Avatar billede satyriasis Nybegynder
16. august 2004 - 19:36 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

mærkelig loft form

Jeg vil lave et sværd som ligner dette http://www.bladesbybrown.com/images/UC1267hilt.jpg men har problemer med starten af klingen.
Jeg vil først lave et rektangel, og så klingen. i et loft, men når jeg sætter de 2 forme sammen, bliver de meget kludret.
Her er hvad jeg får
http://www.soegviva.subnet.dk/sword.jpg
Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede osborne Nybegynder
18. august 2004 - 14:17 #1
Det jeg du muligvis gør forkert (uden at have set din max fil) er at du lofter direkte imellem de to shapes. Dvs. Loften vil forsøge at gå fra din handle-form langsomt over i din blad-form.

Prøv istedet:
Gå ind på din loftede objekt, og flyt pathen og lav en ekstra pick objekt på blad-objektet (dvs. så du får blad, blad, firkant).

Hvis du har brug for at rotere de enkelte objekter som bruges i loften skal du gøre det under loftens shape subobject (dvs. gå ind i modify under objektet og gå ind på shape niveau). Der kan du vælge og rotere de enkelte objekter den er opbygget af.

En anden ting: en overgang mellem to objekter kan være lidt underlig nogle gange afhængig af hvordan de ser ud (f.eks. en box med kun fire points sættes sammen med en anden form med mange flere points kan gøre det svært for loften at lave det som man lige forestiller sig). Du kan i så tilfælde prøve at konvertere din box til ed.spline og indsætte nogle flere punkter strategisk rigtigt.

Lidt kludret forklaring .. håber det kan hjælpe dig.
2.
Avatar billede osborne Nybegynder
18. august 2004 - 14:22 #2
Forresten, med hensyn til loft, hvis du ikke allerede ved det:

- Du kan genbruge objekter hvis de blot skal have forskellig størrelse af samme form(du skalerer dem blot på subobjekt niveau, ligesom rotation som forklaret ovenfor).

- Når du har loftet din grove form, kan du bruge Deformations (under selve loftobjektet) til at "forme" din model. Prøv f.eks. Scale editoren. Det er ret cool.
Avatar billede osborne Nybegynder
18. august 2004 - 14:27 #3
En sidste ting. En måde at lave det sværd på kan også være at kombinere Loft med almindelig box-modeling (f.eks. lave bladet med loft og håndtaget med box-modelering).

En tut du måske kan bruge er sværet til Joan of Arc (eller måske som inspiration).
http://67.15.36.49/ffa/tutorials/max/joanofarc/sword1.asp
Avatar billede satyriasis Nybegynder
19. august 2004 - 08:31 #4
den blev lidt bedre da jeg fik roteret lidt, men den er stadig ikke helt rigtig. Der er stadig mange buler i.
Men tak for de mange gode ting :)
Der går lige et stykke tid før jeg kan lave den tutorial med sværdet