Avatar billede oblivion Nybegynder
09. oktober 1999 - 00:19 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Mounting under Linux ;-)

Mit problem er at Linux ikke mounter cdrom eller floppy ordentligt under opstart. Jeg har skrevet følgende i filen /etc/fstab:

/dev/fd0
  /mnt/floppy ext2 auto,rw,user,exec 0 0
/dev/cdrom
  /mnt/cdrom iso9660 auto,ro,user,exec 0 0

Her kommer så nødden. Jeg har to harddiske, en Maxtor og en Western Digital, to cd-drev, en Pioneer 32x og en HP 8100i brænder, og et floppy-drev, 1.44 Mb. Mit første problem er at floppy-drevet ikke mounter hvis boot-disken til Linux sidder i. Mit andet problem er at cd-drevet ikke mounter hvis der sidder en audio-cd i, heller ikke under Gnome. Og for at det ikke skal være løgn har jeg et tredje og sidste spørgsmål. Hvorfor i hede hule h...... kan jeg ikke finde min HP 8100i brænder???
Mine IDE enheder sidder som følgende:

Primary Master:    Maxtor 1,6 Gb Linux
Primary Slave:    Pioneer 32x
Secondary Master:    Western Digital 4,3 Gb FAT32
Secondary Slave:    HP 8100i 2x/4x/24x
Avatar billede jumper Nybegynder
09. oktober 1999 - 01:39 #1
1. Floppyen er ikke formatteret med filsystemet ext2

2. Audio cd'er er ikke datacd'er og blier derfor ikke mountet som en sådan. Du definerer filsystemet iso9660 men en audio cd har jo netop ikke et filsystem og kan derfor ikke mountes med et filsystem.

3. For at mounte din HP 8100i brænder opretter du biblioteket /mnt/cdr og skriver mount -t iso9660 /dev/hdd /mnt/cdr. Hvis den skal mountes automatisk i fstab skriver du bare

/dev/hdd
  /mnt/cdr iso9660 auto,ro,user,exec 00

/Thor
Avatar billede q Nybegynder
12. oktober 1999 - 21:14 #2
floppyen kan du bare kalde vfat istedet for ext2 så bruger den fat partion istedet

jeg har aldrig haft det problem med at den ikke kunne mounte en audio cd

for og mounte helt i opstarten skal der bare stå 1 1 istedet for 0 0 men jeg kan ikke rigtig se fordelen i det
Avatar billede jumper Nybegynder
12. oktober 1999 - 22:11 #3
Hvis du kalder floppyen vfat, er det selvfølgelig et krav at den er formatteret med fat-filsystemet, f.eks. under Windows.

/Thor
Avatar billede lrj Nybegynder
12. oktober 1999 - 22:19 #4
Ideen med linux er jo netop at floppyer og cd-rom ikke skal auto-mountes i opstarten, da de er flytbare medier. De skal mountes når der er brug for dem, og det gøres med en enkelt kommando. Du kunne jo evt. se på autofs som ligger på din RH cd - prøv at installere det og kig i manualen...
Avatar billede oblivion Nybegynder
12. oktober 1999 - 23:23 #5
Tak for hjælpen :-))