03. august 2004 - 16:01 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Adgangskontrol på knapper ?

Jeg har brug for en kontrol, hvor kun nogle brugere har adgang til at komme igennem. Jeg havde forstillet mig en tabel med brugernavn og rettigheder med hjælp af ja/nej kolonner.
Dvs. Når der trykkes på knappen skal brugernavn samt rettigheden valideres. Hvordan gøres det lettest ?
Avatar billede jensen363 Forsker
03. august 2004 - 16:05 #1
Den oplagte, men ikke lettest tilgængelige er, at benytte Guiden til sikkerhed på brugerniveau ...
03. august 2004 - 16:11 #2
Jeg har et eksempel liggende her: http://www.makeiteasy.dk/eksempler/Downloads.htm
Det hedder noget med "Bruger-login ved opstart...".
I eksemplet kan man kun angive om en bruger skal kunne redigere eller ikke i en formular. Men det kan sagtens laves om, så der styres om brugeren må trykke på en given knap.

Princippet er, at man har en tabel med brugere og rettigheder. Ved opstart logger brugeren på (denne login kunne også nemt laves om til brugerens Windows-login vha Environ("Username")) og en global variabel holder styr på hvem der er logget på.

Hver gang en formular åbnes eller en knap trykkes, skal man så lige tjekke om brugeren må eller ej.

/Thomas
Avatar billede jensen363 Forsker
03. august 2004 - 16:15 #3
Hej Thomas > Velkommen tilbage c",)
03. august 2004 - 16:17 #4
jo tak....jeg er her dog kun for en kort bemærkning (jeg holder stadig ferie og konen pisker mig hver gang jeg nærmer mig PC'en - suk ;)
Avatar billede jensen363 Forsker
03. august 2004 - 16:19 #5
Kender følelsen ... kvinder har ingen sans hor de vigtige ting ... selv om man har ferie c",)
04. august 2004 - 12:06 #6
Tak for hjælpen, jeg prøver at arbejde videre med Guiden sikkerhed.........
Avatar billede jensen363 Forsker
04. august 2004 - 12:10 #7
Velbekommen ... Thomas har skrevet en artikel om sikkerhed, som du måake kan finde anvendelse i :

http://www.eksperten.dk/artikler/314