Avatar billede svedendeko Nybegynder
20. august 2004 - 10:53 Der er 7 kommentarer

Tomcat siger "Unable to compile class for JSP"

Hej alle

Min nyligt installerede tomcat server driller mig når jeg forsøger at kalde den.

Den siger i browseren:
==================== START  udklip ==================

exception

org.apache.jasper.JasperException: Unable to compile class for JSP
    org.apache.jasper.JspCompilationContext.compile(JspCompilationContext.java:520)
    org.apache.jasper.servlet.JspServletWrapper.service(JspServletWrapper.java:295)
    org.apache.jasper.servlet.JspServlet.serviceJspFile(JspServlet.java:292)
    org.apache.jasper.servlet.JspServlet.service(JspServlet.java:236)
    javax.servlet.http.HttpServlet.service(HttpServlet.java:802)

root cause

java.io.FileNotFoundException: /usr/local/tomcat5/work/Catalina/serverdomain/_/org/apache/jsp/index_jsp.java
    java.io.FileOutputStream.open(Native Method)
    java.io.FileOutputStream.<init>(FileOutputStream.java:179)
    java.io.FileOutputStream.<init>(FileOutputStream.java:70)

==================== SLUT udklip ==================

Hvorfor gør den det ? jsp-examples på localhost virkede fint, men dette vil den altså ikke. Min jsp-fil indeholder ikke slet ikke noget java, derfor burde den kompilere ?
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2004 - 12:50 #1
foobar.jsp compiles til etellerandet.java som compiles til etellerandet.class
altid uanset om der er java kode eller ej i det (en JSP side fortolkes ikke !)
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2004 - 12:51 #2
Har det brugernavn du kører Tomcat under adgang til at skrive til  /usr/local/tomcat5/work/ ?
Avatar billede svedendeko Nybegynder
20. august 2004 - 13:27 #3
Den bruger som tomcat kører under skulle have skrive adgang til work.

Jeg kan se at de examples som jeg ikke tidligere har haft kørt heller ikke virker nu.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2004 - 15:32 #4
Det må være adgangen.

Fra Java Docs på FileOutputStream:

Throws:
    FileNotFoundException - if the file exists but is a directory rather than a regular file, does not exist but cannot be created, or cannot be opened for any other reason
Avatar billede svedendeko Nybegynder
24. august 2004 - 13:24 #5
Jeg fatter det ikke hvis det er adgangen. Jeg har indsat et udpluk af en "ls -l" hvor man kan se hvilke rettigheder der er sat til work biblioteket

drwxrwxrwx    3 tomcat  root        4096 Aug 24 13:14 work

Ifølge det skal selv "others" kunne skrive i biblioteket, hvis jeg ikke tager meget fejl. Men det er bestemt også muligt.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. august 2004 - 22:04 #6
Det ser jo helt OK ud.

Hvad med filerne nede i work ?
Avatar billede svedendeko Nybegynder
25. august 2004 - 08:49 #7
indholdet i work
drwxrwxrwx    4 tomcat  tomcat      4096 Aug 19 15:53 Catalina
srw-rw-rw-    1 tomcat  tomcat          0 Aug 21 10:47 jk2.socket

indholdet af Catalina
drwxrwxrwx  10 tomcat  tomcat      4096 Aug 20 10:22 serverdomain
drwxrwxrwx  12 tomcat  tomcat      4096 Aug 20 10:23 localhost

Jeg har tildelt rettighederne til work rekursivt så alt underliggende burde have samme adgange som work.