Avatar billede ferdi Nybegynder
20. august 2004 - 11:18 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

PHP - søgeform, søgemaskine

Hej jeg havde lavet et simpelt søgeform, men kom til at slette det på grund af en formatering.

jeg vil gerne spørge jer om i kan hjælpe mig med at lave en ny søgeform, som kan søge i mysql databasen.
Avatar billede gizp Nybegynder
20. august 2004 - 22:27 #1
En meget simpel en:

<?
if (isset($_POST['soeg'])) {
$res = mysql_query("SELECT * FROM tabel WHERE celle LIKE '%$_POST[soeg]%'");
while ($row = mysql_fetch_array($res)) {
echo "";
}
?>

<form action="soeg.php" method="post">
<input type="text" name="soeg">
<input type="submit" value="Søg">
</form>
Avatar billede ferdi Nybegynder
21. august 2004 - 09:56 #2
kan ikke lige finde ud af det? HJÆLP
Avatar billede evilhoppemis Nybegynder
21. august 2004 - 10:04 #3
hvad kan du ikke finde ud af.

<?
if (isset($_POST['soeg'])) { // tjekker om man har klikket søg
$res = mysql_query("SELECT * FROM tabel WHERE celle LIKE '%$_POST[soeg]%'"); //søger i din mysql
while ($row = mysql_fetch_array($res)) { // laver det om til $row[nogetfratabelen]
echo ""; // her skal du SELV skrive $row[detfradintabel] og sådan som du vil have det stående.
}
?>

<form action="soeg.php" method="post">
<input type="text" name="soeg">
<input type="submit" value="Søg">
</form>
Avatar billede evilhoppemis Nybegynder
21. august 2004 - 10:04 #4
og filen skal havde soeg.php.
Avatar billede ferdi Nybegynder
21. august 2004 - 10:25 #5
du skriver:

<?
if (isset($_POST['soeg'])) { // tjekker om man har klikket søg
$res = mysql_query("SELECT * FROM tabel WHERE celle LIKE '%$_POST[soeg]%'"); //søger i din mysql
while ($row = mysql_fetch_array($res)) { // laver det om til $row[nogetfratabelen]
echo ""; // her skal du SELV skrive $row[detfradintabel] og sådan som du vil have det stående.
}
?>

<form action="soeg.php" method="post">
<input type="text" name="soeg">
<input type="submit" value="Søg">
</form>

!!!!jeg kan ikke lige forstå hvad du mener, hvergang jeg skriver f.eks det der står i mysql databasen så udskriver den ikke noget.? SÅ er den bare blank.
Avatar billede ferdi Nybegynder
21. august 2004 - 10:53 #6
fik mit eget gamle script lidt til at virke,men den viser alle resultater i stedet for kun det man søger efter.

hvis i vil have koden, så er jeg til at fange på min MSN, ferdinand_hijlkema@hotmail.com
Avatar billede gizp Nybegynder
21. august 2004 - 11:02 #7
Okay ;)

Men har du husket at ændre tabel og celle til de rigtige navne?

evilhoppemis > Du kan da ikke bare kopier mit script og så ligge et svar?!
Avatar billede ferdi Nybegynder
21. august 2004 - 11:07 #8
ja det har jeg, men hvis jeg trykker søg, så viser den alle poster, i stedet for kun det man søger efter.

jeg ved at det er et eller andet if statement.

jeg vil være glad hvis du kunne hjælpe mig med det?
Avatar billede gizp Nybegynder
21. august 2004 - 11:13 #9
ferdi > disse % betyder at den finder poster der ligner.

Og det er på samme måde på jokeland.dk

I nedenstående erstat alle celle med det celle navn som den skal søge i. Og husk at connecte til db'en ;)

$db = mysql_connect("","","");
$soeg = $_POST["soeg"];
$res  = mysql_query("SELECT celle FROM tabel WHERE celle LIKE '%$soeg%'");
while ($row = mysql_fetch_array($res)) {
echo "$row[celle]";
}

<form action="soeg.php" method="post">
<input type="text" name="soeg">
<input type="submit" value="Søg">
</form>

Og ja, husk at siden skal hedde soeg.php
Avatar billede gizp Nybegynder
21. august 2004 - 11:13 #10
Hvis ikke det virker, kan vi lige kigge på det script du har.
Avatar billede gizp Nybegynder
21. august 2004 - 11:18 #11
Argh! Mangler jo lige if sætningen i mit script ;)

if (isset($_POST["soeg"])) {
$db = mysql_connect("","","");
$soeg = $_POST["soeg"];
$res  = mysql_query("SELECT celle FROM tabel WHERE celle LIKE '%$soeg%'");
while ($row = mysql_fetch_array($res)) {
echo "$row[celle]";
}

<form action="soeg.php" method="post">
<input type="text" name="soeg">
<input type="submit" value="Søg">
</form>
Avatar billede ferdi Nybegynder
21. august 2004 - 11:25 #12
hej gizp, mangler der et eller andet i dit script?

jeg tror du mangler at hvis man trykker søg, så den ikke ruller bare hele skidtet ud?
Avatar billede gizp Nybegynder
21. august 2004 - 11:43 #13
ferdi > Nej, der burde ikke mangle noget :\
Avatar billede ferdi Nybegynder
21. august 2004 - 11:45 #14
ok, tak for det script, men er det svært at lave det om så jeg kan bede om id på en post i db, og så edit den?

håber at du vil hjælpe mig lidt i gang?
Avatar billede gizp Nybegynder
21. august 2004 - 11:56 #15
Jamen hvis du bare vil søge efter et id på en post. Kan du jo bare lave forespørgslen sådan :
$res = mysql_query("SELECT id FROM tabel WHERE id = '$soeg'");

Og hvis du så vil kunne redigere, skal du jo også til at have noget mysql_query("UPDATE tabel SET celle = '$nyt'"); osv. ;) Men det er jo ligefrem en større opgave..