Avatar billede mranders Nybegynder
21. august 2004 - 16:24 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

hvordan approksimerer man ?

hvordan vises dette:

1/(1+x+x^2) ~ 1-x            når x -> 0
Avatar billede thedarkrider Nybegynder
21. august 2004 - 20:03 #1
Det er sikkert ikke den rigtige måde, men du kunne jo tegne de 2 ligninger i et graf-program, og vise at når x går mod 0 vil 1/(1+x+x^2) gå mod 1-x:
http://www.ledets.dk/approks.png
Avatar billede therevelation Nybegynder
21. august 2004 - 21:24 #2
det ville jeg også gøre :o) kommer lidt an på i hvilken sammenhæng du har fået opgaven *s*
Avatar billede mranders Nybegynder
22. august 2004 - 00:25 #3
tak skal du ha', det gav mig inspiration.

ved ikke hvad uddanelse i er igang med, men i kender måske (eller kan se det) denne formel:

f(x) ~ f(a) + f'(a)(x-a)    for x nær a

fås af at regne hældningen ud på en kurve somom det var en ret linie (altså ved at "zoome" så langt ind på grafen at den bliver ret)

f(x) = 1/(1+x+x^2)
f'(x) = -(1/(1+x^2+x^3)

når x går mod 0 bliver f(x) jo 1 og f'(x) -1 og x er nær a så også f(a) bliver 1 osv.

f(x) ~ f(a) + f'(a)(x-a)
f(x) ~ 1 + (-1(x-a))

a bliver jo 0, så deraf:

f(x) ~ 1 - 1(x-0)
f(x) ~ 1 - x

Giver det mening for jer???