Avatar billede prologic Nybegynder
22. august 2004 - 21:06 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Program til at læse IIS log filen (Ikke analysere)

Hej,

Har store problemer med at finde et simpelt program der kan analysere min IIS log fil.

Pt. læser jeg filen i ren tekst, og dette er lidt irriterende, da jeg gerne vil have mere overskuelighed, samt evt. filtrere i log filen.

NB. Jeg ønsker ikke et analyseringsprogram der fortæller statistikker, hits osv.

- Henrik
Avatar billede krogstrup Nybegynder
22. august 2004 - 21:12 #1
øøøøåh - du ønsker et program til at analysere logfilerne, men ikke et analyseprogram ?!?

Hvad mener du ?
Avatar billede prologic Nybegynder
22. august 2004 - 21:18 #2
Jeg ønsker et program der læser log filen i ren tekst, men opbygger en ramme der gør det mere overskueligt.

Det eneste jeg har kunnet finde, er store analyse programmer der kigger mere på hits end selve sikkerheden.

Pt. ser en linie således ud i min log fil:
2004-08-21 15:39:27 10.0.0.2 - GET 401

Det skal den blive ved med, eftersom at jeg har konfigureret den til dette, men jeg læser det som ren tekst og mangler et program der bygger tabeller og rammer op omkring info'en, og evt. kan filtrere punkter ud.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. august 2004 - 21:22 #3
Du vil have noget i retning af et ASP script som kan
læse file og outputte alle data som HTML f.eks. som TABLE
og evt. med speciel markering af "interessante" requests ?

Det er vel ikke svært men da log filerne hurtigt bliver kanont store, så
vil det være nogle uhyggelige store HTML sider.
Avatar billede prologic Nybegynder
22. august 2004 - 21:26 #4
Det er en privat webserver med en ssh applet på, som kun Jeg bruger til at lave en sikker tunnel til min computer udefra, så logfilen bliver ikke super stor.

Så faktisk vil jeg bare se info om connectioner til min webserver og om de har klasse 401, 404 eller 402 etc.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. august 2004 - 21:31 #5
Skal jeg lave et ASP script der gør viser filen ?
Avatar billede prologic Nybegynder
22. august 2004 - 21:38 #6
Tak Arne, men ønsker egentlig noget mere grafisk. Fx. findes der nogle enormt geniale programmer til at vise Windows firewall log filen, det er sådan noget lign. jeg ønsker.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. august 2004 - 21:40 #7
Vil du se alle entries eller kun en summary ?
Avatar billede prologic Nybegynder
22. august 2004 - 21:43 #8
Alle entries som det eks. op en linie i loggen jeg viste. Men hvor det er et grafisk miljø og hvor jeg evt. kan filtrere (dog ikke super vigtigt.)

Så kan det vist ikke gøres mere klart hvad jeg ønsker hehe.
Avatar billede prologic Nybegynder
22. august 2004 - 21:46 #9
Jeg kan jo ikke installere den... puh... jeg har WINDOWS XP HOME!!!!! (Hvilket IKKE understøtter IIS samt Cercificate services)

Derfor kan jeg ikke installere den fra tilføj/fjern programmer. Jeg installerede IIS ved at lave nogle registreringsdatabase ændringer der gjorde at man derefter, med hjælp fra windows 2000 server cd'en, kunne installere IIS. Håbede man kunne det samme med Cercificate services.
Avatar billede prologic Nybegynder
22. august 2004 - 21:56 #10
Hovsa.. "Undo" .... se bort fra det sidste jeg skrev.. :)
Avatar billede arne_v Ekspert
22. august 2004 - 22:03 #11
De fleste betragter altså et browser vindue som grafisk, så jeg har ikke
den fjerneste anelse om hvad du vil have. Små kravle nisser ?

Og hvis du vil have et windows applikation og ikke en web applikation
mangler du lige at fortælle hvilke compilere du har så vi kan se hvilket
sprog vi kan lave det i.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
22. august 2004 - 22:12 #12
Hvis du vil ha', at der skal *laves* et program til dig, ville det være en god ide at flytte spm'et til programmeringskategorien..

Det vil typisk blive lavet i Delphi eller Visual Basic..

Programmeringskategorien: http://www.eksperten.dk/spm/Programmering/
Avatar billede prologic Nybegynder
22. august 2004 - 22:19 #13
Hmm... har jo prøvet at forklare at jeg ikke vil have en et script, men et program.

Og I skal sgu da ikke lave et program til mig, det har i ik tid til. Men der må være nogle derude i forvejen. IIS er jo en stor server løsning.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
22. august 2004 - 22:26 #14
prologic> Jeg skrev "program" og ikke "script".
Specielle krav kræver specielle løsninger.. dvs, det er ikke sikkert at du kan finde et program, der matcher dine kritirier.. og så skal der programmeres et nyt program..

Men ja, der findes en masse programmer, der kan analysere data og stille dem op på forskellige måder.. så det er bare med at søge på "iis analyzer" (eller "analyser")..

-- Der er (næsten) altid en eller anden, der har lidt ekstre tid, og som keder sig ;-)
Avatar billede arne_v Ekspert
22. august 2004 - 22:54 #15
Hvis andre skulle være interesseret i det ASP script så drop mig en note
Avatar billede kenp Novice
23. august 2004 - 11:17 #16
arne_v -> ja det kunne jeg godt bruge. hvis du ikke ligger det her så kan du sende det til mig ken @ danborg.org
Avatar billede prologic Nybegynder
23. august 2004 - 14:45 #17
Wow, hvad er det du ikke forstår, skal ikke bruge en analyzer.. puh..

Men mangler et program, jeg ikke kan finde, derfor prøver jeg, uden held, at søge herinde. Du er da for irriterende.

Tak for hjælpen Arne ellers..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
23. august 2004 - 20:38 #18
prologic> uhm..?
Var den kommentar til mig? Hvis ja, hvad mener du med det..?

Som jeg har forstået det, har du brug for et program der kan læse en iis log, og stille data op, samt af kunne filtrere data'ene..

- Har jeg misforstået det?
Avatar billede prologic Nybegynder
25. august 2004 - 21:54 #19
Yup..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
29. august 2004 - 06:04 #20
1) "Yup.." til "Har jeg misforstået det?"?  (der var et par "?" i mit indlæg)

Som jeg kan se i 22/08-2004 21:18:35, vil du ha' et program, der kan læse linierne i din log, og opstille dem i en tabel.
Dvs (jvf dit eksempel):

[tid og dato]  [brugerens ip]    [kommando udført]  [serverens svar]
2004-08-21 15:39:27 10.0.0.2 - GET 401

Og så skal man kunne sortere efter kategorierne (tid+dato, ip, kommando, svar)..
2) Er det det, du mener?
Avatar billede wt100 Nybegynder
05. februar 2006 - 19:12 #21
Som jeg ser det, er dit problem især at logfilen er et kaos, som blive beskrevet (næsten lige når det er sket) dvs. alle mulige sessions bliver blandet sammen.

Den skal først opdeles, så hver session optræder hver for sig, inden at det giver nogen mening.