Avatar billede baitianlong Nybegynder
18. august 2004 - 16:52 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

SQL: Hvis ikke feltet findes så INSERT ellers UPDATE

Min titel siger næsten det hele:

Jeg har denne sql-syntax

mysql_query("UPDATE newsletter SET tekst='$tekst' WHERE quarter='$quarter' AND aar='$year'");

men det kræver jo at der er en post med quarter og year som angivet. Hvis der nu ikke er det, skal den lave en.

:)
Avatar billede tortur Nybegynder
18. august 2004 - 17:00 #1
Forstår ikke helt dit spørgsmål?
Kan du ikke prøve at forklare det på en lidt bedre måde?
Avatar billede detox Nybegynder
18. august 2004 - 17:01 #2
Fra og med version 4.1 kan My SQL lave en INSERT/UPDATE, men i tidligere versioner er du nødt til at tjekke om den findes og derefter lave INSERT eller UPDATE.
Avatar billede detox Nybegynder
18. august 2004 - 17:05 #3
Altså i den her stil:

if (mysql_num_rows(mysql_query("SELECT tekst FROM newsletter WHERE quarter='$quarter' AND aar='$year'")>0) {
  // Lav UPDATE
} else {
  // Lav INSERT
}
Avatar billede baitianlong Nybegynder
18. august 2004 - 17:06 #4
Jeg har prøvet sådan her, men det virker ikke:

if(mysql_query("SELECT * FROM newsletter WHERE quarter='$quarter' AND aar='$year'")) {
    mysql_query("UPDATE newsletter SET tekst='$tekst' WHERE quarter='$quarter' AND aar='$year'");
} else {
    mysql_query("INSERT INTO newsletter(tekst, quarter, aar) VALUES('$tekst', '$quarter', '$year')");
}
Avatar billede baitianlong Nybegynder
18. august 2004 - 17:06 #5
ok, jeg prøver lige din version :)
Avatar billede stalle Nybegynder
18. august 2004 - 17:10 #6
if(mysql_query("SELECT * FROM newsletter WHERE quarter='$quarter' AND aar='$year'")>0) {
    mysql_query("UPDATE newsletter SET tekst='$tekst' WHERE quarter='$quarter' AND aar='$year'");
} else {
    mysql_query("INSERT INTO newsletter(tekst, quarter, aar) VALUES('$tekst', '$quarter', '$year')");
}
Avatar billede baitianlong Nybegynder
18. august 2004 - 17:15 #7
detox -> Igen var du smuk. Den virker fint ! Så jeg smider points efter dig, når du svarer.

stalle -> Din virker sikkert også, men detox kom først, så 'sorry' :)
Avatar billede detox Nybegynder
18. august 2004 - 17:25 #8
Velbekommen
Avatar billede dennismp Nybegynder
18. august 2004 - 17:57 #9
MySQL har også REPLACE. Syntaxen er meget lig med INSERT, men forskellen er, at vis nøglen findes, så opdaterer den - ellers insert'er den.

http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/REPLACE.html