Avatar billede tobby Nybegynder
16. august 2004 - 01:37 Der er 2 kommentarer

ORDER BY problem

Hvis man forsøger at sortere et felt af typen var-char indeholdende tal får man følgende resultat:

...osv

Kan man gøre noget for at undgå det?
Mit problem er at felterne skal kunne indeholde andet end tal - både tegn og bogstaver. Det kan fx. være: 4A eller 18, 19.

Når jeg sorterer nu får jeg fx. dette resultat:

18, 19

Er der noget at gøre?
Avatar billede detox Nybegynder
16. august 2004 - 01:48 #1
Du kan prøve med type casting (tilføj fx: +0):

ORDER BY felt+0
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. august 2004 - 06:38 #2
Så vil man ikke får sorteret 4A og 4B korrekt.

Du er nødt til at definere din sortering selv. Du kan fx tilføje et felt: sortorder,
hvor du ved indsættelse og opdateringer tilføjer en streng, der kan sorteres efter.
Det kunne måske være

  1 skal være 00001
  1A skal være 00001A
  10B skal vøre 00010B
  100C skal være 00100C

Du har altså både den oprindelige streng, og yderligere een at sortere efter.