Avatar billede wimmer Nybegynder
17. august 2004 - 18:07 Der er 33 kommentarer

Doom 3 kører ikke ordenligt

Nu har jeg lige fået installeret doom3 MEN det kan ikke engang køre i laveste kvalitet... min computer er som følger:
Intel celeron 2.4 ghz
512 MB DDR RAM
HIS ATI RADEON 9800 PRO 128 MB DDR RAM

Nogen der har en løsning?
Avatar billede strych9 Praktikant
17. august 2004 - 18:08 #1
og du benytter dx9 og de seneste drivere?
Avatar billede don-c Nybegynder
17. august 2004 - 18:15 #2
Det er fordi at ID har lavet deres DOOM engine specielt til Nvidia kort (Geforce) det vil sige at Nvidia kort meget hurtigere kan køre DOOM 3.
Derfor køre ATI's kort ikke nær så godt i DOOM, men når HL2 kommer vil du kunne køre det bedre end dem med Nvidia kort.....
Avatar billede don-c Nybegynder
17. august 2004 - 18:16 #3
Desvære ;(
Avatar billede don-c Nybegynder
17. august 2004 - 18:17 #4
Har du IceQ???
Avatar billede strych9 Praktikant
17. august 2004 - 18:17 #5
ATI vil med tiden optimere driverne til Doom3, så hvis det don-c siger er sandt så er det et spørgsmål om tålmodighed. - Ca 2 måneders tålmodighed. Beklager.
Avatar billede don-c Nybegynder
17. august 2004 - 18:19 #6
se lige dette her min ven det kan måske hjælpe ;)
http://www.megagames.com/news/html/pc/doom3enhancetheexperiencept2.shtml
Avatar billede tubber Juniormester
17. august 2004 - 18:39 #7
http://pc.boomtown.net/da_dk/articles/art.view.php?id=60064&newsletter=true

Der står der også noget om spec. der ser de på ram på gfx men det er jo ikke alt :)
Avatar billede shamanic Nybegynder
17. august 2004 - 19:11 #8
Nu er din processor ikke lige skabt til spil. Kunne tyde på at det er flaskehalsen.

Den kan ikke slå en duron 1.6 ghz i spil. prøv at se denne test:
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/12/06/0141028
Avatar billede nopsen Ekspert
17. august 2004 - 19:12 #9
det SKAL kunne køre på den konfiguration, jeg kender flere med langt mindre maskiner der kører det fint i medium quality.. jeg er mere tilbøjelig til at tro at det er drivere det er galt med.
udover de korrekte drivere til chipset osv, så prøv også at hente den nye beta driver fra ATI, jeg og flere jeg kender har kørt med dem siden de kom og jeg mærkede en mærkbar forøgelse i ydelsen.
Avatar billede shamanic Nybegynder
17. august 2004 - 19:17 #10
nopsen: har du prøvet at kigge i testen jeg linker til?
en celeron 2.4 ghz er handikappet til 3d spil, pga dens lave cache, så den lave mange fejl. Som udspiller sig i at den ikke kan føde grafikkortet med data hurtigt nok.

selv en duron 1.6GHz slå den celeron med flere længder i flere af de tests.
Avatar billede nopsen Ekspert
17. august 2004 - 19:24 #11
ja men det hjælper ikke meget når jeg kan se det kører fint på en AMD xp1600 med 256 mb ram og et ti4200 grafikkort i medium, så akal han da også kunne køre spillet i low quality. det er derfor jeg tror mere på driverne, men det får vi vel svar på når han dukker op igen.
Avatar billede tubber Juniormester
17. august 2004 - 21:36 #12
shamic: kan du blive enig med dig selv ?

Du skriver i dit indlæg 17/08-2004 19:11:00 at duron 1,6 slår en celeron 2,4 og senere skriver du problemet med celeronen er den lave L2 cache......

Så vidt jeg ved har en Duron lige netop den samme lave L2 cache.....
Avatar billede wimmer Nybegynder
18. august 2004 - 17:04 #13
Hvor kan jeg få fat i den omtalte ATI Beta driver??
Avatar billede don-c Nybegynder
18. august 2004 - 17:31 #14
har du IceQ wimmer?
Avatar billede wimmer Nybegynder
18. august 2004 - 17:54 #15
Ja det er IceQ excalibur...
Avatar billede don-c Nybegynder
18. august 2004 - 18:21 #16
oki hvad er det helt din pc gør lagger den?
Avatar billede nopsen Ekspert
18. august 2004 - 19:35 #17
Wimmer jeg vil godt give dig et link til den beta driver, men du skal først læse trådene igennem og besvare de spørgsmål der bliver stillet for at vi kan hjælpe dig videre.. det hjælper ikke at installere driveren hvis dit system ikke er i orden, derfor skal vi først og fremmest vide om du har installeret alle de nyeste drivere til dit system, da det tyder meget på at det er problemet.
Avatar billede wimmer Nybegynder
18. august 2004 - 20:04 #18
jeg er rimelig sikker på at de nyeste drivers ikke er installeret... Jeg gar ikke kunnet komme ind på HIS hp da den har været nede hele dagen.. Men hvad er det for drivere der skal opdateres?
Avatar billede nopsen Ekspert
18. august 2004 - 20:47 #19
så er det klart at det ikke virker.

