Avatar billede rela Nybegynder
22. august 2004 - 14:19 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Printer Script

Hvordan får jeg Print kanppen til at printe teksten ud Og KUN teksten .. (i et tekst proggram) jeg har brugt denne kode:

if PrintDialog1.Execute then
    Print;

Men den printer Toolbar1 Ud og en grå linje .... men ikke teksten hvad gør jeg forkert ???

(jeg bruger RichEdit i Form1)
Avatar billede martinlind Nybegynder
22. august 2004 - 14:27 #1
prøv sådan :

if PrintDialog1.Execute then
    RichEdit1.Print;
Avatar billede rela Nybegynder
22. august 2004 - 14:34 #2
har prøvet .. den melder fejl hved RichEdit1 med den kode ...
22. august 2004 - 14:37 #3
Der er flere metoder, ingen af den er lige til at gå til.
Der står lidt i hjælpen om det.
Enten skal du åbne en kanal til printeren, og så sende tekstlinierne ud en ad gangen, og så slutte med at lukke kanalen.

procedure TForm62.UdskrivClick(Sender: TObject);
var
  X: LongInt;
  Pr : Textfile;
begin  { Udskriv indholdet af notat filen }
  if List.Items.Count > 0 then
  begin
    if PrintDialog1.Execute then
    begin
      AssignPrn(Pr);
      Rewrite(Pr);
      Writeln(Pr, '  Udskrift af notat filen');
      Writeln(Pr, '');
      for X := 1 to ListBox1.Items.Count do
        Writeln(Pr, ListBox1.Items[X - 1]);
      System.Close(Pr);
    end;

du kan også bruge kombinationen BeginDoc, printe en hel masse og så slutte med, EndDoc.
Den første er nemmest hvis det er en masse linier der skal printes ud, det virker ligesom en gammeldags linie skriver.
den anden har den fordel at du kan bestemme hvor på papiret alt skal stå, nærmest som en slags print at.
Hvis du skal have yderligere hjælp til den sidste så skal du bare sige til, men den fylder flere sider.
22. august 2004 - 14:42 #4
if List.Items.Count > 0 then

Skulle værre

if ListBox1.Items.Count > 0 then
Avatar billede rela Nybegynder
22. august 2004 - 14:42 #5
Hmm. det Lyder ... kompliseret nu er jeg næsten lige begynt med delphi .... (1 uge siden) og er stadig hved mit første projeckt (et Skrive Proggram som Wordpad) .... helt erlig så fatte jeg ikke meget af det du har skrevet ....
22. august 2004 - 17:14 #6
Brug hjælpen for at få syntaxen rigtig.
Jeg har teksten stående i en ListBox, derfor ListBox1.Items[X - 1]
I en RichEdit bliver syntaxen: RichEdit1.Lines[X - 1];
Eksperimenter en del, for at lære hvordan du får det bedste resultat.
Avatar billede rela Nybegynder
22. august 2004 - 17:59 #7
kan godt værre det er mig der er en spade men kan sku ikke få det til at virke ..........

man tak fordi du prøvede ..
Avatar billede rela Nybegynder
22. august 2004 - 18:17 #8
hmmm. hvorfor gøre det så sværdt jeg fik denne lille kode bikset samme og det VIRKER

procedure TForm1.FilePrintCmdExecute(Sender: TObject);
begin
  if PrintDialog1.Execute then
      RichEdit1.Print('');
end;

.....
Avatar billede kammeyer Nybegynder
23. august 2004 - 10:00 #9
Det er vel også det martinlind skrev øverst .. hvis det ikke virkede prøver folk at bikse noget lidt mere besværligt sammen til dig ;)
Avatar billede rela Nybegynder
23. august 2004 - 15:21 #10
heh ja men det martinlind skriv var:
if PrintDialog1.Execute then
    RichEdit1.Print;

jeg lavede det om til:
if PrintDialog1.Execute then
      RichEdit1.Print('');
og af en eller anden grund havde ('') meget at betyde ... hved ikke hvorfor