Avatar billede pappaduck Nybegynder
22. august 2004 - 23:49 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Boot problemer

Hej.

Jeg har lige lavet en frisk installation af Windows XP pro. Desværre er jeg løbet ind i lidt problemer.

Jeg kører med følgende setup:

1 stk. Seagate harddisk på min almindelige IDE controller
2 stk. Maxtor harddiske på min RAID controller, sat op i RAID 0.

Den nye installation af Windows er blevet lagt ind på de to Maxtor diske. Problemet er at computeren ikke vil boote op i windows uden at Seagate harddisken er installeret i computeren. Windows ser Seagate harddisken som systemdisk og kalder den "C:", selvom den nye installation er på "D:". Det er ikke muligt at ændre Seagate disken til f.eks. "E:" da windows insisterer på at det er en systemdisk. Problemet skyldes sikkert at der har været installeret Windows XP home på Seagate disken.

Er der en nem og hurtig løsning på problemet, så jeg kan boote op både med og uden Seagate disken?

På forhånd tak,

Magnus Mortensen
Avatar billede jpvj Nybegynder
22. august 2004 - 23:52 #1
Nej - faktisk ikke.

Dit problem er, at den "første" disk i systemet (i dit tilfælde seagaten) kommer til at indeholde boot filerne (herunder MBR).

Den eneste løsning er, at du tager seagate disken ud, og installerer på dine raid diske.

Herefter må du se, om du kan tvinge din bios til at have raid'et som første disk og din seagate som anden disk. Evt. kan du bede om at din IDE (Seagate) ikke bliver detekteret (sæt den til None).
Avatar billede pappaduck Nybegynder
22. august 2004 - 23:54 #2
*suk* ...desværre et lidt nedslående svar. Jeg venter lige og ser om der er andre der har nogle bud, ellers får du pointene.
Avatar billede jpvj Nybegynder
22. august 2004 - 23:56 #3
Trust me - det er der ikke...

Du vil muligvis kunne komme igennem med en repair installation, i stedet for at installere alt om, men du skal følge samme fremgangsmåde med at tage disken ud.
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
22. august 2004 - 23:58 #4
jeg kan kun give jpvj ret, der er ikke andre muligheder...

Husk at sætte BIOS til at boote fra RAID'en...
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. august 2004 - 00:07 #5
Enig med jpvj
Avatar billede crashdummy Nybegynder
23. august 2004 - 00:25 #6
Er også enig med jpvj
Avatar billede squashguy Nybegynder
23. august 2004 - 00:25 #7
Umiddelbart (hvis jeg læser spm korrekt) kan det godt lade sig gøre. Følgende filer skal bruges ved opstart

boot.ini
ntldr
ntdetect.com

hvis disse ligger på begge diske, er det vel bare et spørgsmål om, at boot.ini tilpasses..
Avatar billede tubber Juniormester
23. august 2004 - 07:27 #8
Jeg vil nu også holde med jpvj.....

I kender vel det man har en win2k eller XP installeret og vil smide en win98 på d drevet eller sådan noget.....man går i gang og når den så har kørt scandisk og sådan noget så går den ind i setup og kører lidt og så kommer der en fejl der siger den vil ligge nogle filer på C drevet og det kan den ikke da det er NTFS.....

Det er lidt det samme for når du installere XP uanset hvor du ligger det skal den bruge C drevet (eller rettere et aktivt drev) for ellers kan maskinen ikke boote, så uanset hvor du ligger det så SKAL det bruge mbr......så bedste bud på så lidt arbejde som muligt vil være som jpvj skriver: Ryk seagate disken ud og en repair.....
Avatar billede squashguy Nybegynder
23. august 2004 - 08:17 #9
tubber, nu ligger der jo også en mbr på begge systemer, og begge steder kan netop én partition være den aktive.

bios bestemmer hvilken disk's mbr som indlæses. når seagaten tages ud, vil det være maxtor's mbr som tager over. så hvis boot-partitionen på maxtor'en indeholder bootfilerne, burde den sagtens kunne boote..
Avatar billede serverservice Praktikant
23. august 2004 - 09:24 #10
Jeg er nu også mest enig med squahguy - sorry venner (tonnybrandt, jpvj, tubber)- græd nu ikke *s
->pappaduck jeg vil gerne se en kopi af boot.ini på c-drevet hvis muligt - den kan åbnes i notepad
Avatar billede tubber Juniormester
23. august 2004 - 11:41 #11
hvor nøjatigt er boot.ini ?
Avatar billede tubber Juniormester
23. august 2004 - 11:44 #12
Nu har jeg søgt alle mine HDs igennem og der er IKKE en boot.ini at finde nogen steder.......
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
23. august 2004 - 12:04 #13
det er en hidden - read only - systemfil, ved ikke om den findes i WinXP....
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. august 2004 - 12:06 #14
Det gør den.
Klik start | kør, skriv msconfig og tryk enter. Kig på fanebladet boot.ini
Avatar billede serverservice Praktikant
23. august 2004 - 12:12 #15
Åbn en tilfældig mappe, klik på Funktioner=>Mappeindstillinger=>Vis.
Fjern flueben ved "Skjul beskyttede operativsystemfiler".
Fjern flueben ved "Skjul filtypenavne for kendte filtyper".
Sæt prik i "Vis skjulte filer og mapper".
værsgo - du finder boot.ini i roden af C-drevet
Avatar billede tubber Juniormester
23. august 2004 - 12:12 #16
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\windows
til noget der ligner:
default=multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\windows

ja det er kun et bud :)
Avatar billede serverservice Praktikant
23. august 2004 - 12:24 #17
en anden mulighed er at installere denne bootmanager som uanset om boot.ini fungerer vil give dig valg til at boote på dine eksisterende partitioner. http://www.downloadsafari.com/download.asp?address=OSL2000%20Boot%20Manager8.70
OSL installeres fra windows
Der er dog ingen mulighed for at kunne lave en løsning der gør at du kan boote "Både med og uden seagate disken" -