Avatar billede kaalle Nybegynder
12. august 2004 - 18:10 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Sikkerhedsopsætning i trådløst netværk

Hej

Jeg har lavet et internet-netværk med 1 kabelbunden og 2 trådløst tilsluttede computere til en Linksys router (BEFW11S4). Mit spørgsmål er nu: Hvordan kan jeg sikre mit trådløse netværk så andre computere ikke kan bruge mit net? Kan jeg låse routeren til de specifikke MAC-adresser, og i så fald hvordan gør jeg?

På forhånd tak

Mvh Thomas
Avatar billede bufferzone Praktikant
12. august 2004 - 18:11 #1
Læs denne artikel

http://www.eksperten.dk/artikler/117

Hvorfan du gør det specefikt, skal være beskrevet i dokumentationen for din router
Avatar billede basementjack Nybegynder
12. august 2004 - 18:14 #2
Åbn din browser og gå til 192.168.0.1
Indtast name og password
Vælg wireless
vælg wireless mac filter
Indstillinger skal være :
Enabled
Permit only

Vælg edit mac filter list
indtast mac på de pcer som kører på trådsløst
Avatar billede basementjack Nybegynder
12. august 2004 - 18:15 #3
Hehe.. Jeg har samme router som kaalle.. Det hjælper lidt på det.. ;)
Avatar billede kaalle Nybegynder
13. august 2004 - 00:48 #4
takker for hjælpen.

basementjack, vil du ik kaste et svar, så vil jeg gerne fordele pointene til jer begge.

Mvh Kålle
Avatar billede basementjack Nybegynder
13. august 2004 - 00:51 #5
Hermed kastet.. :)
Avatar billede kaalle Nybegynder
13. august 2004 - 00:56 #6
takker...men kan ik finde det der permit only...
Avatar billede kaalle Nybegynder
13. august 2004 - 00:58 #7
hov lille fejl. Undskyld bufferzone kom vidst til ik at gi dig nogen point, det var ik meningen. Håber du klarer den, ellers gir jeg dig da gerne nogle på en anden måde hvis muligt...
Avatar billede basementjack Nybegynder
13. august 2004 - 01:00 #8
Det kan være at man i din router ikke kan vælge mellem permit only og prevent these.. Men hvis du har tastet mac på de to pc og de kan komme på, så skulle det virke som det skal..
Avatar billede basementjack Nybegynder
13. august 2004 - 01:02 #9
Ellers kan jeg oprette et spm med point til bufferzone, hvis du fortæller mig hvormange af dem jeg skal give ham?...
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
13. august 2004 - 01:06 #10
jeg tænker at det vigtigste mht sikkerhed er deaktivering af SSID-udsendelse (broadcast) og kryptering, se http://www.videnskabsministeriet.dk/fsk/div/itsoejlen/sikkerhedtraadlos.pdf
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
13. august 2004 - 01:06 #11
ja, altså ... "og _anvendelse_ af kryptering" :-)
Avatar billede basementjack Nybegynder
13. august 2004 - 01:11 #12
Jeg har nu fået at vide fra et par datamatikere, at hvis man bruger mac filter er det slet ikke nødvendigt.. Da det er svært at klone ens mac eller noget i den stil.. Men man skal måske have kryptering med?..
Avatar billede kaalle Nybegynder
13. august 2004 - 01:11 #13
Har oprettet en webkey nu, som da nok skulle kunne give noget sikkerhed indtil videre i hvert fald, og så putter jeg noget MAC sjov på når jeg har kigget lidt nærmere på det.

Med hensyn til point så har jeg stadig ikke læst den linkede artikel men har da købt den. Plejer generelt at dele pointene op mellem folk som belemrer sig med at give et rimeligt svar, så 20 point er vel i orden.

Tak for hjælpen :0)

ps: vil da også li ta en kigger på mrmox2's link
Avatar billede basementjack Nybegynder
13. august 2004 - 01:15 #14
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
13. august 2004 - 01:49 #15
flere kort og netværksenheder tillader at klone MAC-adresser, så for mig er det det laveste sikkerhedsniveau
vigtig er at ændre alle standard koder (password, SSID, webkey) og disable broadcast.
mht link har jeg til dato ikke fundet bedre forklaring som selv min far kan forstå (hehe, han kommer ik på e óg kan ik se hvad jeg skriver)