Avatar billede tir Nybegynder
25. februar 2001 - 18:46 Der er 28 kommentarer og
6 løsninger

syntaks

Jeg har puslet lidt med html og CSS - og nu kunne jeg tænke mig at på styr på nogen script og har derfor nogen spørgsmål.
Hvilken forskel er der på javascript og vbscript, jeg ved godt at vbscript har noget med VisuelBasic. Jeg vil ha en kvalificeret vurdering af hvad er bedre - java eller vb. Jeg skal i gang med VisualBasic og derfor er det måske oplagt at studere vbscript, men ikke hvis javascript er bedre, eller hvad ?
Jeg vil også ha en forklaring på, hvornår man absolut skal ha <script> tag\'s foran og efter kode, og så ser det ud som, at man nogen gange skal skrive <javascript> og ikke kun <script> - hvorfor det ?
Jeg har kigget lidt på opdater script\'et her på eksperten (java script:self.dokument.cat.submit();
Da jeg er lidt nysgerrig kunne jeg tænke mig at få en analyse af dette script, og hvorfor står der javascript og ikke kun script ?
Jeg vil gerne fordele min point efter pædagogisk insats, og jeg vil ha så mange vinkler som muligt
Avatar billede nell Nybegynder
25. februar 2001 - 19:08 #1
hmmm du bliver nok ikke helt så let at rådgive. hmmm det første jeg vil forklare dig er forskellen på client og server miljø, hvis du som bruger sidder og surfer er du client på et større netværk, nemlig internettet. Når du beder om en side, er det eneste du kan se kun html og måske findes der også noget javascript der. Dvs at her finder du intet vbscript på siden. Vbscript bruges kun på serveren. Dvs at når du kalder en f.eks. asp side så vil den udføre alle de vbscripts der er på siden og derefter sende resultatet til dig i form af ren html. Javascript derimod kan både være på client og serversiden.
Jeg sidder til daglig og programmere ASP sider til nettet og bruger både javascript og vbscript. Men det letteste at starte med er nok Vbscript da denne efter min mening har snydt uden om alle de hårde ting vedr programering. så som case-sensitive, paranteser de rigtige steder, men til sidst bliver nok nød til at lære begge sprog at kende.
Avatar billede brain Nybegynder
25. februar 2001 - 19:09 #2
Man kan ikke sige hvilket scriptsprog der er bedst. Det er ligesom at sige hvad er bedst en ostemad eller en nutallamad. Det kommer an på hvad man synes bedst om. Hver sprog har nogle forcer. Min fornemmelse er at javascript er bedre når der skal bittes og bytes imens vbscript er bedre når man har fat i ASP objekthierakiet.

Et stykke javascript skal altid være omgivet af <script language=\"javascript\"> </script>

grunden til at man tit skriver event=\"java script:bla.bla\", er så browseren ved at det efterfølgende (efter kolonen) er javascript. JavaScript er også default, dvs. det er det der bliver valgt hvis man ikke skriver det... dvs. en blok som

<script>
</script>

vil være i javascript... og et kald til en funktion som

<a href=\"myFunc()\">test</a> vil også defaulte til javascript.

håber det hjalp lidt...
Avatar billede runesoft Nybegynder
25. februar 2001 - 19:11 #3
nell: vbascript kan sagtens være klient side. Det er vist bare kun på IE at det vil virke
Avatar billede runesoft Nybegynder
25. februar 2001 - 19:12 #4
det var vbscript :-)
Avatar billede tir Nybegynder
25. februar 2001 - 19:26 #5
<script> foran javascript, hvad ditto vbscript ?
Avatar billede runesoft Nybegynder
25. februar 2001 - 19:31 #6
samme
Avatar billede jakoba Nybegynder
25. februar 2001 - 19:46 #7
<script language=\'javascript\'> foran javascript.
der er andre clientside scriptsprog hvis navn man kan komme i language-parameteren; VBscript er et af dem. <script language=\'VBscript\'>

javascript er MEGET tæt på C i syntaksregler og struktur.

VBscript har rødder i Visual Basic, dvs BASIC, og der er stadig lidt rester af den linieorienterede syntaks. eg: et specialtegn for fortsættes på næste linie.

I javascript er der kun een situation hvor linieskift betyder andet end whitespace. Streng-konstanter SKAL starte og slutte på samme linie.

VBscript er lavet a microsoft og interfacer derfor bedre til ASP, directX og andre microsoft produkter.

Javascript blev designet a Netscape og interfacer nok bedst til den unix-tænkende verden: PHP, Java Apletter.... Den er noget nær standard som clientside scriptsprog til browsere.

mvh JakobA

Avatar billede jakoba Nybegynder
25. februar 2001 - 20:12 #8
Nogen gange ønsker man at anvende et lille javascript program istedet for en URL når man gør det SKAL der angives java script: foran javascript koden. java script: virker ligesom http: i en \"rigtig\" url. det er protokolspecifikationen.

