Avatar billede lonet Nybegynder
11. august 2004 - 13:45 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Medarbejderliste opdelt alfabetisk

Hej Eksperter
Jeg har en access database indeholdende medarbejderoplysninger.

Jeg har på baggrund af en forespørgsel lavet en rapport, som indeholder efternavn, fornavn, stilling, lokalnr, adr. og mailadresse.

Nu er det jo så, at jeg gerne vil have det lavet, sådan at den sorterer således:

A
Andersen, Per, IT-medarbejder, xxxx, KS-rum2, xx@xx.dk
Andreasen, Lise, stilling, lokalnr, rum, mail

B
Børgesen, fornavn, stilling, lokalnr, rum, mail

osv....

Altså - først forbogstavet på efternavnet og efterfølgende de relevante medarbejdere og oplysninger.

Jeg kan ikke hitt' u' a'et - men der er sikkert en derude, som kan hjælpe!

Mange hilsner
Lone

PS: Jeg skal ikke bruge det i forbindelse med html, asp eller lign. Bare rent til min rapport i databasen...
Avatar billede madschristensen Nybegynder
11. august 2004 - 13:51 #1
Du skal jo bare sortere den forespørgsel der ligger bag rapporten!

Alternativt kan du vælge SQL visning og slutte af med Order by [Efternavn];
(hvor efternavn er dit felt med efternavn)
Avatar billede lonet Nybegynder
11. august 2004 - 13:53 #2
Hej
Jeg har ingen problemer med at få den til at sortere. Det fremgår måske ikke helt klart af mit spørgsmål...

Det, som er problemet, er, at få den til at dele det op og skrive:

A
alle med A

B
alle med B

osv....
Avatar billede madschristensen Nybegynder
11. august 2004 - 13:56 #3
He he - eller også forstod jeg ikke rigtigt. Det er en gruppering du skal have lavet ;O)) OK:

Du skal ind i Vis->Sortering og gruppering (På den rapport du vil gruppere i)...

Nu kan du vælge hvilke felter du skal gruppere på, om der skal være gruppehoved/fod m.v.
Avatar billede lonet Nybegynder
11. august 2004 - 14:00 #4
Fint, det opdeler den jo straks. Men hvordan får jeg Access til selv at skrive A, B osv... lidt doven er man jo
Avatar billede mugs Novice
11. august 2004 - 14:01 #5
mads > Det hjælper ikke noget, idet du jo ikke får den til at skrive A efterfulgt af alle med A som det første tegn i efternavnet.
Avatar billede mugs Novice
11. august 2004 - 14:09 #6
lonet > Du skal bruge en funktion der hedder Left. Som et forsøg gør du flg.:

Lav en forespørgelse på bagrund af din tabel. Du skal i første omgang kun bruge feltet "efternavn". I forespørgslens kolonne til højre for feltet "eftenavn" indtaster du:

Udtryk1:(Left[efternavn];1)

Kør forespørgslen, og til højre for eflernavn vil du nu have en kolonne med det første bogstav i hvert efternavn.

Herefter laver du en rapport på baggrund i forespørgslen og GRUPPERER  og SORTERER på Udtryk1.

Så skulle det køre.
Avatar billede madschristensen Nybegynder
11. august 2004 - 14:11 #7
Eller med et ubundet felt: left([efternavn];1) i gruppehoved.
Avatar billede madschristensen Nybegynder
11. august 2004 - 14:12 #8
Men Mugs løsning er nok den mest elegante faktisk. (ikke sjovt at indrømme ;O)))
Avatar billede madschristensen Nybegynder
11. august 2004 - 14:14 #9
...og dog - ved at gruppere på første tegn - og indsætte det ubundne felt har man samme effekt - uden ekstra felt i forespørgslen - jo!! ;O))
Avatar billede mugs Novice
11. august 2004 - 14:15 #10
mads > Jeg ved ikke om man kan gruppere på et ubundet tekstfelt, har du prøvet?
Avatar billede madschristensen Nybegynder
11. august 2004 - 14:19 #11
Mugs - Det giver vel heller ingen mening. Med min løsning grupperer du på efternavn - men sætter et ubundet felt ind i gruppehoved (og danner hermed overskrift - eller bogstav) med formlen =left([efternavn];1)

Alfa og omega er, at man i grupperingen sætter "Grupper på:" til "Første tegn".. Så vil alle A'er komme grupperet sammen - og left([efternavn];1) laver gruppe overskrift på netop det tegn.
Avatar billede mugs Novice
11. august 2004 - 14:21 #12
Ja - Det burde kunne lade sig gøre.
Avatar billede lonet Nybegynder
11. august 2004 - 14:23 #13
Hej begge
Jeg har lige afprøvet begge forslag, og de er faktisk lige gode. Derfor vil jeg gerne dele pointsene mellem jer. Kan du ikke lige smide et svar mads?? Og jo Mugs, man kan godt gruppere på et ubundet tekstfelt...

Tusind tak for hjælpen!
Mvh
Lone
Avatar billede madschristensen Nybegynder
11. august 2004 - 14:23 #14
Er du med lonet? *SS*
Avatar billede madschristensen Nybegynder
11. august 2004 - 14:25 #15
Det kan jeg da - så har vi også lært noget alle 3 ;O))
Avatar billede mugs Novice
11. august 2004 - 15:16 #16
Og det er jo ikke det værste...