hvilket bundkort har du? mærke og modelnavn, så skal jeg finde et link til dem du skal bruge.
Avatar billede wimmer Nybegynder
18. august 2004 - 21:18 #20
asus p4g8x deluxe
Avatar billede don-c Nybegynder
18. august 2004 - 21:23 #21
Wimmer: Hakker din Pc i Doom, eller gider den ikke starte?
Avatar billede nopsen Ekspert
18. august 2004 - 22:01 #22
ok her er et link til alle driverne:

http://www.asus.com.tw/support/download/item.aspx?ModelName=P4G8X&Type=All

de vigtigste er næsten forneden, det er
Intel(R) Chipset Software Installation Utility V5.02.1003
og
Intel Application Accelerator V2.2.2 Production Version

derefter går du på windows update og henter directx9 hvis du ikke har den, og til sidst henter du driveren til grafik, her er linket til betadriveren:

http://www.ati.com/support/infobase/4547.html
Avatar billede don-c Nybegynder
18. august 2004 - 23:00 #23
nopsen: hvad så hvis man har en AMD Barton 3200+ og 1 Epox Epox 8RDA3+ nForce2 Ultra, hvilke drivere skal man så hente?
directx9 er den samme og http://www.ati.com/support/infobase/4547.html er vel også den samme, men hvilke opdateringer skal men hente til sådan 1 motherboard???
Avatar billede nopsen Ekspert
19. august 2004 - 01:12 #24
don-c> nforce2 chipset er nvidias, så dem henter du hos www.nvidia.com, under driver downloads vælger du platform/nforce drivers i den første box, unified driver i den næste og dit styresystem i den sidste.
Avatar billede don-c Nybegynder
19. august 2004 - 13:11 #25
nopse> men køre 1 ATI grafikkory goft på 1 nforce motherboard når det er nvidia?
Avatar billede tubber Juniormester
19. august 2004 - 14:03 #26
Driveren til grafikkortet har ikke noget med chipset drivers til mobo.....så de kan sagtens kører sammen :)
Avatar billede kristoff Nybegynder
19. august 2004 - 17:19 #27
jeg har ikke selv et ati kort, men.... jeg har selv haft problemet med et geforce fx og jeg tvang mit spil til at køre uden aa. og jeg gik fra 10 til 60 fps. du burde kunne indstille hvad dit aa skal være i dine indstillinger anti aliasing, ved at højre klikke på skrive bordet gå ind under indstillinger og så klikke på advanceret. ved ikke lige hvor præcist men der et sted burde du kunne gøre det
Avatar billede nopsen Ekspert
19. august 2004 - 18:05 #28
ja jeg har selv et nforce2 bundkort og et ATI-grafikkort, det kører fint og som tubber skriver, har det intet med hinanden at gøre.

kristoff> aa (antialiasing) er noget du selv skal sætte op i diverse spil under grafik indstillinger, det er ikke noget den gør af sig selv. hvad angår Doom3 er det kun en fordel at køre med aa hvis man kun kan køre det i lav opløsning som for eks 800*600, ved højere opløsninger vil forskellen være så svær at se at der ikke er nogen grund til at slå det til, da det trækker enormt på grafikkortet.
Avatar billede kristoff Nybegynder
19. august 2004 - 18:10 #29
til nopsen.
læs hvad jeg siger før du svarer. jeg foreslår at han skal slå det FRA ikke til. doom 3 har en vane med at slå aa til og tit og ofte til 8x. kender mange der har prøvet det. og nej i doom 3 kan man ikke selv vælge AA inde i spillet, det skal tvinges fra fra windows side. og ja

"hvad angår Doom3 er det kun en fordel at køre med aa hvis man kun kan køre det i lav opløsning som for eks 800*600, ved højere opløsninger vil forskellen være så svær at se at der ikke er nogen grund til at slå det til, da det trækker enormt på grafikkortet"

det trækker nemligt enormt på grafikkortet
Avatar billede nopsen Ekspert
19. august 2004 - 18:17 #30
kristoff> du er helt galt på den, jeg siger jo også at han netop ikke skal køre med det medindre han køre i meget lav opløsning, dette anbefaler de selv.
Doom 3 har ikke en vane med at slå det til, du skal selv slå det til da det pr standard er slået fra i spillet.
Du siger man i Doom3 ikke selv kan vælge aa i spillet??
prøv at gå ind under grafik options, vælg avanceret og se hvad der står i det nederste punkt!
ved du overhovedet hvad aa er og hvad det gør?
Avatar billede kristoff Nybegynder
19. august 2004 - 18:21 #31
ja jeg ved godt hvad det gør. min fejl. MEN jeg har bare selv oplevet det med doom 3 og har ved at bede windows om at de aktivere det (det kan man med nvidia drivere) har jeg fået 6 gange så mange fps.
Avatar billede nopsen Ekspert
19. august 2004 - 18:25 #32
ok jeg ved ikke hvad der er sket der, men jeg kender en del med begge typer kort og ingen af dem kører med aa medmindre de selv slår det til, sådan er det med alle spil.
Avatar billede nopsen Ekspert
19. august 2004 - 18:28 #33
kristoff> du skriver at du selv har oplevet at Doom3 har slået det til.. hvordan har du opdaget det, da du ikke vidste hvor man skulle kigge efter det i options?