Avatar billede leif Seniormester
25. august 2004 - 13:07 #14
Okay, sådan kan det gå !

Husk at lukke spm. !