Avatar billede sixer Nybegynder
22. august 2004 - 23:26 Der er 38 kommentarer og
1 løsning

Køb af digital kamera

Hej... Jeg skal have købt mig et digital kamera. prisen skal ligge på max 4000 kr. Det jeg nok skal bruge det mest til er billeder til web-design (nok ikke noget prof.design noget) og sådan nogen.

Jeg har kigget på følgende cam:

Canon Digital IXUS 500:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=76632

Canon Digital IXUS 400:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=77409

Canon PowerShot S50 - Sølv (INT):
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=43813

Kodak EasyShare DX 4530 (INT):
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=45596

Kodak EasyShare DX 6440:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=64836

Sony Cyber-shot DSC-P10 (INT):
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=22724

Men ved ikke hvilket der er bedst, derfor jeg spørger jer herinde :)

På forhånd tak :)

/Sixer
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
22. august 2004 - 23:39 #1
Canon Digital IXUS 500
er nok det bedste kamera af de ovennævnte sådan generelt (Canon laver uden tvivl de bedste objektiver og blitze)

Kodak EasyShare DX 6440
er et godt alternativ, da den har 1 ekstra gang Optisk zoom, men "kun" 4M pixel.
Derudover er det vel almindeligt kendt, at Kodak _ER_ billeder ;-)

Du skal IKKE kigge på Digital Zoom, da det kan foretages bagefter i PaintShop Pro eller et hvilket som helt andet billedbehandlingsprogram.

Derudover skal du også se, at Canon bruger CF kort, og Kodak'en bruger SD kort. Hvis du har en card-reader kan det også være et argument om end lille.
Avatar billede eagleeye Praktikant
22. august 2004 - 23:42 #2
Jeg har selv et IXUS, du kan mine erfaringer med det.

Fordelen er det fylder meget lidt i forhold i stort set alle andre kameras. Det betyder man får det med når man skal et sted hen. Det kan ige være i lommen ved siden af mobilen. Af størrelen tager det nogle rigtig gode billeder.

Ulempe, En gang i mellem må man havde fat i "red-eye-reduction" tool det fordi blitzen er ikke stor og den sidder for tæt på lincen.
En anden ulempe er bateri indikateren, når den melder "low-bat" mener den low-bat :(

Da jeg kiggede stod valget imellem S45 og IXUS. 2S45 svaret til S50. Den har mange flere ting man kan sætte manuelt hvis man ønskre det end man kan med IXUS. Jeg valgte det pga. størrelsen og jeg ikke kender nok til fotografering til jeg ikke ville bruge alle de manuele indstillingre.

Du bør gøre op med dig selv om du vil havde funktioner eller størrrelse. Men vælg et kamera som har mindst 3x optisk zoom, 2 er for lidt. Digital zoom betyder ikke en pind det kan man altid gøre på sin computer ingen grund til at lade kameraet gøre det.

Du kan kigge på www.dpreview.com det er en rigtig god side.
Avatar billede sixer Nybegynder
22. august 2004 - 23:48 #3
Jeg har på min bærbar en card-reader, som kan læse de der hukommelse kort (3x2 cm er det vel). Så det skal være et camera der har sådan et :)

Har 5MP noget at gøre med størrelsen på billedet man tager? (Regner med at det gør det, men er ikke sikker)
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2004 - 23:51 #4
Du kan jo kigge lidt på fotokritik.dk under kameraliste, og så finde de enkelte kamera, og se kvaliteten af de forskellige kamera.
Dette er selvfølgelig ikke noget grundlag for at købe kameraet, da det er forskellige fotografer. Men alligevel giver det et godt indtryk af de forskellige kamera.

Jeg kender faktisk kun til Sony Cyber-shot DSC-P10, af de du har nævnt. Hvilket er et godt kamera, der giver gode billeder af høj kvalitet. Et lille kamera, som du nemt kan have med dig i din taske.
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. august 2004 - 23:51 #5
på denne geniale side kan du sammenligne dine forskellige muligheder

http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp

Sitet indeholder også bruger anmeldelser og anden rigtig god information til valg af kamera
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
22. august 2004 - 23:54 #6
4/5 M Pixel er et spørgsmål om hvor mange "prikker" der er i et billede jo flere desto bedre. Dog er der ikke mange private og slet ikke til WEB, der kan se den store forskel når først man kommer derop...

