Avatar billede itcon Nybegynder
04. august 2004 - 11:12 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Omdøb excel-ark til import

Jeg kæmper med en import i access fra et ecxel ark som bliver spyttet ud fra et stort system som jeg ingen indflydelse har på - desværre navngiver dette system det første ark i regnearket på en måde så jeg ikke kan importere det førend det er blevet omdøbt (ved at åbne arket manuelt i excel, lade excel reparere navnet og gemme igen)
Jeg har forsøgt med nedenstående funktion til omdøbning, men den vil ikke fungere - hjælp udbedes til omdøbning af excel arket fra access inden importen

på forhånd tak
Michael

Function RenameFirstSheet(Filnavn As String, NytNavn As String)
  Dim ExcelObj As Object
  Set ExcelObj = CreateObject("Excel.Application")

  With ExcelObj
    .Workbooks.Open FileName:=Filnavn
    .Sheets(1).Name = NytNavn
    .ActiveWorkbook.Save
    .Quit
  End With

  Set ExcelObj = Nothing
End Function
Avatar billede mugs Novice
04. august 2004 - 11:18 #1
Må vi få navnet på arket inden omdøgning?
Hvilken fejlmelding får du, hvis du prøver at importere uden omdøbning?
Avatar billede itcon Nybegynder
04. august 2004 - 11:23 #2
Jeg har faktisk ikke navnet - men excel (både excel og access er xp versioner) reparerer automatisk arket og omdøber det - den udspytter denne rep/log-fil:
Microsoft Excel File Repair Log

Errors were detected in file 'C:\Documents and Settings\Administrator\Desktop\sale0407.xls'
The following is a list of repairs:

Renamed invalid sheet name.
Avatar billede itcon Nybegynder
04. august 2004 - 11:25 #3
Hvis jeg kører omdøb eller import funktionen uden at lade excel reparere først kommer fejlmedd:
Run-time error '1004' - Open method of Workbooks class failed
Avatar billede mugs Novice
04. august 2004 - 11:28 #4
Efter Excel har renamed arket hedder det vel:

C:\Documents and Settings\Administrator\Desktop\sale0407.xls

Hvis du i din importfunktion importerer et ark med et extension (.xls), så prøv at undlade extension.
Avatar billede itcon Nybegynder
04. august 2004 - 11:32 #5
Det er ikke navnet på filen som er problemet, men arket inde i excel filen - beklager hvis jeg ikke pointerede det.
Hvis jeg undlader extension, få jeg stadig fejl når jeg bruger  .Workbooks.Open metoden
Avatar billede mugs Novice
04. august 2004 - 11:37 #6
OK - Jeg tror du får en bedre response i Excel kategorien
Avatar billede itcon Nybegynder
04. august 2004 - 11:41 #7
Du har muligvis ret - jeg var også i tvivl om hvor det hørte til - men tak for forsøget alligevel :)
Avatar billede itcon Nybegynder
04. august 2004 - 11:41 #8
Lukker og åbner i Excel istedet for