Avatar billede dk_zerocool Nybegynder
11. august 2004 - 10:07 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Valg af database til mange data

Jeg skal til en applikation bruge en database som er hurtig, også under behandling af rigtig mange data.

Jeg har også overvejet om man måske skulle bruge alm. filer (med serialiserede objekter), xml-filer, eller noget andet.

Er der nogen som ved noget om hvad der ville være mest hensigtsmæssigt og hurtigst, og hvis nogen kender en side hvor der er grafer og dokumentation på de forskellige muligheder vil jeg også gerne have nogle links.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. august 2004 - 10:12 #1
Forespørgsler eller opdateringer ? Mange operationer eller store data i hver
enkelt operation ?

standard PC'er : MySQL er faktisk ret hurtig

2-4 CPU Xeon : MS SQLserver har masser af gode muligheder

har du millioner at bruge på hardware : Oracle kan virkeligt udnytte store
mange-CPU Unix systemer
Avatar billede dk_zerocool Nybegynder
11. august 2004 - 10:17 #2
Mange forespørgsler, enkelte opdateringer og forholdvis mange indlæsninger i små enkelte operationer.

Glemte lige at sige at løsningen skal være gratis, mener at MS-SQL næsten koster en bondegård :)
Avatar billede arne_v Ekspert
11. august 2004 - 10:21 #3
MS SQLServer koster en del. Men hvis du havde set pris skiltet på en highend
Oracle løsning ville du synes at den var billig !

Hvis du ikke har problemer med den lidt smalle SQL dialekt i MySQL 3.x og 4.0.x,
så tror jeg at MySQL er en god løsning.

Specielt hvis du ikke har behov for transaktioner og derfor kan bruge MyISAM
tabeller.

Alternativer: SAP DB (nu MySQL MAX), PostgreSQL, Interbase (nu Firebird).
Avatar billede arne_v Ekspert
11. august 2004 - 10:24 #4
Filer ?  Det bliver hurtigt noget rod med en masse filer. Du har begrænsede
søge muligheder. Hvis du ændrer i dine klasser kan du få problemer med serialiserede
objekter. XML filer fylder rigtigt meget. Så kun filer hvis der er specielle forhold
som taler for det !
Avatar billede dk_zerocool Nybegynder
11. august 2004 - 10:26 #5
Må MySQL bruges forretningsmæssigt?

Hvis man vælger MySQL, er det så muligt at installerer det sammen med f.eks. en applikation i .NET uden at brugeren skal opsætte noget selv?
Avatar billede arne_v Ekspert
11. august 2004 - 10:50 #6
Ja.

Uddybet:

Hvis kunden selv henter og installerer MySQL : gratis

Hvis du distribuererer MySQL med din applikationer og den er GPL : gratis

Hvis du distribuererer MySQL med din applikationer og den ikke er GPL : koster penge
Avatar billede arne_v Ekspert
11. august 2004 - 10:51 #7
Teknisk tror jeg at det er nemt at lave den MySQL installation men:

1)  se ovenfor om licens

2)  det kan være et problem hvis kunden i forvejen har MySQL installeret
Avatar billede arne_v Ekspert
11. august 2004 - 10:51 #8
Jeg vil ligge et svar nu