Avatar billede mmf Nybegynder
05. august 2004 - 18:06 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Forespørgsel

Jeg har en database indeholdende en tabel med mine data. En af felterne indeholder en dato skrevet som eks. 01.01.2004. Jeg vil meget gerne lave en forespørgsel, der kan fortælle mig hvor mange indtastninger der eks. er lavet 01.2004 el. 05.2004 osv. Kan dette lade sig gøre.???

På forhånd tak!!
Avatar billede mugs Novice
05. august 2004 - 18:09 #1
Du skal lave 2 udtryk i din forespørgsel med Datepart der uddrager henholdsvis måneden og året.
I kriterierne for disse udtryk indtaster du:

[Indtast måned]
og
[Indtast år]
Avatar billede jensen363 Forsker
05. august 2004 - 18:10 #2
SELECT Count(tblData.Dato) AS AntalOfDato
FROM tblData
HAVING (((Count(tblData.Dato)) Between 1-1-2004 And 5-1-2004));
Avatar billede mmf Nybegynder
05. august 2004 - 18:11 #3
Øhhh. jeg er rimelig blank. Har behov for mere hjælp
Avatar billede mugs Novice
05. august 2004 - 18:11 #4
Syntaksen for DatePart er:

Udtryk1: DatePart("m";[Dit datofelt])

for måneden, og

Udtryk2: DatePart("yyyy";[Dit datofelt])
Avatar billede overchord Nybegynder
05. august 2004 - 18:13 #5
Ja det kan det godt.
Hvis du vil lave datoen fleksibel for din forespoergsel saa smid en tekst omgivet af klammer i kriterie-feltet nedenuder dato-feltet i Access - eks. [Indtast Dato]

Herefter vil queryen saa bruge den indtastede dato som kriterie.
Naeste trin er at faa den til at taelle op hvor mange indtastninger der er. Du skal vaelge et felt som ikke er replikeret, f.eks et ID felt og smide ned i queryen ogsaa (efter dato feltet). Herefter trykker paa paa summerings-tegnet i vaerktoejslinjen. Der dukker nu en ny raekke op i query-byggeren ("Group By" eller "Grupper"). Her vaelger du for ID-feltet at lave "Count" istedet for group by. Hvis du har dansk version antager jeg at den hedder optaelning eller tael.
Dette skulle give dig antallet af poster for den indtastede dato.
Avatar billede mugs Novice
05. august 2004 - 18:13 #6
jensen:

"lavet 01.2004 el. 05.2004 osv."

Eller må betyde een af de 2 måneder og ikke mellem disse.
Avatar billede jensen363 Forsker
05. august 2004 - 18:15 #7
Ups ... så ikke der skulle grupperes på måneder c",)
Avatar billede jensen363 Forsker
05. august 2004 - 18:17 #8
SELECT Format([Dato],"mm.yyyy") AS [MD/ÅR], Count(tblData.Dato) AS AntalOfDato
FROM tblData
GROUP BY Format([Dato],"mm.yyyy");
Avatar billede jensen363 Forsker
05. august 2004 - 18:20 #9
Mugs > du ser da også alt c",)
Avatar billede mmf Nybegynder
05. august 2004 - 18:28 #10
fik det ikke til at fungere, men tak alligevel...
Avatar billede jensen363 Forsker
05. august 2004 - 18:32 #11
Det eksempel som jeg har beskrevet, omformer dato til md.år, og tæller antallet af datoer på månedsbasis ... det skal virke i en forespørgsel ...
Avatar billede mugs Novice
05. august 2004 - 18:35 #12
"fik det ikke til at fungere, men tak alligevel..."

mmf > Du må enten fortsætte spørgsmålet eller afslutte det med at acceptere et svar. Der er ikke noget til hindring for, at du kan lægge et svar selv og acceptere dette. Så får du dine point igen, og spørgsmålet fjernes fra listen over ubesvarede spørgsmål..
Avatar billede overchord Nybegynder
05. august 2004 - 19:08 #13
som jeg forstod det skal du bare bruge en optaelling af poster for en enkelt dato?
Avatar billede mugs Novice
05. august 2004 - 19:11 #14
"01.2004 el. 05.2004 osv. Kan dette lade sig gøre.???"

overchord > Månedsvis optælling

Men med mindre spørgeren gider vil lægge en kommentar, kommer vi jo aldrig videre.

dette spørgsmål vil muligvis gå til de evige jagtmarker over ubesvarede spørgsmål.