Avatar billede michaelrar Seniormester
05. august 2004 - 08:31 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Fortløbende nr. når dokument åbnes

Hej

Jeg efterlyser en funktion i Word, hvor jeg får et nyt fortløbende nr. i dokumentet hver gang det åbnes.

Skal bruges, så jeg kan lave tilbud nr. 1, 2, 3 .......

Ved funktionen findes i Excel, men kan ikke finde den i Word.
Avatar billede jkrons Professor
10. august 2004 - 08:36 #1
Du er nok nødt til at gemme det senest brugte nummer i en ekstern fil, og så lave en makro, der indsætter det i dokumentet, samt opdaterer den eksterne fil.
Avatar billede jkrons Professor
10. august 2004 - 08:57 #2
Her er en løsning baseret på, at du har en skabelon med et bogmærke "Nummer", på det sted, hvor nummeret skal stå i word-dokumentet. Desuden gemmer du her nummeret i et regneark, men det kunne også være i en tekstfil. Regnearket ligger i eksemplet gemt i roden på c og hedder nummer.xls. Regnearkets celle A1 i ark1, indeholder det startnummer, du vil bruge i dine dokumenter.

Koden skal ligge i skabelonens Document_New hændelse i skabelonens ThisDocument modul:

Dim xlApp As Object
'Åbn Excel og hent nummer
    Set xlApp = CreateObject("Excel.application")
    xlApp.Workbooks.Open FileName:="C:\nummer.xls"
    nummer = xlApp.sheets(1).Range("a1").Value
'Opdater nummeret, så det er klar til næste dokument
    xlApp.sheets(1).Range("a1").Value = xlApp.sheets(1).Range("a1").Value + 1
'Luk regnearket igen og gem det nye nummer
    xlApp.activeworkbook.Save
    xlApp.activeworkbook.Close
    Set xlApp = Nothing

'Indsæt nummer i Word dokumentet
    ActiveDocument.Bookmarks("nummer").Select
    Selection.Range = nummer
Avatar billede michaelrar Seniormester
10. august 2004 - 09:04 #3
hej Jkrons
Havde faktisk fundet samme løsning delvist selv, men også via et spørgsmål under vb.
Men du skal ikke snydes for point af denne grund. Tak for din ulejlighed.
Avatar billede jkrons Professor
10. august 2004 - 09:58 #4
Velbekomme! Det vigtigste er jo, at du har fundet en løsning.