Avatar billede cole Nybegynder
15. august 2004 - 08:50 Der er 6 kommentarer

Brug af SQL sætninger ved åbning af ADO database

Jeg har længe prøvet at forstå hvordan man åbner en ADO database med en SQL sætning men aldrig rigtig forstået paremeterne.
Paremeter som Server, uid, pwd og som skal være = et eller andet har jeg aldrig rigtig fattet kan nogle forklare det?

Derfor har jeg altid brugt understående kode.
Er der nogen der kan skrive den om så den indeholder f.eks FROM, WHERE og UPDATE udtrykkene? Så kan jeg måske bedre fatte paremeterne.

Filen hedder EjendomLejemål.mdb
Tabellen hedder Stamlejemål
Databasen har bl.a. følgende felter et nøglefelt som hedder nøglefelt et felt som hedder lejenr, og felter navn. adresse osv.

Dim rsLeje As Recordet
Dim cnnLejemål As ADODB.Connection
Dim ForbindString As String

    ForbindString = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;" & _
                  "Data Source=" & Sti

    Set cnnLeje = New ADODB.Connection
      cnnLeje.ConnectionString = ForbindString
      cnnLeje.Open
      Set rsLeje = New ADODB.Recordset

  rsLeje.Open "Stamlejemål", cnnLeje, adOpenDynamic, Mode, 2
Avatar billede martin_moth Mester
16. august 2004 - 08:40 #1
uid - mon ikke det er user id
pwd - mon ikke det er password
Avatar billede martin_moth Mester
16. august 2004 - 08:49 #2
Her et eksepmel på åbning af DB med SQL-udtryk

  Dim DB As Database
  Dim strSQL As String 'Din SQL-forespørgsel
  Dim recs As Recordset

  strSQL = "SELECT lejenr, navn, adresse FORM Stamlejemål ORDER BY Lejenr"
  Set DB = Workspaces(0).OpenDatabase("C:\EjendomLejemål.mdb")
  Set recs = DB.OpenRecordset(strSQL, dbOpenSnapshot)

  'Start loop gennem recordset
  Do While Not recs.EOF
    Bla bla - læs. f.eks. recs!Tabelnavn ine i array eller hvad du nu vil
    Msgbox "Lejer " & recs!navn & " med nr. " &recs!lejenr
    recs.MoveNext
  Loop
  recs.Close

Synes selv at ovenstående SQL-udtryk er selvforklarende. Hvis du har password på din database, skal id og password med.

Der er en super tutorial, der genemgår det grundlæggende, på http://www.w3schools.com/sql/default.asp. Brug 10 min på at læse den og bliv meget meget klogere
Avatar billede martin_moth Mester
16. august 2004 - 08:55 #3
Ovenstående var et svar - og brug de 10 min. på den tutorial, den starter helt fra bunden, er meget kortfattet og præcis, og har gode eksempler.
Avatar billede cole Nybegynder
16. august 2004 - 20:54 #4
Hvad hedder VB Referancen til Recordset og Database uden den godkendes variablerne ikke som disse typer. Ellers ser det fornuftigt ud og du får Point hvis du lige gider at svarre på dette.
Avatar billede martin_moth Mester
17. august 2004 - 09:20 #5
Nu har du jo afvist...
Avatar billede martin_moth Mester
17. august 2004 - 09:20 #6
Mon det ikke er DAO
Eller ADO. Prøv