Avatar billede nielslbeck Nybegynder
03. august 2004 - 10:35 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

WHERE Dato = GETDATE()

Hvordan er det jeg lettest finder alle de dage, hvor en dato er lig med en bestemt dato? Hvis jeg bare siger WHERE Dato = GETDATE() bliver der jo også søgt på tidspunkt, hvilket ikke er meningen - det er kun dato-delen der skal sammenlignes. Det kan gøres med YEAR, MONTH og DAY, men det er lidt besværligt... hvordan gøres det lettest?
Avatar billede mortency Nybegynder
03. august 2004 - 11:04 #1
SELECT kolonne FROM tabell WHERE Date() = dindato
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
03. august 2004 - 11:12 #2
DATE() er ikke en funktion i SQL Serveren...
Avatar billede mortency Nybegynder
03. august 2004 - 11:15 #3
Er feltet du skal søke i smalldatetime?
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
03. august 2004 - 11:19 #4
Det er en smalldatetime, ja :-)
Avatar billede mortency Nybegynder
03. august 2004 - 11:35 #5
set dateformat dmy
go
select * from tabell where datediff(dd, kolonne, GetDate())= 0
go
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
03. august 2004 - 11:42 #6
Nå ja, klart nok :-) Smid et svar :-)
Avatar billede mortency Nybegynder
03. august 2004 - 11:44 #7
:-)
Avatar billede masc Nybegynder
10. august 2004 - 13:02 #8
Ville bruge Convert funktionen istedet!
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
10. august 2004 - 13:13 #9
Kan du gi' et eksempel? :-)
Avatar billede masc Nybegynder
10. august 2004 - 13:22 #10
Hvis feltet i din DB er datetime ville jeg gøre følgende,

Where
convert(varchar(8), getdate, 112) = convert(varchar(8), YourColName, 112)
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
10. august 2004 - 13:50 #11
Hmm... er det bare mig, eller er det ikke verdens kønneste måde at gøre det på?

Metoden kan f.eks. ikke bruges, hvis man skal tjekke om datoen er større end den anden dato...
Avatar billede masc Nybegynder
10. august 2004 - 13:56 #12
det kan du da sagtens.... den giver dig 20040810 for idag... det er bare at checke om den er størrer end mindre...

ja - tror det er dig..
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
10. august 2004 - 13:59 #13
Ja okay... den kan nok godt bruges - men det er i hvert fald ikke særlig kønt at sammenligne strenge, når det er datoer man vil sammenligne. Men fair nok - der er åbenbart ikke nogen rigtig køn måde at gøre det på i SQL Serveren...