Avatar billede orangefisk Nybegynder
19. august 2004 - 13:59 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Slette post fra tabel ud fra valg på liste

Hejsa - så er jeg tilbage igen.

I dag sidder jeg igen med lidt PHP problemer. Jeg har en tabel med nyheder til min hjemmeside, og mangler nu en mulighed for at redigere og slette de nyheder jeg har i tabellen. Dette skal gøres ud fra en eller anden form - men kan simpelthen ikke få det til at funge.

Jeg kan godt hente dataen i en liste:

<select name="newsId" size="8">
                              <?php
                                    $quizlist = mysql_query("SELECT * FROM news ORDER BY title");
                                    while ($r = mysql_fetch_array($quizlist)){
                                    ?>
                              <option value="<?=$r[id]?>" selected>
                              <?=$r[title]?>
                              </option>
                              <?
                                    }
                                    ?>
                            </select>

Men herfra har jeg ingen anelse om hvordan jeg får slettet eller redigeret i de enkelte poster.

På forhånd tak
Avatar billede arne_v Ekspert
19. august 2004 - 14:01 #1
Du submitter til en PHP side som fisker den valgte værdi ud og
laver en mysql_query med en UPDATE eller DELETE statemenet ...
Avatar billede orangefisk Nybegynder
19. august 2004 - 14:12 #2
Hmm - tror næsten jeg har den. Mangler bare lidt hjælp her:

Formen:

<form name="form1" method="post" action="editnews.php?action=delete">
                              <input name="Submit" type="submit" class="form" value="Slet">
                              <select name="newsId" size="8" class="form">
                                <?php
                                    $newslist = mysql_query("SELECT * FROM news ORDER BY title");
                                    while ($r = mysql_fetch_array($newslist)){
                                    ?>
                                <option value="<?=$r[id]?>" selected>
                                <?=$r[title]?>
                                </option>
                                <?
                                    }
                                    ?>
                              </select>
                              </form>

Action:

  <? if ($_POST[action]=="delete"){
                                include('connect.php');
                                mysql_query ("DELETE FROM 'news' WHERE newsId='$r[id]'");
        }
  ?>
Avatar billede orangefisk Nybegynder
19. august 2004 - 14:26 #3
Hvordan får jeg den option jeg vælger ned i:

<? if ($_POST[action]=="delete"){
                                  mysql_query ("DELETE FROM 'news' WHERE newsId='$r[id]'");
        }
  ?>
Avatar billede orangefisk Nybegynder
19. august 2004 - 14:57 #4
Aaah - fandt ud af det :D

                                mysql_query("DELETE FROM news WHERE( newsId=$_GET[newsId])");

Arne du skal lige ha' point - så post lige et svar
Avatar billede arne_v Ekspert
19. august 2004 - 15:01 #5
ok

(jeg er bedre til MySQL end til PHP ...)