Avatar billede corona10 Nybegynder
09. august 2004 - 14:20 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

køre to queries med fælles indhold

Jeg har to tabeller: En indeholder rekvisitioner, altså bestillinger på et bestemt materiale i et bestemt kvantum til en bestemt kunde. Den anden indeholder det samme, samt en dato for afsendelsen.
Jeg har lavet to queries der hhv sletter en post i Rekvisition og indsætter (dato, kunde, materiale, antal) i Afsendt.
Q1:DELETE * FROM Rekvisition WHERE Kunde=who And Bestilling=what;
Q2:INSERT INTO Afsendt (Dato, Kunde, Materiale, Antal )
VALUES (today, who, what, numberOf);

Jeg ønsker nu at køre disse to queries lige efter hinanden, hvor man indtaster variablene for who og what (og antal) én gang.
Jeg går ud fra at jeg skal lave en makro af en art, men det aner jeg ikke et klap om :)
På forhånd tak
Avatar billede mugs Novice
09. august 2004 - 14:26 #1
I din formular laver du 2 ubundne tekstbokse. Kald dem f.eks for Tekst0 og Tekst2.

I dine queries indsætter du nu et kriterie der refererer til disse 2 ubundne tekstbokse:

[Forms]![FORMULARNAVN]![Tekst0]

i det ene felt, og i det andet felt:

[Forms]![FORMULARNAVN]![Tekst2]

Når du nu indtaster en værdi i de ubundne tekstbokse, vil forespørgslerne kun blive kørt for de poster der opfylder kriterierne.
Avatar billede mugs Novice
09. august 2004 - 14:32 #2
Herefter kører du forespørgslerne med flg kommando:

docmd.openquery "Q1"
docmd.openquery "Q2"
Avatar billede corona10 Nybegynder
09. august 2004 - 15:09 #3
Jeg får det ikke rigtig til at virke. Jeg har lavet en formular med alle kundens data og en underformular der viser hvad han har bestilt og hvor meget.  Jeg finder den relevante kunde, skriver id og materialeId i de to bokse.Jeg har så indsat det du skrev i den query der sletter, men den siger altid at den sletter 0 rækker i tabellen når jeg kører queryen... har du nogen ideer til hvad jeg gør galt?
Avatar billede mugs Novice
09. august 2004 - 15:40 #4
Kan du sende din db som zip til:

mugs(a)mail(.)dk
Avatar billede corona10 Nybegynder
09. august 2004 - 16:11 #5
er gjort... jeg har ikke sat de ubundne bokses navne ind i queryen igen
Avatar billede mugs Novice
09. august 2004 - 16:13 #6
Din mail er modtaget uden vedhæftet db :o)
Avatar billede mugs Novice
09. august 2004 - 16:28 #7
So udgangspunkt så har du et kriterie således.

[Forms]![Form1]![Id]

Hvor har du denne [Form1]?
Avatar billede corona10 Nybegynder
09. august 2004 - 16:31 #8
øh ja... det er så den formular der hedder Kunde [røde ører :)]
Avatar billede corona10 Nybegynder
09. august 2004 - 16:33 #9
og ja... variablene hedder også noget andet i formularen end i forespørgslen... damn copy/paste
Avatar billede mugs Novice
09. august 2004 - 20:56 #10
Db er returneret med en forespørgsel der tilsyneladende sletter det ønskede.

Med tilsyneladende menes, at den modtagne db ikke er optimal som ovenfor berskrevet, så løsningen er kun gætteri.
Avatar billede corona10 Nybegynder
10. august 2004 - 12:38 #11
ikke desto mindre gav du mig tilstrækkeligt til at jeg kunne få rykket det på plads selv. Tak for hjælpen, der er point
Avatar billede mugs Novice
10. august 2004 - 13:56 #12
Fint du fik det til at fungere og tak for point.