Avatar billede superjma Nybegynder
01. august 2004 - 23:08 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Escaping pling til mysql

Jeg har et super-weird problem med at escape plings til indsættelse i mysql-databasen.

I config.pl ligger flg. metode...
sub mysql_convert
{
    $felt = $_[0];
    $felt =~ s/\'/\\\'/g;
    $felt =~ s/\r/\n/g;
    $felt =~ s/\x0D\x0A/\n/g; #PC
    $felt =~ s/\x0D/\n/g;    #MAC
    $felt =~ s/\x0A/\n/g;    #UNIX
    return $felt;
}

test.pl - bare en simpel fil for at teste
#!/usr/bin/perl
require "config.pl" or die("Can't require configure.pl");
$test = "det'er der ingen ben i";
$test = mysql_convert($test);
print $test;

HER virker det sørme ... output er "det\'er der ingen ben i"

men i min xml-parse-fil-som-gemmer-i-database virker det ikke i flg. function...

my $sql_string="INSERT INTO tabel1 VALUES";

sub save_data
{
    my $felt1 = @_[0];
    my $felt2 = @_[1];
    my $felt3 = @_[2];
    my $felt4 = @_[3];
    if($firstcall==0)
    {
        $sql_string .= ", ";
    }
    else
    {
        $firstcall=0;
    }
    $felt4 = mysql_convert($felt4);
    $sql_string .= "($felt1, $felt2, $felt3, '$felt4')";
}

printer jeg det ud på skærmen står ' uden \ foran.. hvilket logisk nok medfører en fejl i mysql. Har ligeledes prøvet at sætte flg. linie $felt4 =~ s/\'/\\\'/g; ind lige før $sql_string linie.. (altså redundant escaping) ligeledes uden held.. de bliver ikke escaped. Jeg forstår ikke hvorfor der er forskel?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. august 2004 - 23:23 #1
Ja, det virker ulogisk. Er du sikker på det er $felt4 der giver problemet?
Avatar billede superjma Nybegynder
01. august 2004 - 23:32 #2
ja for jeg undlod at smide det i database og istedet printede jeg $sql_string.. og redirectede outputtet til en fil.. så jeg kunne nå at læse det uden at det fløj forbi. Der stod alle ' unescaped (uden \).
Avatar billede superjma Nybegynder
01. august 2004 - 23:37 #3
hmm.. sorry..
kørte mysql_convert på et tal der stod før... Ikke på teksten.. overførte den forkerte parameter når jeg kalde metoden.. således at teksten ikke blev kørt gennem mysq_convert.. så der virker alligevel:-D
Avatar billede superjma Nybegynder
01. august 2004 - 23:37 #4
det var jo sådan set svaret
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. august 2004 - 23:40 #5
Ja, eneste logiske forklaring ;)