Avatar billede emetico Nybegynder
11. august 2004 - 17:32 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

funktion med random selection

hej jeg skal prøve at lave spørgsmålet så simpelt som jeg nu kan for jeg synes det er et hammer svært spørgsmål.

jeg er gået i gang med at prøve og lave en kamp simulator uden grafik og uden brugeren kan følge med i kampen, kun resultet til sidst og hvem der har scoret og andre højdepunkter.

jeg har lavet det sådan at brugerne selv skal starte kampen før scriptet går i gang.

Here we goes.

Mine tabeller i mysql.

nonplayedgames = npgid, hometeam, awayteam, date, round
teams = teamid, ejerid, stadiumid, fans, tillid
stadiums = stadiumid, teamid, stands, seats, vip, total

Vi starter en connection
finder ud af hvem hjemmeholdet er
vi tager hjemmeholdets stadium
vi tager dens fans
så langt så godt, det er lavet.

men nu kommer så mit rigtige spørgsmål.

Vi skal finde ud af om det er en liga eller cup/euro kamp
for ved cup/euro kamp er der 20% mere chance for fuldt hus.
Teams.tillid er det tal der viser hvor meget tillid der er i % bare uden % men kun tal.

så hvis det er cup/euro kamp så skal det se sådan her ud eks.
Stadium = 1000 stands, 2000 seats, 100 vip
fans = 2300

Og fans kommer til alle kampe og tager altid stands indtil de er fyldt så tager de seats, men ikke vip

IF round = "0" then
2300 = 1000 stands, 1300 seats. 700seats + 100vip = tillid x 20% / 1000 = tillid = tillid x 800 / 1000 = tilskuer
select random from tilskuer to stadiums.total

elseif round <= "1" then

2300 = 1000 stands, 1300 seats. 700seats + 100vip = 800 x tillid / 1000 = tilskuer
select random from tilskuer to stadiums.total

og det er så det antal der kommer.

Nogen der kan hjælpe ? skal jeg bruge Funktion ??? eller hvordan gør jeg det ?
Avatar billede hiks Nybegynder
11. august 2004 - 22:53 #1
hej

kan du ikke evt. prøve at forklare dine udregninger for dødlige?

IF round = "0" then
2300 = 1000 stands, 1300 seats. 700seats + 100vip = tillid x 20% / 1000 = tillid = tillid x 800 / 1000 = tilskuer
select random from tilskuer to stadiums.total

elseif round <= "1" then

2300 = 1000 stands, 1300 seats. 700seats + 100vip = 800 x tillid / 1000 = tilskuer
select random from tilskuer to stadiums.total

hvad er det du gerne vil have til at være random?

/hiks
Avatar billede emetico Nybegynder
12. august 2004 - 16:15 #2
jov jeg skal prøve..

Jeg vil gerne have at den finder ud af om det er cup eller liga kamp til at starte med.
og hvis det er cup kamp har man 20% mere chance for at få fyldt stadion.
Holdet kan max have 100 i tillid. De kan få tillid ved at vinde en kamp +10 og uafgjort +5 og en tabt -5.
Hvis kampen er en ligakamp så får de altså ikke 20% oveni, men alt det andet stadigvæk.
De fans klubben har kommer altid til deres hjemmebane kampe.
Fans vælger altid stands først fremfor seats, men er der ikke flere stands så vælger de seats men aldrig vip.
for eksempel.
klubben har 1000 stands & 1000 seats og en fanklub på 1500 medlemmer, så bliver 1000 stands & 500 seats fyldt op af deres fans, så er der 500 seats tilbage til andre tilskurer og det er der hvor tillid kommer ind i billedet.
For eksempel (cup kamp).
500 seats tilbage.
tillid x 20% / 1000 = tillid.
det er den fordel de får ved cup kampene altså 20% flere tilskuer fordi at random selection vil starte højere.

tillid x 500 / 1000 = Tilskuer
nu har vi kaldt dette regnestykke for tilskuer, for der er 500 pladser tilbage og det tal vi fik ved tillid x vi med 500 og divider med 1000 og får en hvis %.

SELECT RANDOM BETWEEN tilskuer TO stadium.total
her skal vi have et tilfældigt tal mellem tilskuer og max capisitet ved stadium, som vi tager fra tabbel stadium og kolonen total. De tal den giver er altså den mængde tilskuer der kommer til kampen.

Gav det lidt mere mening ?

altså vi skal finde hvor mange tilskurer der kommer og fansne kommer altid så fans tallet er sikret, og hvis det er cup kampene så får man 20% af sin tillid sikkert, hvor det så blæiver random for de sidste pladser.
Avatar billede emetico Nybegynder
11. januar 2005 - 19:51 #3
for gammelt indlæg så sletter den...