Avatar billede steka Nybegynder
02. august 2004 - 17:49 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Newbie - Hvordan sikrer man at ens password ikke kan ses af andre

Hej

Jeg har netop fået adgang til en server hvorfra jeg skal bruge MySql og PHP.

Min udbyder kører i Safe Mode.

Jeg har fået mig et brugernavn og en adgangskode og skal nu til at oprette nogle sider med information som tager udgangspunkt i data registreret i databasen MySql. Nogle af disse data skal registreres af brugerne af databasen.

Jeg har forstået at jeg ikke kan GRANT'e nye brugere.

Kan man GRANT'e via PHP?

Hvordan sikrer jeg mig at min brugerID og password ikke kan læses af andre?

Eller er det sådan at de oplysninger aldrig kan ses af brugerne når siden er oprettet i PHP.

Har læst Introduktion til PHP, MySQL ...., men synes ikke rigig at bogen "afslører" noget om den problemstilling.

En af jer det vil give mig en ide om hvad jeg har kastet mig ud i ;-) og eventuelt et link eller to til nogle sider der tager denne problemstilling op.
Avatar billede the_email Nybegynder
02. august 2004 - 18:02 #1
Det at du ikke klan GRANTe nye brugere betyder blot at du ikke kan oprettet en MySQL-bruger. Men det er heller ikke nødvendigt da du allerede har en.

Når du skal skrive eller hente noget i din MtSQL-tabel vha. en PHP-side, laver du en connectionstring som indeholder dit brugernavn og pass til MySQLen. Dette bliver fortolket af webserveren og bliver aldrig sendt til klienten.
Prøv f.eks at lave ren *.php-fil med følgende indhold og skriv:

<?php
$bla = 1;
$blabla = 2;
$blablabla = $blabla + $bla;
echo $blablabla;
?>

Når du åbner denne side i din browser vil du kun se et 3-tal, da serveren fortolker *.php-filen og kun sender det til klientens browser som du beder den om.

Håber det gav mening og det var det som du spurgte om :)
/TheEmail
Avatar billede steka Nybegynder
02. august 2004 - 19:06 #2
Tak for dit hurtige svar.
Det gør mig meget mere tryg.
Har surfet lidt rundt på Eksperten forinden - og der er nogen der skriver at man også kan lægge "adgangskoden" i en selvstændig fil og at den skal lægges i en anden mappe end den mappe man har de øvrige filer i.
Har det noget med denne problemstilling at gøre.
Avatar billede squashguy Nybegynder
02. august 2004 - 20:06 #3
At lægge passwords i en extern fil, som inkluderes, har kun betydning, hvis der sker et uheld med serveren, således at phpfilerne ikke afvikles, men blot sendes til klienten.

I sådanne tilfælde, vil klienten blot kunne se, at der inkluderes en fil udenfor wwwroot..
Avatar billede steka Nybegynder
02. august 2004 - 20:09 #4
Tak squashguy.
the email, vil du være venlig at lægge en kommentar så jeg kan give dig point.
Avatar billede the_email Nybegynder
02. august 2004 - 20:40 #5
Lægger en kommentar, men det er altså mit svar du kan acceptere :)
/TheEmail
Avatar billede steka Nybegynder
02. august 2004 - 20:49 #6
The email
Rimeligt nok - da dit svar dækkede mit spørgsmål :)
Avatar billede steka Nybegynder
02. august 2004 - 20:51 #7
Det slap jeg da ikke godt fra - det skulle have været en accept - sorry!
Avatar billede steka Nybegynder
02. august 2004 - 21:34 #8
TheEmail, prøv lige engang til
Avatar billede the_email Nybegynder
03. august 2004 - 11:07 #9
Hvad mener du? Du har givet point. Var det ikke meningen?
/TheEmail
Avatar billede the_email Nybegynder
03. august 2004 - 11:07 #10
Der skulle stå. Du har givet mig point
Avatar billede steka Nybegynder
03. august 2004 - 13:41 #11
Fint
På min skærm var markeret 15 point ude - måske manglende opdatering.
Anyway - tak.
Avatar billede the_email Nybegynder
03. august 2004 - 17:20 #12
Selv tak :)
/TheEmail