Avatar billede nettepigen Nybegynder
26. februar 2001 - 19:20 Der er 7 kommentarer

Bøger!!!

Jeg er nybegyner med programmering i C++ og kunne tænke mig at få nogle foreslag til hvilke bøger jeg skal købe, det skal helst være på dansk.
Det program jeg har installeret hedder
Dev-C++ og det skal derfor helst være til det program bøgerne henvender sig.
Avatar billede php Nybegynder
26. februar 2001 - 19:39 #1
Avatar billede php Nybegynder
26. februar 2001 - 19:40 #2
Det er den bedste online bogforhandler i danmark og største :)
Avatar billede mickni33 Nybegynder
27. februar 2001 - 14:17 #3
Hvis du skal have noget på dansk skal det absolut være Kris Jamsa\'s hæfte som du kan få for omkring 80 kr i enhver boghandler.
Men samtidigt skal du også have en bog på engelsk da der forklares meget mere om de forskellige funktioner og algorithmer som forekommer i C++.
Jeg vil foreslå DEITEL & DEITEL og bogen HOW TO PROGRAM
Og det skal selvfølgelig være til C++ da de også har lavet  bøger til JAVA
Avatar billede moykal Nybegynder
28. februar 2001 - 12:48 #4
Det kommer så sandeligt an på hvilken vinkel man lægger på sin oplæring. Generelt er danske bøger forbandede shitty. Har endnu ikke set - heller ikke Jamsa\'s - en jeg ville anbefale. Hvis man har den objektorienterede vinkel på, så kan man tage de klassiske: Bjarne Stroustrup\'s egen eller Stanley Lippman\'s \"C++ primer\" Du kan læse lidt om dem på f.eks. bookpool eller amazon. Men - som jeg har anbefalet andre her på siten, så findes der jo også et digert værk på codegure, der hedder \"Thinking in C++\". Det er så vidt jeg kan se en godt skrevet bog. Du finder den på:

http://codeguru.earthweb.com/cpp/tic/

og den er gratis - kan også købes nu. Du printer selv det ud du gider. Et eller andet sted hos dem, findes der også en god bog om STL.

En anden vinkel på C++ er at sætte det objektorientere lidt ud af fokus. Folk tror at det er de vise sten at putte alt ind i objekter. Stroustrup fremhæver selv generisk programmering, altså det at tænke i algoritmer. Iflg. hans egen påstande (hvis jeg husker rigtigt) kan man ændre indlæringsforlåbet fra at en programmør er anvendelig fra en to-tre år til ca. en tiendedel. I det tilfælde vil jeg anbefale at læse om STL. Specielt Musser og Saini\'s bog er god. Men igen engelsk. Det kommer du ikke ude om, hvis du vil noget med det.

Her er forøvrigt en lille startbog på dansk - igen gratis:

http://www.sslug.dk/linuxbog/#c

Bjarne Struostrups hjemmeside er også fuld af artikler han selv har skrevet. Koster intet. Han arbejder på AT&T/Bell labs:

http://www.research.att.com/~bs/

Kig evt. også de artikler, der gratis kan downloades fra C++ Report (www.creport.com) - denne journal er lagt ind under et andet tidsskrift nu, men de gamle artikler er altså gode.

moykal
Avatar billede brian@diku Nybegynder
14. marts 2001 - 17:57 #5
JEg har en del bøger fra mit køre datalogi studien, og en hel del skod bøger, så her er min erfaring:

Bjarne Stoustrups - The C++ PRogramming LAnguage (som jeg iøvrigt har i hardcover-specielt edition ;), er en bog du ikke komme til at bruge \'forløbigt\', for jeg bruger den ikke for tiden.

C++ primer er en underlig bog, som jeg egenlig brugte som supplement til Bjarne S\' bog, men efter jeg fik fat i bogen Object-Orientered Programming in C++ (udgivet på Sams)

så synes jeg faktisk at c++ primer er en mickey mouse bog på mange områder. Min konklussion er at have stoustrups bog som \'last line of defence\', og til daglig bruge OOP in C++, dertil kommer at jeg bruger The C Programming Language og bogen Mastering Algoriths in C til klassisk system programmering, begge de sidstnævnte er alle deres penge værd.

konklussion: C++ primer var et fejlkøb, selvom den kan bruges.

Avatar billede kamikaze Nybegynder
08. juni 2001 - 13:01 #6
B. Stroustrup\'s \"The C++ Programming Language\" er den ultimative reference-bog. Meeeen... Det er måske lige hårdt nok at starte med den.

Kris Jamsa\'s IDG-hæfte (Der kort og godt hedder \"C++\") er ganske velegnet til en blid indføring i sproget, hvis man ikke kender så meget til programmering i OO i forvejen.

Herbert Schildt har skrevet \"The Complete C++ Reference\", der er lidt \'blidere\' end Stroustrup, men som også kommer hele vejen rundt, bla. til STL\'en.

Min anbefaling vil klart være at starte med Kris Jamsa, hvis du ikke kender noget til OO-programmering, og ellers Herbert Schildt.
Avatar billede kamikaze Nybegynder
08. juni 2001 - 13:03 #7
Mht. kompiler:

download Borland C++ 5.02, der gratis kan hentes på:

www.borland.com

Det er en af de mest benyttede kompilere, og derfor også den nemmeste at få svar på i tilfælde af problemer!!!!!!!!!!