<a href=\"http://www.Jubii.dk/\">Hop til Jubii</a>
er præcis samme link som
<a href=\"java script:self.location=\'http://www.jubii.dk/\';\">Hop til Jubii</a>
og i VBscript ville det så hedde
<a href=\"vbscript:vbscript_navne=\'http://www.jubii.dk/\';\">Hop til Jubii</a>

ved eventhadlere (eg: onclick) skal der IKKE skrives noget foran den kode der skal udføres:
<input type=\'button\' value=\"Hop til Jubii\"
          onclick=\"self.location=\'http://www.jubii.dk/\';\">
der er ingen mulighed for at fortælle hvilket scriptsprog der skal bruges. Så det er nok ikke muligt at bruge både javascript og vbscript i samme side. Med en regel om at \"hvis der een gang har stået <script language=\"vbscript\"> så er al local script på siden i vbscript\" bliver det så muligt at gætte hvilet sprog der bruges på eventsene.

Min personlige (og subjektive) vurdering:
Hvis du ikke sørger for at lære mindst eet sprog fra \"Udenfor Microsoft\" ender du nok med at blive \"MicroSoft Cerfified Idiot\"; og det ville være synd.

mvh http://www.fotx.net/JakobA
Avatar billede nixen Nybegynder
25. februar 2001 - 20:41 #9
Ud over alle de fornuftige betragtninger her er javascript også..
..i mange tilfælde en hel del hurtigere end vbscript på serveren; jvf. http://dagz.net/TheOne/
..funktionelt på Netscape browsere
..mere integreret med dom\'en i Internet Explorer 4 (og muligvis flere versioner end det..)
..beriget med en syntaks der er tæt på c++; det gør det lettere når du engang skal til c++, men måske lidt vanskeligere at tilgå vb
..beriget med en syntaks der er langt at foretrække når man laver objekt-orienteret kode - og hvis man skal lave dhtml kommer man altså ikke ret langt uden..

Men det lyder lidt som om du først skal finde ud af hvilken type kode du har lyst til at lave - hvis du vil lege med programmer skal du igang med vb; hvis du vil lave internet-ting er dhtml en god start - køb en god begynderbog og kom igang med at slås :)
Avatar billede tir Nybegynder
25. februar 2001 - 21:01 #10
nixen - er det rigtigt forstået, at du synest, at javascript er den rigtige start (dhtml), og at man som begynder ikke skal bruge tiden på Visual Basic?
Jakoba - er javascript og javaapletter ikke det samme ?
Avatar billede runesoft Nybegynder
25. februar 2001 - 21:16 #11
Jeg vil sige at jeg ikke altid synes at javascript er specielt velegnet til at lære at programmere med.
Det synes jeg fordi, at for at lave et godt javascript, bliver du nødt til at fokusere på alle de browsere det skal køre i.
Det giver rodet kode, med meget redundant kode.

I VB kan du fokusere på funktionaliteten i koden.

Javascript prøver at ligne Java (som javaappletter er skrevet i, og som forøvrigt er meget godt). Men Javascript har ikke opnået den samme platformsuafhængighed.

Hvis det ikke var fordi jeg ikke altid kan komme uden om det, ville jeg aldrig programmere javascript (Det er grimt og lugter langt væk).
Avatar billede jakoba Nybegynder
25. februar 2001 - 21:19 #12
tir >> Nej slet ikke. Java Appletter skrives i sproget Java som er et kompileter sprog. De ligner hinanden i at begge efterligner C (og C++) syntaksen. Hvis du kikker i eksperten.dk\'s kategorier vil du se de har hver deres kategori.
Et kompilereret sprog har nogen fordele:
Ved kompileringen findes næsten alle fejl i programmet. I javascript finder man først fejlen når udførelsen af programmet når hen til den.
Det kompilerede program kører mange gange hurtigere. Og java bliver endda kun 3/4-vejs kompileret; et 100% kompileret sprog som C kører endnu hurtigere.
og nogen bagdele:
Det kræver et udviklingsmiljø at lave kompilerede programmer (javascript kan man lave i notepad og lægge på en side)
Når programmet en gang er kompileret kan man ikke lige lave om på det. Alt skal genkompileres ved hver ændring.

