Avatar billede bjarkepedersen Nybegynder
20. august 2004 - 15:46 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvordan holder jeg styr på hvem der er logget ind

Hej.

Jeg har en side, hvor elever fra min gamle klasse kan logge ind på. Dette virker fint, er lavet med access-database. Når en bruger så er logget ind, kan vedkommene surfe rundt og se de forskellige sider. En af siderne er en blå bog.
Hvordan laver jeg det sådan at når bruger1 er logget ind og åbner siden, at han så kan rette sin egen blåbog, men ikke de andres. Og når bruger2 er logget ind, og åbner siden "ret blå bog" at han så får sin egen blåbog frem, og ikke de andres ??

mvh Bjarke Pedersen
Avatar billede bjarkepedersen Nybegynder
20. august 2004 - 16:14 #1
En lille uddybning:
Når bruger1 logger ind skal der på siden ret_blaabog.asp indhentes bruger1's værdier i databasen blaabog.mdb, ligeledes skal værdierne gemmes under bruger1 når de gemmes. Tilsvarende med de andre brugere: Når bruger 2 logger ind, skal han når han ser siden ret_blaabog.asp, kunne se sine tidligere indtastede dater, og rette i dem, hvorefter de skal gemmes i databasen under bruger2.

Når man så vælger siden se_blaabog.asp, kan man vælge hvilken blå bog mna vil se. Der skal det så være sådan at hvis man vil se bruger1's blåbog, hentes værdierne for bruger1, i databasen. Hvis man vil se bruger2, hentes disse værdier i databasen.
Kan man lave det, eller bliver man nød til at oprette en side til hver elev ???

mvh Bjarke
Avatar billede eagleeye Praktikant
20. august 2004 - 16:36 #2
Det man typisk gør er at gemme brugerens ID i session vaialben. Så kan man altid se hvem der er logget ind.

Når du logger en bruger ind gemmer du ID'et som du kan hente ud når du tjekker brugernavn og password:
  session("id") = rs("id")

Når brugeren så går ind på ret_blaabog.asp siden kan du lave en SQL sætning som henter data fra den bruger som er online.

SQL = "select * from blaabog where brugerid = " & session("id")
Avatar billede eagleeye Praktikant
20. august 2004 - 16:42 #3
hov ramte Send, forsætter lige lidt.

Så udfylder du blå-bogs formen med de værdier som er i database så har brugeren mulighed for at rette de data der er.

Når brugeren så er færdig kan han/hun trykke opdater, så kan du lave en UPDATE SQL sætningen og igen bruge sessoin("id")

SQL = "update blaabog set kolonne='xxx', kolonne2='xxx' WHERE brugerID = " & Session("ID")

Hvis man vil se en anden bruger blåbog kan man overfør id'et på brugeren til se_baabog.asp siden
  se_blaabog.asp?visid=234

Så kan du hente data sådan her:
SQL = "select * from blaabog where brugerid = " & request.Queystring("visid")
Avatar billede bjarkepedersen Nybegynder
23. august 2004 - 00:13 #4
Hej. Vil godt give dig point'en for dit svar, som er godt og fyldestgørende, men kan ikke lige finde ud af hvordan jeg gør det.
Avatar billede bjarkepedersen Nybegynder
23. august 2004 - 00:15 #5
ok, kan se jeg kom til at give mig selv pointene, kan ikke lige overskue hvordan jeg kan gøre det om, men hvis du ved hvordan, vil jeg godt give dig dem.
Avatar billede eagleeye Praktikant
23. august 2004 - 00:18 #6
Du skulle bare bede mig ligge et svar :)
Så bliver du nød til at oprette et nyt spørgsmål "point til eagleeye" og ligge et link til dette spørgsmål.
Avatar billede bjarkepedersen Nybegynder
23. august 2004 - 12:08 #7