3*2 cm lyder som SD kortene, CF'erne er ihverttilfælde lidt større.... Jeg har selv en gammel Ixux 2Mpixel, og jeg har aldrig fortrudt.
Avatar billede eagleeye Praktikant
22. august 2004 - 23:55 #7
Dem som har 5MP har max opløsning på: 2592 x 1944
Dem som har 4Mp har max opløsning på: 2272 x 1704
Dem som har 3MP har max opløsning på: 2048 x 1536

Skal du havde "fremkald" et billede på 10x15cm papir er kræver man minimum 1024 x 768
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
22. august 2004 - 23:56 #8
De gode 2MP kan fremkaldes/printes på lidt mindre end A4 og stadig være temmeligt skarpe.... Har selv gjort det med mit...
Avatar billede sixer Nybegynder
23. august 2004 - 00:00 #9
Jeg synes at det er smart hvis man kan zoome ind på en ting, man har taget et billed af og så skære det ud. Muligvis lave det lidt størrer, derfor jeg synes at det skal være en ok kvalitet i en stor opløsning. For ellers skal man rimelig tæt på når man tager billeder som ikke altid er muligt.
Avatar billede sixer Nybegynder
23. august 2004 - 00:02 #10
bufferzone> Synes ikke rigtig at jeg kan finde nogen af de cam jeg har forslået på listen.

Hvis I kender andre digital camera som er gode og stadig under de 4000 kr må I heller end gerne skrive dem her :) For dem jeg har skrevet er bare nogen jeg synes så gode ud :)
Avatar billede eagleeye Praktikant
23. august 2004 - 00:02 #11
Det kan du også med et 4 eller 5 MP kamera.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
23. august 2004 - 00:02 #12
jeg har selv et IXUS 330 og lige købt Canon PowerShot S60

Mit ISUX 330 har været igennem meget, da jeg har haft det med overalt (under hele min værnepligt har jeg altid har det med overalt)

Nu er det et ældre kamera, så mange af de problemer jeg har oplevet er klaret..
Fordele:
- Størrelsen : har været perfekt til at kunne tage det med overalt
- Hukommelse: Bruger Compact Flash (CF) hvilket er billigt og kan bruge mange steder.
- Opløsningen: ny er 2Mpix ikke meget idag, men stadig så er 1600*1200 god nok til at få dem "fremkaldt" hos fotohandleren og bruge dem på PC'en til alt muligt

Ulemper:
- Opløsninge: som skrevet før så er 1600*1200 ikke meget idag :(
- Macro (muligheden for at fokusere meget tæt på noget): den var MEGET dårlig på mit IXUS 330, men er rettet i nyere versioner
- Batteri: Kan genkende eagleeye's low batt mener low batt. derfor havde jeg et ekstra batteri

Da jeg så skulle have et nyt stod valget mellem IXUS 500 og S60.. jeg valgt S60 pga. den har manuel fokus, hvilket jeg seriøst har manglet på mit IXUS 330, da man kun kan vælge autofukus hvilket har drillet MANGE gange :(

Lidt om mit S60
(Nu har jeg kun haft det siden i torsdags)
fordele:
- Manual Fokus: Noget jeg har manglet
- opløsningen: 5Mpix 2592 x 1944
- Størrelsen: den er kun lidt større end mit gamle ISUX 330
- Hukommelse: bruger CF type 1 og type 2 plus understøttelse for microdrive

Ulemper:
- Har endnu ikke rigtigt fundet nogen :(

Som eagleeye og bufferzone har skrevt så er www.dpreview.com et rigtigt godt site:
her kan du sammelinge flere kameraer (neden for er det en sammeling af dine 6 kameraer)
http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp?method=sidebyside&cameras=canon_s400,canon_s500,canon_s50,kodak_dx4530,kodak_dx6440,sony_dscp10&show=all

