Avatar billede nanders Nybegynder
05. august 2004 - 11:28 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Indsættelse af baggrundsbillede

Kære eksperter,

Jeg ønsker at indsætte et baggrundsbillede i en boks hvori der skrives tekst.

Boksen hedder centercontent - se nedenfor

#centercontent {
        position: absolute;
        left:5%;
        width:60%;
        top:80px;
        background:#fff;
        }

Der fremgår, at baggrunden er hvid. Det jeg ønsker er at indsætte et baggrundsbillede i stedet, som at jeg kan skrive henover (billedet er meget lyst).

Billedet skal fylde hele "boksen", altså være baggrund for hele boksen.

Hvordan gør jeg det?

Baggundsbilledet hedder: billede.jpg

Med v. hilsen

nanders
Avatar billede ckh Nybegynder
05. august 2004 - 11:34 #1
background-image:url(billede.jpg);
Avatar billede nanders Nybegynder
05. august 2004 - 11:36 #2
Hej ckh,

Kan du ikke specificere dit svar lidt.

Skal jeg på linjen under background:#fff; skrive background-image:url(billede.jpg); ?
Avatar billede ckh Nybegynder
05. august 2004 - 11:42 #3
Ja prøv det

#centercontent {
position: absolute;
left:5%;
width:60%;
top:80px;
background:#fff;
background-image:url(billede.jpg);
}
Avatar billede nanders Nybegynder
05. august 2004 - 11:51 #4
Hej ckh,

Det virker, men billedet gentager sig flere gange inde i boksen.

Der skal kun være et billede - og det skal fylde boksen helt ud - der skal ihvertfald være mulighed for selv at regulere størrelsen af billedet
Avatar billede ckh Nybegynder
05. august 2004 - 11:55 #5
Tilføj de 2 nederste linier, så gentager billedet ikke sig selv og bliver stående hvis du scroller i teksten:

#centercontent {
position: absolute;
left:5%;
width:60%;
top:80px;
background:#fff;
background-image:url(billede.jpg);
background-repeat: no-repeat;
background-attachment: fixed;
}
Avatar billede nanders Nybegynder
05. august 2004 - 11:57 #6
Hej ckh,

Fino, så er der størrelsen af billedet, der skal kunne reguleres - eller bare fylde helt ud.
Avatar billede ckh Nybegynder
05. august 2004 - 12:00 #7
Altså hvis det billede du vil bruge er mindre end dit tekstfelt vil det jo ikke fylde det hele ud, men hvis du kender størrelsen på tekstboksen kan du bruge et billede der passer (lave størrelsen om på billedet i et billedbehandlingsprog.)
Avatar billede nanders Nybegynder
05. august 2004 - 12:05 #8
Hej ckh,

Billedet er mindre end tekstfeltet - og jeg har ikke et billedbehandlingsprogram.

Er der ikke muligt at regulere størrelsen af et billede i selve html-koden - det ville gøre det en del nemmere.
Avatar billede nanders Nybegynder
05. august 2004 - 12:08 #9
Hej ckh,

I det mindste ville det være alletiders om jeg kunne positionere billedet i tekstfeltet som jeg selv ønsker det.
Avatar billede ckh Nybegynder
05. august 2004 - 12:09 #10
Det kan ikke "strækkes" i css hvis det er det du tænker på. Det ville næppe heller blive særlig kønt. Alternativt kan du placere billedet midt i dit tekstfelt ved at tilføje

background-position: center center;

Men jeg ved jo ikke hvordan det vil se ud :)
Avatar billede ckh Nybegynder
05. august 2004 - 12:10 #11
Prøv at kigge her hvilke indstillinger du kan benytte ved background-position:
http://www.w3schools.com/css/css_background.asp
Avatar billede nanders Nybegynder
05. august 2004 - 12:13 #12
Det bliver jeg ikke en disse klogere af.
Avatar billede ckh Nybegynder
05. august 2004 - 12:14 #13
Prøv denne en gang (det skulle gerne placere dit billede i midten af feltet:

#centercontent {
position: absolute;
left:5%;
width:60%;
top:80px;
background:#fff;
background-image:url(billede.jpg);
background-repeat: no-repeat;
background-attachment: fixed;
background-position: center center;
}
Avatar billede nanders Nybegynder
05. august 2004 - 12:18 #14
Når man åbner hjemmesiden gør mit spyware program mig straks opmærksom på, at ejerne af hjemmesiden vil inficere min PC med spyware.

Det jeg har brug for er den kommando, der kan positionere billedet hvor man vil, angivet i f.eks. pixels.
Avatar billede ckh Nybegynder
05. august 2004 - 12:22 #15
background-position: 10px 10px;

Bare et eksempel (første tal er horisontal position og det andet er vertikal position)
Avatar billede nanders Nybegynder
05. august 2004 - 12:26 #16
Hej ckh,

Kan du svare mig på, om der også findes en fkt. der også kan regulere størrelsen af billedet.

Hvis du siger, at du ikke ved det, er det ok.
Avatar billede ckh Nybegynder
05. august 2004 - 12:31 #17
Altså man kan godt sætte en height og width på et billede, eksempelvis:

img.normal {
height: auto;
width: auto
}

img.big {
height: 80px;
width: 100px
}

img.small {
height: 30px;
width: 50px
}

Men hvis du sætter det ind i #centercontent deklarationen vil det fucke for vildt op tror jeg. Problemet er at du har et baggrundsbillede i en box med en fastsat størrelse og dermed allerede benytter f.ex. width til at sætte boksens størrelse...
Avatar billede nanders Nybegynder
05. august 2004 - 12:36 #18
Hej ckh,

OK, det var ærgeligt.

Mange tak for den gode og hurtige hjælp. Hvis du har lyst kan du sende et svar så du kan få pointsene
Avatar billede ckh Nybegynder
05. august 2004 - 12:37 #19
Du får da lige et svar så :)
Avatar billede michaelashken Nybegynder
05. august 2004 - 13:14 #20
Hvis det er mere vigtigt at billedet passer, kan du jo bare justerer størrelsen af tekstfeltet