mvh JakobA
Avatar billede jakoba Nybegynder
25. februar 2001 - 21:20 #13
kompileter => kompileret
Avatar billede jakoba Nybegynder
25. februar 2001 - 21:51 #14
PS: for lige at øge forvirringen lidt er der også et tredie sprog \"JScript\" som hverken er javascript eller java. Det er dog næsten identisk med JavaScript. Sproget blev lavet af Microsoft dengang javascript lige begyndte at blive populært. I artiklen nednfor:
http://msdn.microsoft.com/workshop/languages/clinic/vbsvjs.asp
er det VBscript(TM-microsoft) der bliver sammenlignet med JScript(TM-microsoft).
Det er ikke nogen nem jungle at finde rundt i den her :-))
Avatar billede olebole Juniormester
26. februar 2001 - 01:20 #15
<ole>
Det er mere korrekt at sige, at Java og JavaScript ligner C/C++ end at JavaScript efterligner Java.
I det hele taget er det meget uheldigt, det overhovedet hedder JavaScript...de to sprog har intet med hinanden at gøre, ren oprindelsesmæssigt.
Java er et sprog, der er udviklet af Sun Micro Systems - ikke til brug på nettet, men til biler, køleskabe, stavmassageapparater, golfkuglevaskere og andre steder, hvor computerteknologi kunne tænkes anvendt til en eller anden form for styring. Først senere vandt det indpas på nettet.
JavaScript er udviklet af NetScape. Det hed i prototypen LiveScript - næsten til udgivelsesdatoen, hvor man pludselig ændrede navn til JavaScript.
Billy-drengen ønskede ikke at betale licens til NS og implementerede ikke JavaScript i IE3, der ikke engang kunne lave en RollOver. Til gengæld lavede MS så JScript, der for en stor dels vedkommende KUN kører på Windows-platform i IE. Et af MS\' mange forsøg - ligesom VBScript - på at værne sig mod konkurrence ved at tvinge en inkompatibel teknologi ned over hovedet på den majoritet af markedet, de sidder på.
Der er betydelig mere \'rigtigt\' programmeringssprog over JavaScript (hvor man faktisk kan lave temmelig komplicerede ting, hvis man mestrer sproget) end VBScript.
Hvis man har valget mellem at udføre en funktionallitet med Java-Applet eller JavaScript, bør man ALTID vælge JavaScript. Java-Appletter har det med at tvinge browseren i knæ...der er meget, der ikke er ordentligt skrevet og der er mange kompatibillitets problemer.
/mvh
</bole>
Avatar billede kee.... Nybegynder
26. februar 2001 - 01:37 #16
Jeg er lige med på en lytter her
Avatar billede helle_fred Nybegynder
26. februar 2001 - 10:07 #17
JavaScript er et udmærket scriptsprog - og betydelig rarere at arbejde med en VBScript. De mange browserkompatibílitetsproblemer er ikke JavaScripts \"fejl\" - det har at gøre med browserforskellene. Til klient-sidede scripts er
JavaScript langt at foretrække frem for VBScript, fordi næsten alle browsere kan kapere sproget.

Til server-scripts, asp-scripts, vil man derimod kunne vælge om man vil bruge det ene eller det andet sprog - jeg ville til hver en tid vælge JavaScript, som er et langt mere fleksibelt sprog end det Basic-lignende VBScript.

Java er ikke et script-sprog; men et \"rigtigt\" programmeringssprog. Her har du mulighed for at skrive ægte objektorienteret kode - JavaScript har nogle begrænsede og ikke særlig velfungerende muligheder for at bruge objekter. Java er et dejligt sprog at arbejde med, og stiller langt flere faciliteter til rådighed end både JavaScript og VBScript. Udover muligheden for objektorienteret kode, giver Java for eksempel også muligheder for at skrive parallelle processer.

Når det drejer sig om at programmere klient-sidet til websider, er man desværre begrænset til at bruge Java i form at de indkapslede Java-applets; og dels kører de sløvt og er langsomme at downloade; dels er det begrænset, hvad du kan lave med dem - fordi de er indkapslede. Det er mit indtryk, at man finder færre og færre Java-applets på websiderne; men teknologier som for eksempel Flash vinder frem. Flash er absolut også en interessant mulighed i denne forbindelse.