Du skriver det kun skal være til webbrug, men pas på du ikke bliver bidt af det.. og begynder at lege med de forskellige indstilleringer (det var det som skete med mig) også begynder man at blive irriteret over små ting som kameraet ikke kan ;o)

Personligt har jeg faktisk kun har GODE erfrainger med IXUS og PowerShot S serien
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
23. august 2004 - 00:03 #13
Du ksla bare huske på at en stor opløsning med lille zoom er dårligere end en lav opløsning med stor zoom, i hverttilfælde, hvis du ved 100% hvad der er du skal have billedet af..

Jeg mener stadig at IXUS kameraet er det bedste, men Kodak er tæt efter. (som nævnt i første kommentar)
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. august 2004 - 00:09 #14
Jeg kan da finde de fleste af dem, du skal være opmærksom på at IXus ikke hedder Ixus på listen men f.eks. PowerShot S410. De er der næsten alle sammen hvis du kikker ordentligt efter
Avatar billede sixer Nybegynder
23. august 2004 - 00:13 #15
Det skal helst være kort som SD / MMC / MS / MS Pro da jeg så nemt kan overføre billederne til min bærbar, men hvis ikke, så kan det jo også godt lade sig gøre med kabel :)

bufferzone> Ja, rkhdk har jo fundet dem til mig, så det er jo bare mig der ikke har kigget godt nok efter :)

wizaxjb> Nu er det ikke 100% sikkert at jeg ved hvilke ting jeg skal bruge, da jeg sikkert nok bare tager nogen billeder og vælger ud fra det :)
Avatar billede sixer Nybegynder
23. august 2004 - 00:14 #16
rkhdk> Det som jeg har kigget på er et S50, er der stor forskel på S50 og S60 mon?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
23. august 2004 - 00:17 #17
Sixer => nogle at kamera'erne kommer først frem hvis man vælger "Show All Cameraes"

Jeg har ingen kendskab til S50 men her er den side by side
http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp?method=sidebyside&cameras=canon_s50%2Ccanon_s60&show=all

Du kan jo altid læse forbrugernes vudering af kameraet
http://www.dpreview.com/reviews/read_opinions.asp?prodkey=canon_s50
Avatar billede rkhdk Nybegynder
23. august 2004 - 00:21 #18
den hurtige forskel mellem S50 og S60 må næsten være:
Macro: S50 er på 10cm, hvor S60 kan fokuser på 4cm
Movie: S60 kan tage 640*480, mens 320*240

Hvilket jo mere eller mindre er irelevant for dit bruge til Webbrug (med mindre du overvejer at tage mange billede tæt på ting (macro))
Avatar billede rkhdk Nybegynder
23. august 2004 - 00:21 #19
Du kan faktisk få S60 for under 4000kr
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=89029
Avatar billede sixer Nybegynder
23. august 2004 - 00:28 #20
rkhdk> Ja det er jo ikke de helt vilde forskelle der er på dem. Hvor tætte billeder kan man tage med S50? En afstand på minst 10 cm?
Efter jeg har set S60 så ville jeg have den, men synes det er dumt at give de ekstre penge for designet når de næsten kan det samme.

Jeg havde valgt "Show All Cameraes" Men nok bare mig der er blind :)

Slutter af for nu, da jeg smutter i seng, men tak for hjælpen indtil videre. Vender tilbage i morgen.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
23. august 2004 - 00:33 #21
nu kender jeg ikke din erfraing inden for digtial fotografering (eller alm. foto)
jeg synes at mit IXUS 3300 var et godt begynder kamera, da man havde muligheden for auto eller manuel og jo mere jeg lærte at bruge ISO, lukke og blænde tid så er mit behov for at kunne indstille mere steget..

