Avatar billede ydino Nybegynder
03. august 2004 - 20:25 Der er 4 kommentarer

Navigationsmenu uden rammer, hvordan?

Ja, det er muligt i CSS. Nice, MEN de eksempler jeg har set er menuen eller navigationsbar en del af hvert enkelt dokument. Dette betyder at alle sider skal rettes, hvis der oprettes en side mere. Jeg vil have en menu, der let kan rettes for alle sider på en gang. Det skal være let. Jeg forestiller mig noget hvor menuen er lavet i sin egen fil, der bare hentes af den enkelte side. Ja, det lyder meget som rammer, men måske dette også er den eneste mulighed.

Tak,

David Noval
Avatar billede roenving Novice
03. august 2004 - 20:36 #1
-- man kan inkludere på en hel række måder, så du har forskellige muligheder:

-- i html kan man bruge iframes, som er en speciel afart af frames, som er en del mere fleksibel, men grundlæggende fungerer på samme måde ...
<iframe src="menu.html" width="120" height="500"></iframe>

-- ligeledes direkte i html-filen kan du hente en af de javascript-baserede menuer, som du så ikke behøver at have skrevet direkte ind i filen, men kan have liggende som en ekstern fil, så du kun har een udgave af den !-)
<script type="text/javascript" src="menu.js"></script>

-- så skal vi over server-side:

SSI er en ganske udmærket mulighed, hvis serveren understøtter det, der klipper du simpelthen den stump, som du vil have inkluderet ud af det oprindelig html-dokument, gemmer det som en selvstændig .inc-fil og skriver i stedet noget i stil med
<!--#include filnavn.inc#-->

Ellers kan du benytte dig af de server-baserede scripting-m.v.-ting såsom php, asp, jsp m.m.m., som alle problemløst understøtter inkludering af filer efter samme princip som SSI !-)
Avatar billede zyph Nybegynder
03. august 2004 - 21:11 #2
Jeg bruger PHP til det, da jeg finder det som en nem og hurtig måde.

Du laver bare din menu i en fil (filtype er lidt underordnet), og så der hvor du vil have menuen til at optræde, skriver du:

<?php require('menu.html'); ?>
Avatar billede ydino Nybegynder
03. august 2004 - 21:18 #3
Tak for det hurtige svar.

Det bliver SSI. Jeg fandt en guide her: http://www.hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp

David
Avatar billede roenving Novice
03. august 2004 - 21:25 #4
Jamen, så velbekomme '-)