vh Helle
Avatar billede olebole Juniormester
26. februar 2001 - 10:14 #18
...og Flash 5.0 har meget forbedrede scripting muligheder - med en syntaks, der minder uhyggeligt om JavaScript....og som meget mere effektivt end før, interagerer med JavaScript :)
/mvh
Avatar billede olebole Juniormester
26. februar 2001 - 10:16 #19
...og iøvrigt - nu da vi har fat i Java - så er JSP (Java Server Pages) langt at foretrække frem for ASP :)
Avatar billede helle_fred Nybegynder
26. februar 2001 - 10:35 #20
Ja, hvis man har mulighed for JSP, er man rigtig heldig! Desværre er Microsofts skod-produkt som sædvanlig det mest udbredte
Avatar billede olebole Juniormester
26. februar 2001 - 11:15 #21
Ak ja.......*Lad os alle grææææææææde*
Avatar billede tir Nybegynder
26. februar 2001 - 16:14 #22
Ja - nu er der kommet nogen spændende ting på bordet. De sidste informationer siger lidt om Flash, og det får mig til at sige \"Dreamweaver\".
Jeg har et hæfte som hedder \"Dreamweaver 3\", er det den rigtige vej at gå, je3g har puslet med FP
Avatar billede olebole Juniormester
26. februar 2001 - 16:18 #23
Det lærer du ikke at kode eller programmere af. NotePad eller HomeSite (dog uden brug af den elendige WYSIWYG-del) er langt bedre bud. Så får du lært noget og samtidig har du kontrol over det, du laver. Det har du ikke ved WYSIWYG-programmer.
/mvh
Avatar billede tir Nybegynder
26. februar 2001 - 21:04 #24
Kender ikke HomeSite, hvilken forskel er der på NotePad og HomeSite
Avatar billede jakoba Nybegynder
26. februar 2001 - 23:53 #25
Homesite er en ascii editor optimeret imod at lave htmlsider (menuer til at indsætte diverse HTML elementer osv.) Jeg har ikke mere en kikket på det da jeg selv fandt Stones Webwriter, der såvidt jeg kan se gør præcis det samme.
Det er muligt Homesite er bedre, men jeg er godt tilfreds.

mvh JakobA
Avatar billede olebole Juniormester
27. februar 2001 - 10:19 #26
Homesite rocks! Men hold dig til 4.5.1, da 4.5.2 har et par grimme ting :(
Jeg finder den overlegen i forhold til Stones - men different strokes for different folks :)
/mvh
Avatar billede helle_fred Nybegynder
27. februar 2001 - 10:53 #27
Dreamweaver har sine fordele: især når du skal lave DHTML. Programmet har meget fine faciliteter til animation af lag; og du kan spare meget tid på at bruge det frem for at opfinde den dybe tallerken igen med HomeSite eller Stones.

Det er en god ide at lære programmering på kodeplanet først; men det er en skidt ide at ville holde sig til det. Programmer som Dreamweaver og Golive giver en udmærket mulighed for at skabe animation og interaktion på et niveau, som ellers kræver virkelig spidsfindig progammering.

Dreamweaver er lige kommet i version 4 - og den er bedre end version 3 på scriptsiden.

Det er min ringe mening - med fare for at blive sat i skole af olebole. vh Helle
Avatar billede jakoba Nybegynder
27. februar 2001 - 16:44 #28
Din mening er ikke så ringe endda. Men der er altså osse en vis Macho tilfredsstillelse i at lave det hele selv :-))
Avatar billede helle_fred Nybegynder
27. februar 2001 - 17:16 #29
Jeg ved det! Jeg har mødt machoer, som ikke har villet programmere i andet end maskinkode, fordi alt andet er for tøser.
Avatar billede olebole Juniormester
27. februar 2001 - 17:40 #30
*ROTFL* Jeg har ikke spor imod tøser, Helle....tværtimod! :))
Jeg foretrækker nu alligevel at have bedre kontrol over det, jeg laver - og lave det så kompakt og \'sexy\', som muligt. WYSIWYG-programmer har det med at skrive en Lukkelov med tillæg, hvergang de skal lave en simpel, lille funktionallitet.
Det er så min ringe - omend velkendte - mening...uden specielt at tage Helle i skole! :)
/mvh
Avatar billede olebole Juniormester
27. februar 2001 - 17:41 #31
...og jeg er vist iøvrigt ikke videre \'macho\'! :)
Avatar billede nell Nybegynder
27. februar 2001 - 19:35 #32
hmmm jeg ved ikke hvem jeg skal give ret eller hvem der skal have ro. Det bedste jeg vil råde dig til er at bare springe ud i det. Hvis du har svært ved at huske kommander, funktioner, så brug et WYSIWYG program. Men et godt program efter min side er homesite 4.5.1 den har både en WYSIWYG del og en del hvor du kan se koden, desuden har den også en del wizards til at hjælpe en igang med f.eks tabeller, frames, forms ect. Jeg bruger til daglig homesite , med andre gange kommer golive også ind i billedet, men brug ikke golive 5.0 da denne har et par børnesygdomme endnu.

Mit bedste råd er at finde nogle sider du synes er smarte, Download og se hvordan deres kode virker. dette kan dog ikke gøres med asp og php filer. men alt javascritp kommer med.

runesoft : jeg sidder og udvikler til mac og pc i både netscape og explorer så derfor har jeg droppet vbscript på klient siden.

Avatar billede olebole Juniormester
27. februar 2001 - 19:41 #33
nell >> Tak for det! Er selv Macintosse, men bruger selvfølgelig PC til reference-check :)
Avatar billede tir Nybegynder
28. februar 2001 - 03:32 #34
Ja, det ka ikke gøres mere demokratisk og jeg takker for info og inspiration  ~:))