Så måske er et S50/S60 måske for manuel for en nybegynder (hvilket jeg ikke aner om du er)

ifl. dpreview så kan S50 ikke fokusere på mindre en 10cm, mit 330 kunne ikke fokuser indefor 16cm

Dette billede er taget med mit S60
http://krogh-hansen.dk/eksperten/Img_0118.jpg
(brugt macro og manuel fokus)

Det billede var ikke muligt med mit 330 (har prøvet)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
23. august 2004 - 00:34 #22
med S50/S60 så kan du selvfølgelig også bare vælge auto og lade kameraet klare fokusering, lukketid og blænde.. men det er meget sjovere at gøredet selv og få billedet som man vil ;o)
Avatar billede tofferman Nybegynder
23. august 2004 - 00:38 #23
Mit Pentax Optio S kan jeg på det varmeste anbefale. Det er mindre end Ixus, men tager mindst lige så gode billeder.

Det er på 3,2 megapixel, og har 3 gange optisk zoom takket være et helt specielt objektiv.

Og så er det altså kun på størrelse med en pakke smøger.

Jeg gav 3500,- for det for et år siden.
Avatar billede sixer Nybegynder
23. august 2004 - 00:39 #24
Kan sige så meget, at det eneste slags camera jeg har brugt er de der engangs camera :) Så min erfaring er ikke særlig stor :)

Om det er for svært at bruge i starten, gør vel ikke noget, for synes et eller andet sted at det er dumt at købe et som er "beregnet" til nybegynder hvis der alligevel kun går 3 måneder til jeg har lært at bruge manuel funktionerne.

Det billed du har taget der dig synes jeg ser rigtig godt ud. Man kan ikke sige at det er dårlig kvalitet. Skarpheden fejler heller ikke noget.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
23. august 2004 - 00:50 #25
Da jeg købte mit IXUS 330 var jeg nybegynder inde for foto, men efter kort tid begyndet jeg at bemærke ulemperne (macro og zoom)
men stadig så har jeg haft og brugt det kamera i 2år, da jeg har lært at kompassere for de mangler kameraet har.. ved at bruge ISO, lukketid og blænde kan du opnår meget gode billeder.

Jeg vil næsten mene er det S60 er det sidste skridt til digtialt SLR (Spejlrefleks).

Så S60 har mange manuele funktioner, som jeg er vant til at bruge.. men stadig har den auto funktionen..
Du skal også regne med at et billede i 5Mpix fylder ca 2MB stykket (ca) så det hukommelse kort du bruger (der medfølger et 32Mb kort) så et nyt hukommelse kort vil ikke være end dårlig indvistering, afhænigt af dit forbug (kan du tømme kortet til en PC hele tiden så er det irrelevant)
Avatar billede jravn Nybegynder
23. august 2004 - 12:41 #26
Jeg har et digital kamera (Kodak) som for 6 mdr. siden kostede ca. 1500,-. Jeg har været rimelig glad for det. Det største problem er tiden fra man trykker på knappen til billedet bliver taget (alm. auto. indstilling). Det er ikke noget der bliver opgivet i datablade, så efter min mening skal man prøve apparatet inden køb.
Avatar billede sixer Nybegynder
23. august 2004 - 14:10 #27
Kom lige til at kigge på det her kamera.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=45596

Er det helt tosset eller?
Avatar billede sixer Nybegynder
23. august 2004 - 15:18 #28
Har også lige et andet spørgsmål. Synes I at det er dumt, at bruge så "mange" penge, på et digital camera, når det ikke er til prof. brug, men bare til privat brug?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
23. august 2004 - 16:12 #29
Jeg kender ikke noget til Kodak's kamera'er
Du kan læse folks meninger om det kamera her:
http://www.dpreview.com/reviews/read_opinions.asp?prodkey=kodak_dx4530

