Avatar billede mr.handstand Novice
17. august 2004 - 14:50 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

vlookup find kolonne 4 til venstre for nøglefeltet

Hejsa,

Jeg vil gerne kunne returnere en værdi fra en celle til venstre for en VLOOKUP - kan jeg det?

jeg modtager et input-ark, som jeg ikke ønsker at placere formler i. I dette ark er D kolonnen indeholdende en nøgleværdi, ud fra hvilken jeg ønsker A kolonnens felt som svar, når jeg på mit formel-ark laver et lookup.
Jeg vil gerne undgå at lave et ekstra "skygge-ark" som blot sætter kolonnerne i en anden rækkefølge.

Jeg overvejer en form for address.offset (0,-4) men kan ikke lige gennemtænke det.

Hjælp! :-)

Ark: empdir_import:
Kolonne A: emp-id
Kolonne D: Username (key)
17. august 2004 - 14:54 #1
Nej det er desværre ikke muligt, nøglefeltet skal være første kolonne/række i LOOKUP()-funktionerne.
Avatar billede clemen Nybegynder
17. august 2004 - 15:07 #2
Jeg ved ikke om dette er en mulighed, formlen er engelsk.

=INDEX(A:D;MATCH(E6;D:D);1)

Du kan prøve
Avatar billede mr.handstand Novice
17. august 2004 - 15:23 #3
Det var en elegant løsning clemen. Ja, der bliver åbenbart ved med at være effektive funktioner i Excel som jeg ikke kender.
For at præcisere min søgning byggede jeg lige et vlookup-ind som tjekker at værdien findes:

I formlen herunder er:
B5 = opslagsværdi(username)
D-kolonne = key values
A-Kolonne = return values

=IF(ISNA(VLOOKUP(B5;D:D;1;FALSE));"not found";INDEX(A:D;MATCH(B5;D:D);1))

Jeg takker mange gange!
Avatar billede bak Seniormester
17. august 2004 - 15:42 #4
Pas lige på med match, hvis i ikke har den 3. parameter med.
Brug parameteren 0, så vil match altid søge efter den nøjagtige værdi.
1 er nemlig default og det vil ikke virke på samme måde

sakset fra hjælpen (bemærk sidste linie)
*********************
If match_type is 1, MATCH finds the largest value that is less than or equal to lookup_value. Lookup_array must be placed in ascending order: ...-2, -1, 0, 1, 2, ..., A-Z, FALSE, TRUE.

If match_type is 0, MATCH finds the first value that is exactly equal to lookup_value. Lookup_array can be in any order.

If match_type is -1, MATCH finds the smallest value that is greater than or equal to lookup_value. Lookup_array must be placed in descending order: TRUE, FALSE, Z-A,...2, 1, 0, -1, -2,..., and so on.

If match_type is omitted, it is assumed to be 1.
********************

=IF(ISNA(MATCH(B5;D:D;0));"not found";INDEX(A:D;MATCH(B5;D:D;0);1))
Avatar billede mr.handstand Novice
17. august 2004 - 15:51 #5
hmm... måske var jeg for hurtigt ude.
Jeg manglede lige at tilføje i min egen formel, at match skal være type: 0 (exact match). Default vil den ikke finde et exact match (stadig dog ikke casesensitive, selv om 0 er valgt)

=IF(ISNA(VLOOKUP(B5;D:D;1;FALSE));"not found";INDEX(A:D;MATCH(B5;D:D;0);1))
Avatar billede mr.handstand Novice
17. august 2004 - 15:52 #6
det var vi enige om, bak... :-)
Avatar billede bak Seniormester
17. august 2004 - 16:11 #7
Så er den case-sensitiv
=IF(ISERROR(FIND(B5;VLOOKUP(B5;D:D;1;FALSE);1));"not found";INDEX(A:D;MATCH(B5;D:D;0);1))
Avatar billede knowit-mmp Nybegynder
18. august 2004 - 13:13 #8
En anden mulighed i stedet for både match og vlookup er at benytte den almindelige lookup formel :

=LOOKUP(B5;D:D;A:A)

Den returnerer det der står i a kolonnen udfor den funde b5 værdi i D-kolonnen.
Avatar billede bak Seniormester
18. august 2004 - 14:36 #9
yeps knowit-mpp, her er ulempen bare igen at data skal være sorteret, ellers er det jo en meget enkel funktion at bruge, idet den kombinerer index/match :-)