Avatar billede perhol Seniormester
08. august 2004 - 23:50 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Tekstombrydning i ramme

Er ved at lave en hjemmeside uden at have ret meget erfaring på området, men jeg har lært/fundet en del på internet, bl.a. menu og noget tutorial (html.dk/tutorials/). Jeg tror at jeg er næsten færdig med designet, men der er et enkelt problem der irriterer mig.
Der skal være en hel del tekst på hjemmesiden, og jeg har valgt IKKE at ombryde linjerne, men i stedet lade browseren selv lave tekstombrydning. Det foregår ved at indsætte følgende kode før teksten:
<pre width="72" style="text-align: left;">
Det virker fint når jeg prøver hjemmesiden i Mozilla, men når jeg prøver i InternetExplorer bliver linjerne ikke ombrudt og så ser det altså lidt mærkeligt ud.
Man kan ganske vist læse al teksten ved at rulle sideværts med rullebaren i bunden af billedet, men der må da findes en løsning der laver ombrydning i InternetExplorer også?
Avatar billede perhol Seniormester
09. august 2004 - 01:26 #1
Går i seng! Kigger i morgen aften om der er kommet nogen svar.
Avatar billede marcus456 Nybegynder
09. august 2004 - 02:05 #2
Hej,

Hvis du linker igennem rammen til den pågældende fil er det klart filen ikke bliver berørt til textombrydning af vinduestørrelsen.
Kun filen bliver vist.
Hvis du vil ha´ siden skal påvirkes til textombrydning må du lave filen i selve rammen.
Det er min erfaring at man bare behøves at sætte tabel til % istedet for pixel for at ombryde texten (er dog ikke sikker)
Foretrækker selv texten står urokkelig så det ikke går ud over designet.
Hvis du helst vil linke igennem ramme til filen anbefaler jeg du indpasser texten i forhold
til rammestørrelse og sætter hele frameområdet til ca 775x600pixel.
Ikke alle køre med 1000x700px opløsning.
Kender ikke Mozilla..anbefaler dreamweaver.

Mvh.
Avatar billede doggy82 Praktikant
09. august 2004 - 06:39 #3
marcus456> Mozilla er en browser...

perhol> Det vil være lettets at se hele din kode. Vi kan jo ikke rigtigt vide om du måske har nogle andre ting som spiller ind også.
Anyway så er det helt rigtigt tænkt at lade browseren lave ombrydningen.

MEN du skal da ikke bruge PRE-tag'et til alm. brød tekst!
PRE bruges til at gengive kode tekst.
Bare fjern det. Al tekst bliver venstre justeret per default, så ingen grund til at ha' text-align:left (med mindre du ophæver en text-align:center /right)

Men igen, det vil være bedst hvis vi kan se det hele så vi ved hvad det er du er ude efter.
Avatar billede perhol Seniormester
09. august 2004 - 22:18 #4
Damn!
Dit forslag virker doggy.
Jeg var sgu ellers så glad for den pre-tag.
Hele min kode?
Der er 3 *.js-filer, 3 *.html-filer (som jeg ikke gerne skulle ændre noget i med Netscape Composer, men gerne med en teksteditor) og 32 *.htm-filer som jeg både kan ændre i med Composer og en teksteditor. De sidste skal indeholde al teksten på hjemmesiden og Composer skaber ikke overraskende resultater i dem.
Desuden er der lidt grafik.
Det hele fylder 182 KB pt. (der er ikke ret meget tekst endnu).
Men jeg modtager da med stor glæde alle gode forslag!
Avatar billede doggy82 Praktikant
10. august 2004 - 01:52 #5
:) Men, hvis du vil lave noget CSS (style) på et afgrænset område kan du bruge SPAN det gør intet udover det som CSS'en siger.

Feks:
<span style="text-align:right;"> Dette er højre-justeret tekst </span>

En rigtig god ressource: http://www.w3schools.com/