Jeg synes ikke det er specielt dumt at bruge "så mange penge" (går ud fra du mener de MAX 4000kr) på et kamera til privat brug..
mit IXUS 330 gav jeg ca 4500kr for da det kom frem, og det var mit først digital kamera og har nu 2år efter givet 4000kr for mit S60.
Jeg bruger det kun til privat brug.
Avatar billede sixer Nybegynder
23. august 2004 - 23:41 #30
Jeg venter lige 2-3 uger med at købe/beslutte hvilket et jeg vil have, da jeg har hørt fra en kammerat at priserne vil falde. Da der snart kommer en 7.2MP
Ved så ikke om det passer :D
Avatar billede eagleeye Praktikant
23. august 2004 - 23:49 #31
Ja der en ting der er helt sikkert, og det er prierne falder hele tiden. Når man har købt nyt skal man holde op med at kigge på priser :)
Avatar billede sixer Nybegynder
23. august 2004 - 23:51 #32
Ja, ved ikke hvor mange gange, jeg er blevet lettere sur på mig selv. Fordi jeg har opdaget at prisen er faldet, 3 dage efter jeg købte produktet.
Men har også oplevet det den anden vej :)
Avatar billede cp1 Nybegynder
24. august 2004 - 08:53 #33
et camera jeg kan anbefale er HP R707 du ka læse test her (Dansk)
http://www.digitalmagasinet.dk/showtest.asp?ID=18
her er en sammenligning mellem HP Photosmart R707 og Canon IXUS 500
http://www.digitalmagasinet.dk/showarticle.asp?ART=/artikler/037_hp707_ixus500/
og her et engelsk review http://www.dpreview.com/reviews/hpr707/
Avatar billede cp1 Nybegynder
24. august 2004 - 09:13 #34
billed taget med R707 (reduceret 2/3 i størrelse)uden behandling af nogen art
http://upit.dk/u/sol.jpg
Avatar billede sixer Nybegynder
29. august 2004 - 19:51 #35
rkhdk> De 2 små forskelle som er på S50 og S60 er de 300 kr værd? For de to kamera ligger meget tæt på hinanden ang. prisen. For jeg tror at jeg vælge at købe et S60 hvis det er pengene værd. Sådan ligger landet indtil videre :)

I andre må også gerne svare hvis I har kendskab til det :)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
03. september 2004 - 12:22 #36
Om de 300kr forskel på S50 og S60 er det værd.. men nu er der sikker også andre ændringer end de 2 ting med Macro og film..
(ved ikke hvorfor jeg over så det først, da det står som det første på reviewet)

http://www.dpreview.com/reviews/canons60/
On May 19th of this year Canon announced the PowerShot S60, the replacement to the fifteen month old PowerShot S50. Despite the '60' in its name the S60 has the same five megapixel CCD as the S50, this will no doubt be the cause of some confusion for buyers who will assume that it is a six megapixel compact. There are a wide range of differences and improvements with the S60 compared to the older 'S' cameras, here's a summary of changes since the S50:

New body design, smaller and lighter (with a much improved sliding cover mechanism)
New wide angle lens: 28 - 100 mm equiv. (3.6x), F2.8 - F5.3
New image size option: 2048 x 1536
New movie clip size: 640 x 480, 10 fps, up to 30 sec
Max shutter speed up to 1/2000 sec from 1/1500 sec
PictBridge support
Higher capacity NB-L2H battery
Avatar billede sixer Nybegynder
20. oktober 2004 - 10:38 #37
Jeg har stadig ikke været ude og købe et digital, men jeg vil godt sige tak for hjælpen til jer alle, især rkhdk.

rkhdk... Hvis du ligger et svar, så kan du lige få point...
Avatar billede sixer Nybegynder
07. december 2004 - 18:52 #38
rkhdk kom med en kommentar hvis du vil have point... lukker nemlig her :)
Avatar billede jravn Nybegynder
08. december 2004 - 08:33 #39
Nå, du rider da ikke samme dag som du sadler. Jeg bidrog tidligere med en kommentar vedr. reaktionshastighed på et billigt Kodak. Jeg har senere købt et Kyocera S3R som jeg godt tilfrads med. Det er særdeles hurtigt når der trykkes på "lukkeren". Den fås også som S5R (5Mpixel). Eneste ulempe indtil nu er ved køb af ekstra batteri, 239,-. Kodak anvendte AA batterier.