Avatar billede anielsen Nybegynder
05. august 2004 - 12:13 Der er 11 kommentarer

insert into mysql database

Hej eksperter
Jeg har en mysql database med en tabel der hedder "forsiden" og den har 3 felter der hedder id,overskrift og tekst.

Jeg har lavet en admin side med login og nu skal jeg have lavet det sådan, at man som admin kan oprette et nyt  emne som bliver vist på en side uden for admin delen.

Problemet er at jeg er newbie, og jeg ved ikke hvordan php-scriptet skal se ud for at man kan lave en insert into form. Kan i hjælpe med at lave koden til formen, hvor man skal kunne skrive en overskrift og tekst og så submitte det, så det bliver uploaded til min mysql database?
Avatar billede detox Nybegynder
05. august 2004 - 12:33 #1
Formen er en ganske almindelig html form i den her stil:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-1" />
<title>Nyheder Admin</title>
<style type="text/css">
body {
    background: #a0ccff;
    color: #ca3045;
    font-weight: bold;
    text-align: center;
}
#overskrift {
    background: #ddddff;
}
#tekst {
    background: #ffffaa;
    color: #ca9945;
    font-weight: bold;
}
#sub {
    background: #ff6600;
}
</style>
</head>
<body>
<div align="center">
<h1>Nyheder Admin</h1>
<form action="modtag.php" method="post">
<table style="width: 400px; border: none; padding: 2px;">
  <tr>
    <td>
      <label for="overskrift">Overskrift:</label>
    </td>
    <td>
    <input id="overskrift" type="text" name="overskrift" />
    </td>
  </tr>
  <tr>
    <td>
      <label for="tekst">Tekst:</label>
    </td>
    <td>
    <textarea cols="40" rows="8" id="tekst" name="tekst"></textarea>
    </td>
  </tr>
  <tr>
    <td colspan="2">
      <input id="sub" type="submit" name="submit" value="Send Nyhed" />
    </td>
  </tr>
</table>
</form>
</div>
</body>
</html>
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
05. august 2004 - 12:34 #2
<?php
// Først laver du en database connection
if (isset($_POST["tekst1"])){

$sql = mysql_query("INSERT INTO tabelnavn (felt1,felt2,felt3) VALUES('".$_POST["text1"]."','".$_POST["text2"]."','".$_POST["text3"]."')")or die(mysql_error());

    if ($sql){
        print "Data indsat";
    }
?>

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

<html>
<head>
    <title>Untitled</title>
</head>

<body>
<form name="f1">
<input type="text" name="text1" value="">
<br>
<input type="text" name="text2" value="">
<br>
<input type="text" name="text3" value="">
<br>
<input type="submit" value="sådan sgu">
</form>

</body>
</html>
Avatar billede Slettet bruger
05. august 2004 - 12:35 #3
Du kunne gøre følgende, blot husk at rette brugernavn, password og database så det passer med dine oplysninger.

<?PHP
if(isset($_POST['submit'])) {

    $connection = mysql_connect('localhost','brugernavn','password'); // husk at ændre brugernavn og password.
    mysql_select_db("databasen", $connection); // husk at vælge din egen database.

    $overskrift = addslashes($_POST['overskrift']);
    $content = addslashes($_POST['content']);
    mysql_query("insert into forsiden (overskrift, tekst) values ('$overskrift','$content')") or die(mysql_error());
    mysql_close($connection);
    echo "Indholdet er nu gemt i databasen";
}
?>

<form action="" method="post">
<p>Overskrift:<input type="text" name="overskrift" /></p>
<p>Indhold:<textarea name="content" rows="5" cols="5"></textarea></p>
<p><input type="submit" name="submit" value="OK" /></p>
</form>
Avatar billede detox Nybegynder
05. august 2004 - 12:39 #4
Så er der lidt at vælge mellem ;O)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
05. august 2004 - 12:45 #5
hehe :))
Avatar billede detox Nybegynder
05. august 2004 - 12:48 #6
Nå, for at gøre mit indlæg færdigt.

modtag.php:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html>
<head>
<title>Nyheder Tilf&oeslash;j</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-1" />
<style type="text/css">
body {
    background: #a0ccff;
    color: #ca3045;
    font-weight: bold;
    text-align: center;
}
</style>
</head>
<body>
<?php
if (isset($_POST['submit']) && $_POST['submit'] == "Send Nyhed") {
    $overskrift = $_POST['overskrift'];
    $tekst = $_POST['tekst'];
    if (empty($overskrift)) {
        echo "<h3>Husk overskrift</h3>";
        exit;
    } elseif (empty($tekst)) {
        echo "<h3>Husk tekst</h3>";
        exit;
    }
    require 'db.php'; // Forbindelse til databasen
    mysql_query("insert into forsiden (overskrift, tekst) values ('$overskrift', '$tekst')") or die(mysql_error());
}
?>
</body>
</html>
Avatar billede anielsen Nybegynder
05. august 2004 - 14:10 #7
detox- den kommer med denne fejl når jeg har submittet fra den side formen er til modtag.php

Parse error: parse error, unexpected '&' in /customers/hi-tower.dk/hi-tower.dk/httpd.www/admin/forsiden/opret_script.php on line 55

Dette er hvad der står i linjen: &nbsp; &nbsp; $overskrift = $_POST['overskrift'];
Avatar billede anielsen Nybegynder
05. august 2004 - 14:23 #8
cypermann - den skriver dette når jeg browser siden inden jeg gør noget som helst

Parse error: parse error, unexpected T_STRING in /customers/hi-tower.dk/hi-tower.dk/httpd.www/admin/forsiden/opret_forside.php on line 56
Avatar billede anielsen Nybegynder
05. august 2004 - 14:31 #9
cypermann - hvad betyder dette:Duplicate entry '1' for key 1
Avatar billede detox Nybegynder
05. august 2004 - 15:51 #10
Der skal jo ikke være de &nbsp;. De er jo heller ikke i mit eksempel:

&nbsp; &nbsp; $overskrift = $_POST['overskrift'];

$overskrift = $_POST['overskrift'];
Avatar billede detox Nybegynder
05. august 2004 - 15:52 #11
Prøv uden at rette i det.