Avatar billede nightengel Nybegynder
04. august 2004 - 01:31 Der er 11 kommentarer

overfør data fra form til form..

form1 indeholder en databasekontrol hvor jeg vælger en tilfældig post/navn der så vises i et tekstfelt. jeg åbner form2 og ønsker at post/navn fra form1 skal følge med over i form2 i et tekstfelt...
hvordan gemmer jeg data posten så jeg automatisk får denne over i form2, data posten forsvinder når jeg lukker/gemmer form1 da denne ikke skal vises samtidig.
    mvh. NightEngel
Avatar billede tubber Juniormester
04. august 2004 - 01:41 #1
Så skal du oprette et bas modul hvor du sætter en global variabel.....

i bas modulet:
Global strPost as string

når du går fra den ene form til den anden
Form2.load
strPost = text1.text
Unload Form1

Så kan du kalde strPost fra den anden form
Avatar billede nightengel Nybegynder
04. august 2004 - 02:12 #2
Det vil jeg prøve,på forhånd tak..:-)
mvh. NightEngel
Avatar billede martin_moth Mester
04. august 2004 - 06:58 #3
Du kan også tilgå andre formes variabler - hvis de ikke er lavet som private - ved at skrive i fx. form2:

msgbox form1.variabel

Eller hvis de er lavet i et modul:

msgbox modul1.variabelnavn

Pas på med at undlade formnavnet/modulnavnet, hvis du har flere variabler der hedder det samme.

Læs på msdn om "Understading the scope of varianbles"
Avatar billede nightengel Nybegynder
04. august 2004 - 15:41 #4
Til tubber:
Jeg opfatter måske langtsomt men det virker ikke, teksten i text1.text
overføres ikke til form2's text1.text ???

Til martin moth:
Jeg vil undersøge de muligheder du her skitserer

tak for opmærksomheden til jer begge :-)
Avatar billede tubber Juniormester
04. august 2004 - 17:00 #5
Har du en tekst1 i form 1 skal den overføres til variablen.....og så kan du hente den fra global variablen.....

Du kan også gøre som martin skriver hvis du kun skjuler form1 altså:
form1.vissible=false lukker du den helt ned skal den i en variabel som ligger i et bas modul.......

/Tubber
Avatar billede martin_moth Mester
05. august 2004 - 07:40 #6
Hvis du vil har 2 text1, en på form1 og en på form2, og du vil læse hvad der står i den i form1 mens du er i form2:

1. (kræver, at form1 IKKE unloades når du loader form2)

Form2.load
form2.text1.text = form2.text1.text (formen blot skjult, som tubber siger)

2. (Her kan du unloade form1 hvis du vil)

Form2.load
Module1.strPost = form1.text1.text
Unload Form1
form2.text1.text = module1.strPost

Men jeg ville som sagt kalde dem noget forskelligt
Avatar billede tubber Juniormester
05. august 2004 - 10:17 #7
Nej det kræver det ikke, men som jeg læser det så er det det han vil:

"data posten forsvinder når jeg lukker/gemmer form1 da denne ikke skal vises samtidig."
Avatar billede tubber Juniormester
05. august 2004 - 10:18 #8
Man kan self gøre som du skrvier i nummer 2 martin, men det giver sådan et træls blink......
Avatar billede martin_moth Mester
05. august 2004 - 10:44 #9
Jeg tror, at når nu nightangle har fået sat sig ind i "the scope of variables", at han så selv kan overskue hvilke muligheder der er. Man kunne måske også overføre en variabel til en sub i en anden form med ByVal. Masser af muligheder
Avatar billede martin_moth Mester
09. august 2004 - 09:02 #10
nightangel?
Avatar billede tubber Juniormester
09. august 2004 - 10:59 #11
han har glemt at stoppe læsningen hehe nu læsser han arrayes, konstanter og typer hehee