Avatar billede psyfiloc Nybegynder
25. februar 2001 - 20:29 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Tilfældige tal i C++ ?

Jeg vil gerne vide om det er muligt at skabe et tilfældigt tal mellem f.eks. 1 og 6 i C++.
Det kunne f.eks. bruges hvis man ville lave en elektronisk terning.

Jeg kunne forestille mig, at det hedder noget i retning af: variabel = random 1-100; eller noget i den stil.

Jeg er lige begyndt på at programmere i C++ så, hvis I kunne give et nogenlunde simpelt svar, så vil det være bedst.
Avatar billede brain Nybegynder
25. februar 2001 - 20:30 #1
det spørgsmål har du lige stillet, jeg har lige svaret...
Avatar billede psyfiloc Nybegynder
25. februar 2001 - 20:37 #2
Ja tak,
men desværre virkede dit svar ikke helt som ventet, og jeg kom også til at skrive det under java programmering og for at få nogle flere svar stillede jeg det også under C++ programmering, som det jo hører under.

Men stadig tak for dit svar.
Avatar billede virtualfriend Nybegynder
26. februar 2001 - 00:40 #3
Det er meget let. I C++ er det således..

srand(time(NUL));//Denne sikre at tilfældige tal.

Tal=1+rand()%6;// Denne skaber tal ml 1 og 6.

Avatar billede wisen Nybegynder
26. februar 2001 - 08:00 #4
rand()%n, hvor det producerede tal er mellem 0 og n-1, er ikke en optimal måde at skabe tilfældige tal på. Det er bedre at bruge :

(double(rand())/RAND_MAX)*n

f.eks.

#include <stdlib.h>

Tal=1+(double(rand())/RAND_MAX)*6;
Avatar billede psyfiloc Nybegynder
26. februar 2001 - 12:25 #5
Tak til jer alle for de hurtige svar.
Specielt tak til wisen, da det viste sig at det var hans forslag der virkede bedst.
De andre er sikkert ligeså gode, men fordi jeg er totalt newbie C++ programmør, kan jeg ikke få dem til at virke.